Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Školská integrácia - výber z POP 2017/2018
Kategória: Aktuality
Vyberáme z časti Riadenie školy
Riaditelia škôl v spolupráci so zriaďovateľom zabezpečia personálne, priestorové a materiálno-technické podmienky na vzdelávanie detí a žiakov v školskej integrácii v maximálnej miere, v závislosti na dostupných možnostiach. Nevyhnutné je personálne zabezpečenie poskytovania odborných činnostíškolským špeciálnym pedagógom a školským psychológom.
Odporúča sa neintegrovať v triede s deťmi/žiakmi s ťažkou stratou sluchu a nepočujúcimi, ktorí sa vzdelávajú v slovenskom posunkovom jazyku, ďalšie deti/žiakov, ktorí majú mentálne postihnutie, autizmus, narušenú komunikačnú schopnosť, bez ohľadu na to, či ide o deti/žiakov počujúce/nepočujúce/s ťažkou stratou sluchu.
Ak škola vzdeláva deti/žiakov s obmedzenou schopnosťou pohybu, riaditelia škôl v spolupráci so zriaďovateľom zabezpečia, v závislosti na dostupných možnostiach, odstránenie stavebných bariér.
Odborná a metodická pomoc
Pre deti/žiakov so:
- zdravotným znevýhodnením ‒ zabezpečuje školské zariadenie výchovného poradenstva a prevencie,
- všeobecným intelektovým nadaním ‒ zabezpečuje aj VÚDPaP s vedomím poradenského zariadenia
Dokumentácia:
- na www.vudpap.sk a na www.statpedu.sk.
- Aplikácia vzdelávacích programov pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a žiakov so všeobecným intelektovým nadaním.
Riadenie a kontrola je v kompetencii OŠ OÚ v sídle kraja. Odborná a metodická pomoc školám, zariadeniam výchovného poradenstva a prevencie, metodikom OŠ OÚ poskytuje ŠPÚ.
Prijatie dieťa – školská integrácia
Podľa § 5 zákona č. 596/2003 Z. z. rozhodnutie vydáva riaditeľ školy. Pri zmene formy vzdelávania počas školskej dochádzky - riaditeľ školy ďalšie rozhodnutie nevydáva.
Vzdelávanie podľa IVP
Dieťa/žiak so ŠVVP v bežnej triede sa vzdeláva podľa IVP, len ak je to potrebné. IVP vypracúva triedny učiteľ v spolupráci s vyučujúcimi a odbornými zamestnancami školy a so zariadením výchovného poradenstva a prevencie. V prípade nadaných ‒ pomoc Detského centra VÚDPaP, s vedomím poradenského zariadenia, v ktorom je dieťa alebo žiak evidovaný.
Hodnotenie žiaka
Žiak neopakuje ročník z predmetov, v ktorých majú na jeho neúspešnosť vplyv dôsledky jeho diagnózy.
Ak vplyv majú a výsledky sú neuspokojivé ‒ prehodnotenie a upravenie obsahu, resp. formy vzdelávania v súčinnosti so špeciálnym pedagógom a psychológom.
Ak sa na prospechu podieľa viac faktorov ‒ žiak môžebyť hodnotený nedostatočne po odbornom posúdení a odporučení odbornými zamestnancami školy alebo poradenského zariadenia na základe komplexného hodnotenia žiaka učiteľom, ktorý daný predmet vyučuje, ktoré obsahuje: využité možnosti a spôsoby preverovania vedomostí žiaka v súlade s IVP a dôvody zlyhávania v danom predmete.
Autizmus a ďalšie pervazívne vývinové poruchy bez mentálneho postihnutia
Pri vypracúvaní IVP treba vychádzať zo vzdelávacieho programu pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami bez mentálneho postihnutia pre primárne vzdelávanie a nižšie stredné vzdelávanie, schváleného ministerstvom školstva. Pedagogické postupy a prístup je nevyhnutné konzultovať s centrom špeciálnopedagogického poradenstva, ktoré má žiaka vo svojej evidencii a dôsledne dbať na odporúčania psychológa a špeciálneho pedagóga.
Dieťa/žiak s mentálnym postihnutím
Pri vypracúvaní IVP treba vychádzať zo vzdelávacieho programu pre deti s mentálnym postihnutím pre predprimárne vzdelávanie a pre primárne vzdelávanie, ktorý je súčasťou ŠVP.
V predmetoch:
- výchovno-estetického zamerania ‒ možno vzdelávať podľa obsahu vzdelávania žiakov bežnej triedy,
- cudzí jazyk ‒ môžu absolvovať s kladením primeraných nárokov,
- pracovné vyučovanie ‒ môže sa vytvoriť skupina žiakov z rôznych ročníkov.
Zameranie kontrolnej činnosti
- Rešpektovanie špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov.
- Využívanie kompenzačných, učebných a špeciálnych učebných pomôcok vo výchovno-vzdelávacom procese.
Špecifické problémy s komunikáciou – symptomatické poruchy reči
Treba zabezpečiť:
- adekvátnu logopedickú starostlivosť,
- primeranú informovanosť učiteľov o problematike symptomatických porúch reči.
Triedne knihy a vysvedčenia
- Pre žiakov v školskej integrácii sa nevedú samostatné triedne knihy.
- Žiaci dostávajú rovnaké vysvedčenie ako ostatní žiaci.
- Žiakov s autizmom a s mentálnym postihnutím možno hodnotiť aj vysvedčením formou slovného komentára.
- Žiakovi, ktorý mal upravené učebné osnovy, sa táto skutočnosť uvádza v doložke vysvedčenia.
- Žiak, ktorý vzhľadom na podstatnú redukciu učiva nesplnil štandardy VP pre nižšie stredné vzdelávanie nezíska vzdelanie poskytované ZŠ.
Špecifické a voliteľné predmety
Zriaďovatelia a riaditelia škôl, v ktorých sa vzdelávajú žiaci so zdravotným znevýhodnením v školskej integrácii, vytvárajú v rámci svojich možností podmienky na vyučovanie špecifických predmetov, napríklad:
- rozvíjanie špecifických funkcií,
- individuálna logopedická intervencia,
- priestorová orientácia a
- voliteľné predmety zamerané napríklad na rozvíjanie manuálnych zručností a návykov.
Odporúčanie:
Dodržiavať Usmernenie k prijímaniu žiakov so zdravotným znevýhodnením do základnej školy. Využívať službu RoboBraille www.robobraille.org ‒ nevidiacich, slabozrakých, ľudí s dyslexiou, negramotných, môže byť však použitá aj na podporu štúdia a učenia pre ľudí bez postihnutia.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Ako prežívali Vianoce v dávnejšej minulosti žiaci našich škôl?
PhDr. Vladimír Michalička, CSc., Bratislava
Publikácie 2024
redakcia
Regulácia používania mobilných telefónov
minedu.sk