Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Aktuálne - Manažment školy v praxi č. 12/2024

Kategória: Aktuality

Priority

Každý deň čelíme mnohým úlohám, rozhodnutiam a výzvam. Od ranných stretnutí s učiteľmi, cez riešenie organizačných otázok, až po nevyhnutné administratívne povinnosti. Je jednoduché upadnúť do režimu krízového manažmentu, kde sa urgentné stáva dominantným. Ako si teda určiť prioritu v riadení? Je dôležité si definovať víziu. Čo chceme, aby naša škola reprezentovala? Aké hodnoty sú kľúčové? Buďme lídrami, ktorí inšpirujú. Naše činy by mali odzrkadľovať naše priority. Ak kladieme dôraz na vzťahy, musíme to podporiť vlastným prístupom. Plánujme rozumne. Nemôžeme byť všade a riešiť všetko. Identifikujme oblasti, kde je náš vplyv najefektívnejší. Vypočujme si žiakov, učiteľov, rodičov a stanovme si priority aj na základe ich podnetov.

Pomoc na tejto ceste ponúka posledné tohtoročné číslo Manažmentu školy v praxi. Príspevky sú aj teraz aktuálne.

Matej Drotár sa v článku venuje novele zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. V prvej časti príspevku rozoberá zmeny týkajúce sa dôvodov na odvolanie riaditeľa, zmeny súvisiace so zriaďovaním a rušením škôl a školských zariadení, ich spájaním.

Zmeny v zákone o pedagogických a odborných zamestnancoch, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025, rozoberá Zdenka Matulová Juríková.

Oľga Pivarníková sa venuje nostrifikácii dokladov o vzdelaní na účely pokračovania v štúdiu. Proces nostrifikácie dokladov o strednom vzdelaní sa vykonáva v rámci správneho konania na úrovni územne príslušného regionálneho úradu školskej správy. Dokladom je písomné rozhodnutie podliehajúce správnemu poriadku.

Novele zákona o kybernetickej bezpečnosti sa venuje Ladislav Šnapko. V článku sa zameriava na kybernetickú odolnosť kritických sektorov a ich subjektov voči súčasným kybernetickým hrozbám, s detailmi o auditoch a roliach, ako sú manažér a audítor kybernetickej bezpečnosti.

Druhá časť príspevku Ingrid Konečnej Veverkovej k verejnému obstarávaniu je zameraná na obstarávanie potravín v zariadeniach školského stravovania, vysvetľuje pravidlá a postupy, ktoré musia školy dodržiavať podľa novely zákona o verejnom obstarávaní.

V školstve prebieha riadenie a vedenie prostredníctvom riaditeľa školy a jeho zástupcov. Máloktorý zamestnanec presne vie, čo všetko musí riaditeľ pre školu zabezpečiť a aké činnosti sú v jeho hlavnej réžii. Túto nevedomosť považujeme za negatívum v komunikácii na pracovisku. Skupinou centrované vedenie  by mohlo spomenuté negatíva zmeniť. Téme sa venuje Ľubica Ďurajdová.

Ingrid Emmerová sa venuje otázkam bezpečnosti školského prostredia. Približuje problematiku efektívnej školskej prevencie. Popisuje vhodné postupy v prípade ozbrojeného útočníka v škole a prezentuje odporúčania pre školy na zvýšenie bezpečnosti školského prostredia.

K výberu povolania treba pristupovať s realistickými očakávaniami, na základe objektívneho poznania osobitostí vybranej profesie. Elena Zenkovich píše o pracovnoprávnych vzťahoch a zručnostiach mladistvých.

Jednou z ideologicky najsilnejšie zasiahnutých oblastí života v období komunistického režimu bolo školstvo. Adam Bielesz sa v rubrike „Z histórie školstva“ venuje Ladislavovi Kováčovi, ktorý sa stal ministrom školstva 12. decembra 1989.

Úlohou manažmentu školy je vytvárať priestor, kde sa bude dariť žiakom i pedagógom. Kde učenie nebude len o faktoch, ale o dynamike vzťahov, vzájomnom porozumení a inšpirácii. Priorita nie je len o tom, čo urobíme dnes. Je o tom, ako definujeme svoje hodnoty a smerovanie v živote. Preto sa nebojme položiť si otázku: Na čom mi skutočne záleží? Odpoveď môže zmeniť náš život.

 

PRODUKTY PORTÁLU DIREKTORManažment školy v praxi - tlačená verzia

10 dňová demolicencia po registrácii užívateľského konta zdarma



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov