Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Činnosť výberovej komisie pred výberovým konaním
Kategória: Aktuality Autor/i: Mgr. Mária Stanislavová
Vyberáme z časti Riadenie školy
Podľa § 5 ods. 5 zákona č. 552/2003 Z. z. sa výberové konanie uskutočňuje písomnou formou, ústnou formou alebo kombináciou písomnej a ústnej formy. Žiaden právny predpis presne neustanovuje, akým spôsobom výberová komisia vyberá kandidáta na vymenovanie do funkcie riaditeľa a neurčuje kritériá na zaradenie do zoznamu úspešných, príp. neúspešných uchádzačov (napr. či to má byť voľba pridelenia hlasu formou volebných lístkov, hlasovaním, bodovaním alebo na základe iných postupov, kedy sa uchádzač bude považovať za úspešného – neúspešného a pod.).
Rada školy (výberová komisia) na svojom prvom zasadnutí po prevzatí zápisnice z otvárania obálok a prihlášok (so všetkými prílohami) uchádzačov do výberového konania dohodne postup výberového konania, kritériá hodnotenia, spôsob hodnotenia a kompetencie jednotlivých členov.
Pretože členovia sa oboznámia aj s osobnými údajmi uchádzačov, vyhlásenie o povinnosti ochrany osobných údajov uchádzačov je potrebné podpísať už pri tomto prvom stretnutí. Predseda výberovej komisie podpíše toto vyhlásenie už pri preberaní obálok.
Odporúčame, aby rada školy vopred dohodla a v zápisnici uviedla podmienky, za ktorých je možné považovať kandidáta za úspešného. Je potrebné dobre zvážiť stanovenie kritérií, neklásť veľmi nízko hranicu úspešnosti uchádzača.
Príklad 1 - Ak bude uplatnená ústna forma, bude sa hodnotiť bodovaním:
V zozname úspešných uchádzačov bude ten, kto získa najmenej 60 % z možných bodov. Na vymenovanie bude navrhnutý ten uchádzač zo zoznamu úspešných, ktorý získa najvyššie percento bodov. Je potrebné dohodnúť, aký bude maximálny počet bodov za jednotlivé časti prezentácie. Napríklad za písomnú koncepciu rozvoja školy od 0 do 10 bodov (za koncepciu vrátane odpovedí na otázky ku koncepcii), za odpoveď na každú z ďalších predložených otázok od 0 do 5 bodov (napríklad z oblasti najzákladnejších právnych predpisov v školstve). Je potrebné dohodnúť počet otázok. Každý uchádzač by mal dostať rovnaké otázky. Spočítaním sa získa maximálny možný počet počtov bodov. Rada školy vypočíta, koľko bodov je 60 % z maximálneho počtu. Uchádzači, ktorí nesplnia podmienku 60 %, budú zaradení do zoznamu neúspešných uchádzačov.
Príklad 2 - Ak bude uplatnená ústna forma, bude sa hodnotiť pridelením „hlasu“ člena výberovej komisie:
Úspešným uchádzačom bude ten, kto získa v tajnom hlasovaní aspoň 5 hlasov zo všetkých možných. Minimálny počet sa určí vzhľadom na celkový počet členov výberovej komisie. Týchto kandidátov na pozíciu riaditeľa školy, školského zariadenia výberová komisia zaradí do zoznamu úspešných uchádzačov. Zriaďovateľovi navrhne na vymenovanie do funkcie toho uchádzača zo zoznamu úspešných kandidátov, ktorý získal najväčší počet hlasov. Uchádzači, ktorí nesplnia podmienku úspešnosti, budú zaradení do zoznamu neúspešných uchádzačov.
Príklad 3 - Ak je uchádzač len jeden:
Postup sa môže dohodnúť podobne ako v predchádzajúcich príkladoch. Nedajú sa však robiť zoznamy. Odporúčame určiť minimálny počet bodov (hlasov), kedy bude uchádzač úspešný.
Príklad 4 - Ak sa nestanovuje úspešnosť – neúspešnosť:
Nebude sa robiť zoznam úspešných a zoznam neúspešných uchádzačov, ale výberová komisia navrhne toho kandidáta na vymenovanie do funkcie, ktorý dosiahne najvyšší počet bodov alebo hlasov. V takom prípade sa však môže stať, že jeden uchádzač získa z možných napríklad 11 hlasov len 1, ďalší napríklad žiaden hlas. Podľa takto prijatých kritérií by výberová komisia musela navrhnúť kandidáta, ktorý získal len jeden hlas.
Ak sa uchádzači budú hodnotiť bodovaním, je treba pripraviť bodovacie hárky. Ak sa prezentácia účastníka bude hodnotiť pridelením „hlasu“ treba pripraviť volebné lístky. Bodovacie hárky alebo volebné lístky je treba označiť, napr. „Výberové konanie na funkciu riaditeľa – názov školy – dátum.“ Po ukončení výberového konania z dôvodu opatrnosti pred prípadnou manipuláciou, sa hárky alebo volebné lístky zapečatia v obálke, ktorá bude prílohou zápisnice. Výberová komisia pripraví taký počet bodovacích hárkov alebo volebných lístkov, aký je počet členov výberovej komisie, napr. aby nenastala situácia, že ich bude viac a niektorý z členov výberovej komisie vyplní lístok dvakrát. V takom prípade by nebolo možné výsledok považovať za platný.
V prípade, že rada školy nestanoví zoznam úspešných uchádzačov alebo žiaden uchádzač nebol úspešný podľa prijatých kritérií, bude potrebné vyhlásenie nových volieb.
Príklad činností pre výberovú komisiu pred výberovým konaním
Prevzatie obálok s prihláškami
Vyhotovenie zápisnice z otvorenia obálok (vykoná spravidla predseda).
Napísanie a odoslanie pozvánok uchádzačom
Najmenej 7 dní pred výberovým konaním podľa dohovoreného termínu výberového konania (aby sa dodržali lehoty v zmysle § 4 ods. 4 zákona č. 596/2003 Z. z. a § 5 ods. 3 až ods. 7 zákona č. 552/2003 Z. z.). Pozvánky je potrebné poslať tým uchádzačom, ktorí splnili vyhlásené kritériá. Odporúčame pozvánky poslať doporučene do vlastných rúk s uvedením dátumu, presného času a miesta konania výberového konania na adresu bydliska uchádzača uvedeného v prihláške. Pozvánku je možné odovzdať aj osobne do vlastných rúk uchádzača, v takom prípade preukázateľne treba vyznačiť prevzatie (identifikácia osoby, napr. číslo OP, čitateľné meno a priezvisko, dátum prevzatia, podpis). Odporúčame uviesť do pozvánky pre uchádzača, ktorý nedoložil niektorý doklad a bol vyzvaný na jeho doloženie najneskôr do začiatku výberového konania, že ak doklad nedoloží do uvedeného termínu, výberového konania sa nebude môcť zúčastniť.
Delegovanie zástupcov
Ak sa jedná o základnú školu alebo strednú školu alebo stredisko praktického vyučovania v zriaďovateľskej pôsobnosti obce alebo samosprávneho kraja, výberová komisia pošle výzvu súčasne na delegovanie zástupcu okresného úradu v sídle kraja (odboru školstva) a zástupcu Štátnej školskej inšpekcie (podľa príslušného kraja), v strednej škole aj zástupcu samosprávneho kraja, v stredných zdravotníckych školách aj jedného delegovaného zástupcu Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky. Delegovaní zástupcovia majú hlas riadny – § 4 ods. 3 zákona č. 596/2003 Z. z. Uvedení delegovaní členovia sú členmi rady školy na účely výberového konania, teda sa s nimi ráta aj pri zasadnutí za účelom prípravy výberového konania. Odporúčame do pozvánky uviesť aj termín zasadnutia rady školy k schváleniu kritérií.
Dohodnutie formy prezentácie
Podľa § 5 ods. 5 zákona č. 552/2003 Z. z. sa môžu realizovať písomnou formou, pohovorom alebo kombinácie písomnej formy a pohovorom. Je vhodné stanoviť časový interval pre slovo uchádzača, napr. 10 – 15 minút, v ktorom stručne predstaví svoju koncepciu rozvoja školy, seba, svoje doterajšie pôsobenie. Odporúčame aj stanovenie časového intervalu pre členov komisie na kladenie otázok, napr. do 30 minút, dohodnutie obsahovej či tematickej línie otázok, napr. školská legislatíva, riešenie špecifík danej školy, manažment riadenia škôl a školských zariadení, výchovno-vzdelávací proces, materiálno-technické zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu a školy, školská integrácia, práca s ľudskými zdrojmi, motivácia, rozvoj odbornej úrovne a pod.
Dohodnutie kritérií úspešnosti – neúspešnosti.
Výberová komisia môže postupovať podľa uvedených príkladov. Uzniesť sa na kritériách je vecou samotnej výberovej komisie. Ak sa výberového konania zúčastnia viacerí uchádzači, je potrebné stanoviť pravidlá aj pre prípad, že na prvom mieste sa umiestnia viacerí uchádzači, napr. zhodný počet bodov alebo hlasov, možno dohodnúť, že v takom prípade bude nasledovať bezprostredne druhé kolo, v ktorom napríklad títo uchádzači dostanú ďalšiu /rovnakú/ otázku, po ktorej sa výberová komisia bude rozhodovať už len medzi nimi. Ak si výberová komisia neupraví kritériá pre rovnosť hlasov, nebude navrhovať žiadneho uchádzača a výberové konanie zriaďovateľ bude opakovať v zákonnej lehote (poverí riadením niektorého zamestnanca, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady do uskutočnenia nového výberového konania, najdlhšie na 6 mesiacov). Pri stanovení kritérií je potrebné vychádzať z cieľov výberového konania a požiadaviek na vedúceho zamestnanca. Okrem kvalifikačných predpokladov odporúčame hodnotiť napríklad aj intelektuálne schopnosti, osobnostné vlastnosti, spôsobilosti na vedenie ľudí, organizačné schopnosti, intelektuálny potenciál s dôrazom na dynamiku myslenia, schopnosť komunikácie, zmysel pre zodpovednosť, kritické myslenie, schopnosť sebakritiky, sebareflexiu, sebavedomie, ambície.
Vedenie výberového konania
Voľba zapisovateľa spomedzi členov, dohoda, kto bude zodpovedný za spracovanie zápisnice, kto bude viesť výberové konanie – spravidla to býva predseda. Odporúčame, aby si rada školy pripravila rámcovú časť zápisnice tak, aby po uskutočnení výberového konania sa vpísali všetky postupy a informácie súvisiace s procesom výberového konania a výsledky, ktoré na začiatku výberového konania ešte boli neznáme. Prípravu rámcovej časti zápisnice odporúčame preto, že zápisnicu je potrebné napísať bezprostredne po skončení prezentácií a musia ju podpísať všetci členovia výberovej komisie i prítomní delegovaní zástupcovia okresného úradu odboru školstva v sídle kraja a Štátnej školskej inšpekcie, v stredných školách aj delegovaný zástupca samosprávneho kraja, v strednej zdravotníckej škole aj delegovaný zástupca MZ SR.
Oboznámenie s písomnými návrhmi koncepcie
Odporúčame členom výberovej komisie pred samotným výberovým konaním oboznámiť sa s predloženými písomnými návrhmi koncepcie rozvoja školy alebo školského zariadenia, aby sa mohli lepšie pripraviť na rozhovor s uchádzačmi. Napriek tomu, že koncepcia neobsahuje osobné údaje, nie je prípustné rozširovať informácie o koncepciách ani prijatých kritériách z dôvodu dodržania objektivity pri výberovom konaní.
Príprava priestoru na výberové konanie, ale aj pre čakajúcich uchádzačov
Ak sa koná napr. v triede, túto treba prispôsobiť, dbať na estetiku, upratanie, rozloženie nábytku a pod. Zabezpečenie priestoru a kancelárskeho materiálu na administráciu výberového konania po jeho ukončení – uskutočňuje sa v spolupráci so zriaďovateľom. Treba napríklad zabezpečiť kancelárske papiere, písacie potreby, prístup k počítaču, obálky.
Viac k téme v časti Riadenie školy - príspevky k téme Rada školy a výberové konanie.
Odporúčame publikácie v našom Eshope
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Zvýšenie maximálnych súm nemocenských dávok, materského, tehotenského a ošetrovného od januára 2025
socpoist.sk
Tretie kolo registrácie pre základné školy na zavádzanie nového vzdelávacieho programu od školského roka 2025/2026
vzdelavanie21.sk