Biológia
Názov aktivity: Dostihy a tipovanie
Cieľová skupina: žiaci 7. ročníka alebo ročníka sekundy na gymnáziu
Cieľ: Hravou formou sa dozvedieť nové informácie o živočíchoch, porovnávať sa v tom, kto má lepší odhad.
Pomôcky: prezentácia – dvojice zvierat, hlasovacie lístky, počítač s projektorom
Čas: 25 – 45 min.
Postup: Na úvod ponúkneme žiakom podnetné otázky, napr. Viete akou rýchlosťou sa pohybuje kôň alebo myš? A čo taký slon? Kto by vyhral preteky v behu? Následne im rozdáme hlasovacie lístky. Vysvetlíme žiakom, že hlavným cieľom je hrať sa na tipujúcich v dostihoch.
Cez projektor projektujeme prezentáciu s rôznymi dvojicami zvierat súbežne s odpoveďami umelej inteligencie Chat GPT. Počas aktivity žiaci sedia na svojich miestach a snažia sa uhádnuť, ktoré z dvojice zvierat sa pohybuje rýchlejšie. Ak uhádnu, pripíšu si na papier jeden bod. Zároveň žiakom vysvetlíme, že porovnávané dvojice zvierat sa pohybujú skoro rovnako rýchlo, a teda pri odhade bude zohrávať dôležitú úlohu aj šťastie. So zadaním vytvárania dvojíc nám pomôže Chat GPT. Do chatovacieho okna stačí zadať pokyn „Vytvor 30 dvojíc zvierat, ktoré bežia približne rovnakou rýchlosťou“. Program vytvorí kompletný zoznam.
Príklad:
Samozrejme, tu je 30 dvojíc zvierat, ktoré bežia približne rovnakou rýchlosťou: (1) Lev a tiger, (2) Gazela a antilopa, (3) Vlk a hyena, (4) Koza a ovca, (5) Jeleň a los, (6) Kengura a antilopa, (7) Jazvečík a líška, (8) Orol a jastrab, (9) Puma a gepard,... 1
Tieto dvojice vložíme do prezentácie spolu s obrázkami zvierat. Počas hodiny postupujeme tak, že si buď prepíname prezentáciu s internetovým prehliadačom s umelou inteligenciou, alebo si prezentáciu zmenšíme na jednu polovicu obrazovky a prehliadač s umelou inteligenciou na druhú polovicu. Po každom snímku sa opätovne pýtame žiakov a Chatu GPT, kto z dvojice zvierat sa pohybuje rýchlejšie? Na aktivite je pozitívne to, že sa nemusíme zastaviť len pri porovnávaní rýchlostí. Žiaci sa môžu k zvieraťu, ktoré ich zaujme, spýtať rôzne otázky. Stačí ich napísať do Chatu GPT a ten nám poskytne odpoveď. Je vhodné si závery programu overovať.
V reflexii diskutujeme so žiakmi o tom, ktorá dvojica bola pre nich najzaujímavejšia a prečo. Zisťujme, čo si z hodiny odnášajú a ako sa cítili v úlohe tipujúcich.
Geografia
Názov aktivity: Spoznaj zvieratá na našich kontinentoch
Cieľová skupina: žiaci 6. ročníka, alebo ročníka prímy
Cieľ: Vymenovať najcharakteristickejších predstaviteľov fauny rôznych kontinentov, pracovať v skupinách s informáciami, ktoré nám poskytne Chat GPT 3,5. Vyriešiť problémovú úlohu a pracovať s rôznymi informačnými zdrojmi.
Pomôcky: digitálne technológie a internet, encyklopédie, atlas sveta, hárky s názvami zvierat, nožnice, počítač s projektorom
Čas: 45 min.
Postup: V evokačnej fá