Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Leadership ako moderná psychologická koncepcia vedenia ľudí

Dátum: Rubrika: Manažment Zo seriálu: Školský psychológ

Vodcovstvo (leadership) je fenomén, ktorému sa z rôznych uhlov pohľadu venujú výskumní pracovníci s rôznym odborným zameraním. V spoločenských vedách ide najmä o oblasť psychológie, politológie, sociológie, či manažmentu. Potreba kvalitného riadenia a vedenia sa stáva dôležitou súčasťou efektívneho fungovania v mnohých oblastiach spoločenského života, školstvo nevynímajúc. Výskumy potvrdzujú fakt, že vodcovstvo súvisí s výkonom v organizáciách, v dynamike fungovania tímu i zanietenosti jednotlivcov pre kvalitnú prácu. Významný priestor v rovine konkurenčných výhod sa budú snažiť dosiahnuť nielen podnikateľské subjekty, ale aj všetky ustanovizne, kde je dôležité vedenie ľudí, práca s mládežou a poradenstvo, ktoré dnes tvorí kompaktnú súčasť akéhokoľvek vedenia.

Otázky vedenia ľudí patria v manažmente medzi najdôležitejšie. Od spôsobu práce manažéra vo veľkej miere závisia výsledky jeho práce i práce celého pedagogického kolektívu. Lídri určujú smer a získavajú ľudí k tomu, aby vynaložili svoje sily a schopnosti k dosiahnutiu výsledkov, získavajú ich oddanosť a motivujú ich k splneniu stanovených cieľov (Armstrong, 2008). Ekvivalent slova „leadership“ sa v slovenskej odbornej a vedeckej literatúre objavuje aj pod pojmom „vedenie ľudí“. Moderný leadership inklinuje ku koncepcii morálneho leadershipu, založeného na prirodzenej autorite a vodcovstve, osobnom príklade a charizme riaditeľov škôl, ich zástupcov, či iných riadiacich zložiek v rámci fungovania školských prevádzok.

Teória transakčného a transformačného vedenia

V 80. rokoch minulého storočia sa začali vo výskumoch vedenia ľudí objavovať názory nazývané nové vedenie. Pôvodné výskumy hľadali predovšetkým optimálny štýl riadenia, ktorý by viedol k zvýšeniu efektívnosti práce a k vyšším výkonom. Nová doba však vyžaduje zmeny kvalitatívne – prekonávanie pôvodných parametrov, noriem a zvyklostí. Dobrý vedúci má víziu, ktorá dokáže strhnúť nasledovníkov a podriadených k zásadnej transformácii reality. Do riadenia sa popri racionálnych prvkoch dostávajú prvky emocionálne a iracionálne, ako aj vzťah medzi vedúcim a podriadenými. 

Pôvodný vedúci bol chápaný ako manažér, ktorý úspešne a efektívne riadi firmu. Novodobý vedúci je ponímaný ako vodca, ktorý získava ľudí a mení svet (Bělohlávek, 2001). 

Transakčné vedenie

Transakčné vedenie je postavené na vzájomnej výmene – transakcii. Pracovník poskytuje svoje skúsenosti, talent, úsilie a vedúci ho za to odmeňuje. Odmena je v tomto štýle vedenia dominantnou formou motivácie. Transakčné vedenie v podstate určuje jasné očakávania, kontroluje, odmeňuje, koriguje správanie svojich nasledovníkov. Pri tomto type riadenia dochádza k opakovaným transakciám (napr. nový riaditeľ sľubuje ďalšie pracovné miesta, politik za hlasy vo voľbách splnenie určitých požiadaviek deklarovaných voličmi a pod.). Ide o riadenie založené na ekonomických zdrojoch autority.

Podmienená odmena spočíva v súhlasnom názore vedúceho a podriadeného na to, čo má zamestnanec urobiť, aby bol odmenený, alebo aby sa vyhol postihu. Využívajú sa dve formy.

  • Prvou formou je pochvala za dobre vykonaná prácu.
  • Druhou je doporučené či priame zvýšenie platu, nárast vyplatených odmien alebo dokonca až povýšenie.

Vedúci určuje podriadeným ciele a vysvetľuje im, čo robia správne a čo nie. Každý takýto cyklus CIEĽ - VÝKON - ODMENA vedie k ďalšiemu rozvoju podriadených, ktorí otvorene a radi prijímajú rastúcu zodpovednosť za svoje pracovné akcie. 

Riadenie výnimkou je druhý využívaný prostriedok. Vedúci tu príliš nezasahuje do plnenia úloh, jedine vo výnimočných situáciách, napr. keď nastane problém, alebo keď sa pracovníci nedržia požadovaných štandardov a noriem. Vtedy vedúci do procesu zasahuje, môže delegovať zodpovednosť na podriadených a aplikovať riadenie výnimkou (Bass, 1985), (Bělohlávek, 2001).

Transformačný štýl vedenia

Transformačný štýl vedenia je postavený na uspokojovaní vyšších potrieb všetkých pracovníkov v spoločnosti, ktoré vedie k ich mimoriadnemu úsiliu. Vedúci rozvíja svojich nasledovateľov k sebaaktualizácii, sebakontrole a sebaregulácii. Transakčný vodca pracuje vnútri určitej organizačnej kultúry a prijíma jej modely a rituály pri presadzovaní svojich hodnôt. Transformačný vodca, naopak, pôvodnú kultúru neprijíma, ovplyvňuje a mení ju, vymýšľa a zavádza nové formy.

Transformáciu možno dosiahnuť tromi s

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály