Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Novela vyhlášky o špeciálnych školách
Kategória: Aktuality Autor/i: PhDr. Anna Böhmerová
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky prijalo vyhlášku č. 232/2016 (ďalej len „vyhláška“), ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách.
Cieľom prijatej vyhlášky je zosúladenie jej znenia s aktuálnym účinným znením zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, aktualizovanie sústavy učebných odborov a zameraní učebných odborov v odborných učilištiach a vykonanie legislatívno-technických úprav.
Z pôvodného znenia vyhlášky sa vypúšťajú ustanovenia § 2 bod 18 až 23, ktoré určovali veľkosti skupín pri vyučovaní pracovného vyučovania, telesnej výchovy, zdravotnej telesnej výchovy. Delenie žiakov na skupiny pri výchove a vzdelávaní podľa štátnych vzdelávacích programov schválených pred 31. augustom 2016 sa zachová do ukončenia výchovy a vzdelávania týchto žiakov.
Upravuje sa počet žiakov v tried s rôznymi ročníkmi, ktorá má najvyšší počet žiakov ustanovený podľa najnižšieho ročníka, ktorý sa v triede vyučuje. Do triedy s rôznymi ročníkmi sa zaraďujú prednostne žiaci najbližšieho ročníka. Ďalšiu triedu s rôznymi ročníkmi je možné zriadiť, ak už zriadená trieda s rôznymi ročníkmi má najvyšší ustanovený počet žiakov.
Špeciálna základná škola variant B má prípravný ročník a desať ročníkov, z vyhlášky sa vypustilo ustanovenie o členení na stupne. Variant C má prípravný ročník a desať ročníkov a vzdelávanie sa uskutočňuje podľa individuálneho vzdelávacieho programu.
Vyhláška spresňuje postup základnej školy po prijatí žiaka so zdravotným znevýhodnením do odborného učilišťa, praktickej školy alebo strednej školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením. Základná škola odošle riaditeľovi školy, do ktorej bol žiak prijatý, kópiu dokumentácie podľa § 11 ods. 9 písm. a) a b) školského zákona (návrh na vzdelávanie dieťaťa alebo žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v materskej škole, v základnej škole, v strednej škole a v špeciálnej škole a správa z diagnostického vyšetrenia dieťaťa alebo žiaka a písomné vyjadrenie školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie) a ďalšiu dokumentáciu bezprostredne súvisiacu s osobitosťami výchovy a vzdelávania žiaka.
V prílohe vyhlášky je uvedená sústava učebných odborov a zameraní učebných odborov v odborných učilištiach. Nová sústava obsahuje 46 odborov, čo je redukcia oproti pôvodnému zneniu vyhlášky. Sústava učebných odborov reaguje na potreby trhu práce.
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. septembra 2016 , sústava učebných odborov nadobúda účinnosť 1. októbra 2016.
Odporúčame z nášho Eshopu:
Hyperaktivita nebo hypoaktivita - výchovný problém?
Výchovné problémy vyplývajúce z porúch aktivity detí dnes patria medzi najčastejšie oblasti, ktoré rodičia a učitelia konzultujú s odbornými pracoviskami. Tieto problémy veľmi často vyvolávajú rozporuplné postoje ako odbornej verejnosti tak aj spoločnosti. Publikácia rieši danú problematiku komplexne a ponúka netradičné témy, ktoré pracujú aj s vysoko odbornou problematikou, ktorá v tomto kontexte dosiaľ v tomto druhu literatúry nebola cielene riešená. Koncepcia diela sa zakladá na vysvetlení základných teoretických východísk mechanizmu vzniku a rozvoja porúch aktivity so všetkými jeho dôsledkami. Na teóriu nadväzuje praktická časť s ukážkami hier či rôznych druhov cvičení. Publikácia je určená pre učiteľov a rodičov, ktorí majú v starostlivosti dieťa s poruchami aktivity, vychovávateľov v školských kluboch, lektorov volnočasových aktivít, trénerov športových aktivít, ďalších členov rodiny ako aj pre študentov, ktorí sa pripravujú na povolanie pedagóga.
Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon). Komentár.
Cieľom publikácie je poskytnúť ucelený a podrobný prehľad legislatívnej úpravy všetkých náležitostí pre oblasť výchovy a vzdelávania, ktoré sú obsahom zákona č. 245/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov. Obsahuje výklad jednotlivých ustanovení, doplnený príkladmi z praxe a ďalšími súvislosťami, či dôvodmi, ktoré k predmetnej úprave viedli a ktoré majú napomôcť k poznaniu zámeru zákonodarcu. Autori sa nevyhli ani konfrontácii s ustanoveniami, ktorých aplikácia je v praxi sporná alebo nejednotná, vedení snahou vyjadriť svoj názor, s cieľom napomôcť zjednoteniu aplikačnej praxe. Pri ustanoveniach, ktoré boli predmetom rozhodovacej činnosti súdov, či posudzovania ústavného súdu, uvádzajú aj príslušné súdne rozhodnutia s cieľom poukázať na súdnu prax a exekutívne dotváranie práva v oblasti regionálneho školstva.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Ako prežívali Vianoce v dávnejšej minulosti žiaci našich škôl?
PhDr. Vladimír Michalička, CSc., Bratislava
Publikácie 2024
redakcia
Regulácia používania mobilných telefónov
minedu.sk