Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Okrúhle stoly ozrejmia konkrétne úlohy v reforme školstva na tento rok
Kategória: Aktuality
19. mája 2016 sa na pozvanie ministra školstva, vedy, výskumu a športu, Petra Plavčana, konali okrúhle stoly z oblasti regionálneho a vysokého školstva. Diskutovali zástupcovia školskej a akademickej obce, ktorí sa spolupodieľali na tvorbe programového vyhlásenia vlády. Z diskusie vzíde dokument definujúci konkrétne úlohy rezortu, ktoré budú realizované do konca roka 2016.
Okrúhle stoly sú pokračovaním spolupráce medzi ministerstvom školstva a zástupcami školskej a akademickej obce, s ktorými sa minister školstva plánuje stretávať trikrát ročne na okrúhlych stoloch, ale i v pracovných skupinách a na obnovenej Rade pre systémové zmeny v školstve.
Prioritné úlohy pomáhali ministrovi školstva zostavovať tím zložený z viacerých odborníkov v oblasti regionálneho a vysokého školstva - Peter Mederly (interný poradca) a externý poradný tím - Emil Višňovský, Libor Vozár, Milan Ftáčnik, Vladimír Burjan, Zuzana Zimenová, Juraj Vantuch.
Ministerstvo školstva vytýčilo 37 úloh z oblasti regionálneho školstva, 26 úloh z oblasti vysokého školstva a 6 úloh z oblasti podpory národnostných menšín, pričom najdôležitejšou úlohou je vypracovanie Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania.Kompletný zoznam úloh uverejní do konca mája 2016.
Prioritné úlohy v roku 2016
V oblasti regionálneho školstva
- plánuje napríklad zabezpečiť legislatívnu úpravu a finančné prostriedky na zvýšenia platov od 1. 9. 2016, pripraviť novelu zákona o financovaní; riešiť problematiku financovania prvého stupňa ZŠ, zrušiť zvýhodnenie normatívu pre 2. stupeň ZŠ s počtom žiakov do 250; zaviesť zohľadňovanie dĺžky praxe pedagogických a odborných zamestnancov, zabezpečiť funkčnosť RIS, pripraviť návrh na prehodnotenie presunu časti kompetencií štátnej správy z MŠVVaŠ SR na MV SR z roku 2013, vyhodnotiť skúsenosti zo zavádzania systému duálneho vzdelávania, pripraviť podporné mechanizmy pre efektívnejšie zapojenie malých a stredných podnikov do DV, spolupráci so ZMOSom a VÚC charakterizovať problém tzv. modernizačného dlhu v oblasti priestorového zabezpečenia, obmedziť poskytovanie prostriedkov na odstraňovanie havárií na prípady, keď ide o haváriu v zmysle zákona, popísať problém vybavenia ZŠ a SŠ povinným materiálno-technickým zabezpečením, pripraviť návrhy na rozširovanie kapacít materských škôl, pokračovať v znižovaní administratívnej záťaže.
V oblasti vysokého školstva
- plánuje napríklad zabezpečiť legislatívnu úpravu a financie na zvýšenia tarifných platov vysokoškolských učiteľov od 1. 9. 2016, predložiť novelu vysokoškolského zákona (úpravy systému akreditácie a úpravy v činnosti a postavení Akreditačnej komisie), začať proces revízie sústavy študijných odborov, prepracovať systém hodnotenia vysokoškolského výskumu (využitie RAE /REF), spustiť centrálny rozvojový projekt na zavedenie systému kalkulácie úplných nákladov na verejných vysokých školách, zabezpečiť na rok 2017 zvýšenie finančných prostriedkov na mobility, umožniť vo vymedzených prípadoch so súhlasom vedeckej rady obsadiť funkčné miesto profesora a docenta aj bez príslušného vedecko-pedagogického titulu pokiaľ kandidát spĺňa predpoklady úspešne vykonávať prácu, ktorú zákon pre tieto funkčné miesta určuje, vyhlásiť výzvu na podávanie projektov k tvorbe nových študijných programov v cudzom jazyku, otvoriť priestor pre prístup k financiám na výskumné a umelecké projekty poskytovaných v rámci vnútorných grantových schém pre vysoké školstvo aj súkromným vysokým školám.
V oblasti podpory národnostných menšín
- pripraviť návrh na zrušenie ustanovenia o najnižších počtoch žiakov v triedach 1. stupňa ZŠ pre málotriedky na jazykovo zmiešanom území, podporiť rozvojové projekty v oblasti aktivít prispievajúcich k vzájomnému spoznávaniu sa, odbúravaniu predsudkov, k multikultúrnemu dialógu, podporovať projekt "Edukačný proces vyučovania slovenského jazyka a slovenskej literatúry v školách s vyučovacím jazykom maďarským", vypracovať koncepciu rozvoja výučby rusínskeho jazyka a kultúry v MŠ, ZŠ a SŠ, vypracovať učebný text pre II. stupeň ZŠ o histórii a kultúre národnostných menšín v SR.
(redakčne skrátené)
Zdroj: http://www.minedu.sk/okruhle-stoly-ozrejmia-konkretne-ulohy-v-reforme-skolstva-na-tento-rok/
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Ako prežívali Vianoce v dávnejšej minulosti žiaci našich škôl?
PhDr. Vladimír Michalička, CSc., Bratislava
Publikácie 2024
redakcia
Regulácia používania mobilných telefónov
minedu.sk