Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Aktivita: Skórovanie rôznych zdrojov informácií

Kategória: Aktuality Autor/i: Ing. Beáta Ľubová

Vyberáme z Metodiky vzdelávania

Cieľom aktivity s názvom Skórovanie rôznych zdrojov informácií je efektívna práca s informáciami (vyhľadávanie, vyhodnotenie a ďalšia aplikácia), formulovanie vlastných priorít, zodpovedné prijatie rozhodnutia na základe získaných informácií.  K vyhodnoteniu dôveryhodnosti zdrojov informácií z virtuálneho prostredia poslúži tabuľka Skórovanie rôznych zdrojov informácií. Tabuľka učí žiaka chápať skutočnosti v súvislostiach. Postupným a systematickým využívaním tabuľky žiak získava nový pohľad na dôveryhodnosť uverejnenej informácie. Tabuľka je použiteľná pre rôzne druhy médií.

"Ku kvalitnému výsledku práce patrí aj kvalitný zdroj informácií."

Tabuľka je použiteľná pre rôzne druhy médií.

Tabuľka: Skórovanie rôznych zdrojov informácií

Príklad: Cielený rozvoj kritického myslenia s využitím tabuľky na určenie skóre dôveryhodnosti zdroja

Zadanie pre žiakov:

Pojem humanizmus nepočujete prvýkrát. Rozpamätať sa, čo tento pojem znamená a vyjadriť jeho obsah správne, nemusí byť až tak ľahká úloha. Riešenie tejto úlohy si zjednodušíme. Použijeme rôzne zdroje informácií, v ktorých nájdeme niekoľko definícií pojmu humanizmus. Ktorá je tá najvýstižnejšia? Nezabudnite, dôveryhodné informácie sú spojené s dôveryhodným zdrojom.

Vo online prostredí vyhľadávame obsah pojmu humanizmus, každý študent sa snaží tento pojem vystihnúť čo najširšie a najpresnejšie. Využíva rôzne webové stránky, pričom podľa tabuľky určuje dôveryhodnosť predkladaných informácií.

Ukážka č. 1:

Študent tento zdroj s informáciami (wikipedia) ohodnotil 16 bodmi, čo predstavuje percentuálne vyjadrené skóre približne 57 %. Často sa v študentských prácach stretávame práve na odvolávanie sa na zdroj informácií, ktorým je wikipédia.

Obrázok 1: Definícia humanizmu, zdroj:www.wikipedia.sk

Ukážka č. 2:

V tejto ukážke študent uviedol ako „rušivý prvok“ reklamu a naopak, kladne ohodnotil možnosť udeliť stránke „like“, prípadne ju zdieľať. Hodnotenie, ktoré priradil tejto webovej stránke, predstavovalo 17 bodov, čo v percentách predstavuje približne 61 % dôveryhodnosť.

Obrázok č. 2: Definícia humanizmu, zdroj :www.referaty.atlas.sk

Ukážka č. 3:

Študent ohodnotil tento zdroj informácií 25 bodmi, čo predstavuje približne 89 % rating. V diskusii uviedol, že túto stránku považuje za spoľahlivý zdroj informácií a použije ju aj k svojmu ďalšiemu štúdiu. Reklama uvedená na stránke sa venuje ďalším možnostiam štúdia. Medzi opakujúcimi sa argumentmi „za“ túto stránku bolo aj prehľadné usporiadanie a dobrá orientácia v informáciách.

 

Obrázok č. 3: Definícia humanizmu, zdroj: http://literatura.varhol.sk/rubrika/humanizmus-a-renesancia/ 

 

Odporúčame v načom Eshope

 Stredná škola - organizácia a manažment Školské podvádzanie - problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov

 


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov