Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Pripomienky AVP k návrhu nariadenia o rozsahu priamej vyučovacej a výchovnej činnosti pedagógov
Kategória: Aktuality
Asociácia výchovných poradcov vyjadrila pripomienky k navrhovanej úprave nariadenia, ktorým ktorým sa mení nariadenie vlády SR č. 422/2009 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov v znení nariadenia vlády č. 433/2012 Z.z.
Asociácia výchovných poradcov (ďalej AVP) žiada Prílohu č. 1 k nariadeniu vlády SR č. 422/2009 Z. z. upraviť tak, aby rozsah priamej výchovnej povinnosti vychovávateľov v školských kluboch detí bol zmenený z 27 na 23 hodín týždenne. Pokiaľ ostane nezmenený, návrh na zmenu v prepočítavaní v pomere 1:1 pokladajú za ďalší krok diskriminujúci vychovávateľov, ktorým nie je možné reálne naplniť základný úväzok výchovnou činnosťou a sú nútení úväzok si dopĺňať vyučovaním niektorých predmetov.
Rovako návrh zníženia úväzku učiteľa vykonávajúceho funkciu výchovného poradcu je pre AVP absolútne nepostačujúci a v niektorých prípadoch dokonca ani nemeniaci súčasné zníženie úväzku. Podľa AVP už v roku 2009 uskutočnil VÚDPaP v Bratislave Analýzu prieskumu činností výchovných poradcov na základných, stredných a špeciálnych škôl, kde sa identifikoval, okrem iného, aj nedostatočný časový priestor pre oblasti činností VP v osobnostnom, vzdelávacom a kariérovom vývine žiakov a študentov.
Výchovný poradca realizuje na škole krízovú intervenciu, kariérové poradenstvo, poradenstvo pre žiakov so ŠVVP, poradenstvo pre neprospievajúcich, poradenstvo pre nadaných, poradenstvo pri riešení problémov s dochádzkou, poradenstvo pri riešení problémových situácií v škole, atď. ako komplex činností, ktoré môže poskytnúť každému žiakovi alebo študentovi bez potreby súhlasu zákonného zástupcu (odborný zamestnanec ako napr. školský psychológ, školský špeciálny pedagóg pre prácu so žiakom alebo študentom súhlas rodiča potrebuje). Národné projekty priniesli do ZŠ a SŠ množstvo metód a metodík pre oblasť rozvoja kariérového vývinu žiakov a študentov, čo vyžaduje výrazný časový nárast pre činnosti VP t.j. zníženie základného úväzku učiteľa vykonávajúceho funkciu VP minimálne o 4 hodiny v škole s počtom žiakov do 200 a alikvotný nárast pri ostatných kategóriách s vyšším počtom žiakov. Uvedený návrh nijakým spôsobom neupravuje zníženie úväzku výchovného poradcu v praxi.
Pre optimálnu činnosť výchovného poradcu AVP navrhuje zníženie základného úväzku učiteľa vykonávajúceho funkciu výchovného poradcu v ZŠ a SŠ:
- do 200 žiakov 5 hod.,
- 201 – 400 žiakov 6 hod.,
- 401 – 600 žiakov 7 hod.,
- 601 a viac 8 hod.
Zdroj a ďalšie informácie:
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Publikácie 2024
redakcia
Regulácia používania mobilných telefónov
minedu.sk