Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Príčiny nepripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie

Publikované: Autor/i: PaedDr. Jana Kmeťová

Za nepripravené dieťa môžeme označiť také dieťa, ktorého vývin bol v niektorej z oblastí oslabený. Rastú nároky na žiakov, v dôsledku ktorých je čoraz viac detí ohrozených nezdarmi v škole. Pre nezrelé deti je vstup do školy začiatkom nepretržitých neúspechov a psychických tráum. Vzniknuté problémy majú nielen vzdelávacie a výchovné, ale aj zdravotné a psychologické dôsledky.

Neprimerane vysoké nároky kladené školou môžu u detí vyvolať nepozornosť, netrpezlivosť, deti nerozoznajú hru od úlohy, nedokážu samostatne pracovať, neplnia si povinnosti, nedokážu sa podriadiť pravidlám školy a podobne. Pokiaľ dieťa nastúpi do školy nezrelé, obvykle jeho školský začiatok nie je úspešný.

Škola môže potom u dieťaťa vyvolávať strach alebo úzkosť, v horších prípadoch sa dokonca u detí môže objaviť pomočovanie, nespavosť, neurotické a žalúdočné ťažkosti alebo iné psychické, či somatické ochorenia.

Základné príčiny nedostatočne pripraveného dieťaťa na školu

Vágnerová (2000) :

  • deti výrazne retardované (nezvratné poškodenie CNS, mnohostranná deprivácia spravidla v ranom vývine;
  • deti s mierne podpriemerne rozvinutými dispozíciami (pomalé tempo dozrievania, osobitne v kognitívnom rozvoji); 
  • deti „klasicky nezrelé“ (narodené v júli, auguste, najmä chlapci); 
  • deti s nerovnomerným vývinom jednotlivých psychických funkcií (napr. nevyzretá percepcia vedúca k nižšej koncentrácii pozornosti, nižšia úroveň grafomotoriky...).

Baranovská (2014):

  • dočasnú nepripravenosť dieťaťa – spôsobuje ju spomalený alebo zastavený vývin dieťaťa. K najčastejším dočasným príčinám nepripravenosti dieťaťa patria sociálna a výchovná zanedbanosť dieťaťa, dočasná psychická traumatizácia, citová deprivácia, zdravotné ťažkosti,
  • trvalú nepripravenosť dieťaťa – také prekážky, ktoré bránia dieťaťu vyvíjať sa bežným tempom. Sem zaraďujeme celkový defekt intelektu, ťažké somatické ochorenia, neuróza a neurotické črty osobnosti, syndróm poruchy pozornosti - ADD a spojené s hyperaktivitou – ADHD.

Švancar a kol. (1980):

  • nedostatky vo výchovnom prostredí a pôsobnosti – tu zaraďuje dôsledky psychickej deprivácie spojené s ústavnou výchovou, citové utrpenie v rodine (dysfunkčná rodina, neúplná rodina), syndrom CAN (týranie, zneužívanie a zanedbávanie dieťaťa)
  • nedostatky v somatickom vývine – veľký význam tu má priebeh tehotenstva matky (alkoholizmus, fajčenie, drogy, dedičnosť, infekčné choroby a pod.), veľký význam má aj obdobie počas pôrodu (dusenie, nedostatok kyslíka)
  • neurotický povahový vývin -  predovšetkým ide o deti, ktoré majú zníženú toleranciu k záťaži, neustále majú z niečoho strach (prejavy: poruchy spánku, neurotické návyky), objavujú sa aj poruchy reči (koktavosť), pomočovanie aj v dôsledku ranného poškodenia CNS

Z uvedeného môžeme konštatovať, že príčin nedostatočnej pripravenosti dieťaťa na školu je mnoho. V konečnom dôsledku ich  môžeme rozdeliť do dvoch skupín:

  • Fyziologické príčiny nepripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie – medzi hlavné zaraďujeme ochorenie a zmyslové poškodenie, mentálne postihnutie dieťaťa, syndróm ADD a ADHD a organický psychodróm, „ľaváctvo“.
  • Psychologické príčiny nepripravenosti dieťaťa na školské vzdelávanie – v tejto oblasti zaraďujeme medzi hlavné príčiny charakter výchovy v rodine resp. negatívne vplyvy vo výchove v rodine.

Za zaostávaním dieťaťa, jeho nepripravenosťou na školské vzdelávanie je potrebné hľadať príčiny.

Literatúra:

  1. BARANOVSKÁ, A. 2014. Pripravenosť dieťaťa na školu – spôsoby zisťovania a možnosti rozvíjania. Bratislava: MPC, 2014. ISBN 978-80-8052-533-0.
  2. ŠVANCARA, J. a kol. 1980. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980. Bez ISBN.
  3. VÁGNEROVÁ, M. 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portal, 2000, s. 522. ISBN 80-7178-308-0.


Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Školský obvod základnej školy A

Publikované: Aktualizované:

Ústava Slovenskej republiky stanovuje štátu povinnosť určiť dĺžku a trvanie povinnej školskej dochádzky. Štát preniesol kompetenciu vytvárať podmienky na povinnú školskú dochádzku na územnú samosprávu - obce. Podľa § 6 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“) štát obci ustanovil povinnosť vytvárať podmienky na plnenie povinnej školskej dochádzky a to najmä tým, že obec zriaďuje základné školy.