Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Narušenie kohézie sociálnych skupín v školách

Publikované: Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Vyberáme z archívu časopisu Manažment školy v praxi č. 7-8/2022

Najcharakteristickejším znakom sociálnych skupín je spoločný cieľ, záujmy, opakovaný a trvalejší bezprostredný kontakt. Skupina predstavuje sociálnu formáciu, združenie jedincov. Skladá sa z určitého počtu osôb, ktorí sú prepojení a tvoria jeden celok. Súčasťou sociálnej skupiny môže byť na istý vymedzený čas aj ktokoľvek iný, kto zastáva tie isté alebo podobné hodnoty, má rovnaké ciele a akceptuje všetky normy, ktoré si skupina definuje a dodržiava, a to zvyčajne pod vedením konkrétneho riadiaceho článku. Výrazným znakom každej sociálnej skupiny je vzájomné pôsobenie. Nečlenovia akejkoľvek sociálnej skupiny musia členov určitej skupiny vždy vnímať ako tých, ktorí patria do danej konkrétnej skupiny.

Sociálna skupina plní dve veľmi podstatné funkcie. Ide o cieľovú a emocionálnu doménu, ktoré pomáhajú efektívnejšie dosiahnuť stanovený konkrétny cieľ. Emocionálna funkcia predikuje, že skupina uspokojuje sociálne a psychologické potreby svojich členov, ktoré sú voči sebe vo vzájomne určených, získaných pozíciách. Skupina má vyšpecifikovaný systém hodnôt a noriem, ktorý reguluje správanie členov. 

Sociálnu skupinu možno chápať ako celok, ktorý predstavuje:

  • sociálnu interakciu (vzájomné pôsobenie) členov uskutočňujúcu sa podľa istých pravidiel; každá sociálna skupina má svoje vlastné pravidlá, pocit prináležitosti, príslušnosti ku skupine, stotožnenie sa so skupinou s jej hodnotami, názormi,
  • skupinovú identitu (totožnosť), príslušnosť ku skupine. Uznávajú ju aj tí, ktorí do nej nepatria; členovia skupiny sú chápaní nie ako jednotlivci, ale ako ľudia patriaci do konkrétnej skupiny; ďalším dôležitým znakom sú spoločné ciele, činnosti, hodnoty, vzory, ideály.

Skupinová štruktúra predstavuje sústavu sociálnych interakcií a vzájomných vzťahov, ktorá skupinu charakterizuje ako celok. Štruktúru sociálnej skupiny vnímame aj v rovine skupinových statusov a rolí členov skupín. Štruktúru ovplyvňuje viacero faktorov, napr. charakter skupiny, jej funkcie v spoločnosti, veľkosť, ktorá ovplyvňuje vzťahy medzi členmi. Najjednoduchšiu štruktúru majú najmenšie skupiny, ktoré môže charakterizovať buď rovnocenný vzťah jej členov, alebo dominancia jedného člena a z toho formujúce rozdielne statusy a roly. Ide o bližšie a vzdialenejšie interakcie a ich kombinácie, ktoré sa môžu meniť v priebehu času. Čím väčší je počet členov a interakcií v skupine, tým je zložitejšia štruktúra. Rast počtu členov prináša problémy s organizovaním ich činnosti, ale aj regulovanie správania jej členov.

Formálna i neformálna moc v skupine sa sústreďuje do rúk niektorých jej členov, čím sa vzťahy medzi členmi dostávajú do roviny nerovnosti a postupne vzniká hierarchické usporiadanie ich statusov.

Sociálny status predstavuje sociálna pozícia v skupine, v triede, škole, v spoločnosti. Je spojená s určitými pravidlami, privilégiami a povinnosťami. Zvyčajne rozhodujúci je ten, kto výrazným spôsobom určuje sociálne postavenie jedinca v spoločnosti; sociálne ho determinuje a v svojej podstate aj definuje.

Podľa spôsobu nadobudnutia rozlišujeme status:

  • vrodený - jednotlivci ho nemôžu ovplyvniť, napr. vek, pohlavie,
  • získaný - možno ho nadobudnúť vlastným pričinením, napr. profesia, vzdelanie,
  • vnútený - jednotlivcom ho vnúti spoločnosť alebo sociálna skupina, napr. nezamestnanosť.

Sociálna rola predstavuje vzor správania určený spoločenskými alebo skupinovými očakávaniami spojenými so sociálnymi statusmi. Ide o štandardné správanie, aké sa od nositeľa určitého statusu očakáva. Spoločnosť i sociálna skupina prostredníctvom rolového správania regulujú i socializujú svojich členov. Aby ľudia mohli spoluexistovať v sociálnych skupinách musia sa správať tak, ako

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Nepriatelia zmien v prostredí školy N

Publikované:

Nezhodneme sa ... N

Publikované:

Vývoj konfliktu a odporúčania ako spracovať napätie včas Konflikty v školskom prostredí majú svoj vývoj. Ich riešenie ovplyvňuje štádium, v ktorom sa sporné strany nachádzajú. Rozoznanie fáz konfliktu nám pomôže zorientovať sa v spleti pocitov. 

Nudím sa - ako podporovať kritické myslenie žiakov N

Publikované:

„Ako si dospel k tomuto názoru?",  „Rada by som ťa pochopila správne, ako si to myslel?, „Skúsme sa vrátiť k faktom z tvojho uhla pohľadu.“ Zvedavosť u žiaka je vzácna vlastnosť. Skúsme dopriať žiakom polemizovanie s argumentmi. Dovoľme im vysloviť myšlienky a pripravme ich na rovnako poskytnutú možnosť pre spolužiakov. Získajme si ich presvedčenie o potrebe spoluúčasti na vytváraní názoru. Kriticky myslieť neznamená myslieť negatívne. Kritické myslenie vyžaduje pestovanie schopnosti porozumenia argumentácii a procesu, ktorý nás pri tvorbe argumentu sprevádzal.  Naše názory sú neustále konfrontované s názormi a presvedčeniami iných. Pohodlné riešenia vydávania rozhodnutí bez diskusie niekedy pedagógovia zvyknú obhajovať odvolávaním sa na vyššie autority, lepšie skúsenosti, vzdelanie a vek. Nátlak ale nevedie k spolupráci. Môže viesť ku klamstvám a klamstvá môžu byť naučenými reakciami, ako si dopriať „luxus“ zbytočnosti. Fungovanie žiaka na vyučovaní formou "autopilota" je už len dôsledkom premárnenej šance učiteľa naučiť ich kriticky myslieť.

„Riaditeľ je neschopný... N

Publikované: