Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Pripravenosť škôl na vzdelávanie detí odídencov z Ukrajiny
Kategória: Aktuality Autor/i: ssi.sk
Štátna školská inšpekcia predkladá reálny stav pripravenosti slovenských škôl na zaradenie a vzdelávanie detí a žiakov – odídencov. Na základe zistení z telefonického prieskumu, ktorý sa uskutočnil od 18. 4. do 13. 5. 2022, môžeme konštatovať, že školy na Slovensku operatívne a ústretovo reagujú na aktuálne nepriaznivú situáciu a napomáhajú zaradeniu ukrajinských detí a žiakov do procesu výchovy a vzdelávania.
V čase výberu respondentov do prieskumu (ku dňu 31. 3. 2022) bol podiel všetkých dotknutých škôl, ktoré prijali aspoň jedno dieťa alebo žiaka – odídenca, celoslovensky na úrovni takmer 14 %, pričom bola ovplyvnená až pätina základných škôl. V oslovených školách tvorili deti odídencov 5,0 % v MŠ, 3,6 % v ZŠ a 1,8 % v SŠ zo všetkých žiakov. Do prieskumu bolo zaradených takmer 50 % základných škôl, ktoré vzdelávali žiakov – odídencov. Možnosť prístupu ku vzdelávaniu na slovenských školách využila takmer polovica ukrajinských detí a žiakov – odídencov vo veku povinného vzdelávania.
Väčšina škôl mala kapacity a podmienky na zaradenie žiakov do jestvujúcich tried, pričom do nich zaraďovala zväčša po 1 – 2 žiakoch (vznikla 1 trieda v MŠ a 18 tried v ZŠ). Väčšina škôl (91,2 %) dodržala odporúčanie MŠVVaŠ SR a žiakov – odídencov zaraďovala do školy bezodkladne. Prevažná väčšina riaditeľov škôl (90,5 %) deklarovala, že začleňovala žiakov do ročníkov podľa ich veku. Takmer tretina riaditeľov SOŠ (31,7 %) začleňovala žiakov – odídencov i na základe overovania vedomostnej a jazykovej úrovne. Po začlenení do vzdelávania žiaci – odídenci absolvovali adaptačné obdobie v priemernej dĺžke 1 – 2 týždne.
Takmer pätina riaditeľov základných škôl (17,1 %) priznala, že sa vyskytli problémy súvisiace so začleňovaním žiakov – odídencov (jazyková bariéra, nevhodné správanie a nedisciplinovanosť).
Kurzy väčšinou zabezpečovali interní učitelia. V sledovaných subjektoch sa ich zúčastňovalo 70,6 % zo všetkých ukrajinských žiakov. Riaditelia poukazovali v súvislosti so zabezpečením jazykového kurzu na viaceré problémy: riešili finančné a administratívne zabezpečenie kurzov, personálne (preťaženosť, nedostatok a nepripravenosť pedagógov, ktorí by kurz mohli viesť), materiálne problémy (nedostatok odbornej literatúry a materiálov zo SJL pre cudzincov), nedostatok skúseností s vedením takýchto kurzov.
Školám pri zaraďovaní a vzdelávaní žiakov – odídencov rôznou mierou poskytovali legislatívnu, finančnú a metodickú pomoc MŠVVaŠ SR, zriaďovatelia, RÚŠS, ŠPÚ, MPC, VÚDPaP, CPPPaP a rôzne iné organizácie.
Výber odporúčaní ŠŠI
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk