Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Témy 10. čísla časopisu Manažment školy v praxi
Kategória: Aktuality
V 10. čísle časopisu Manažment školy v praxi sa bližšie pozrieme na vyhlášku o stredných školách. Porovnáme príjmy a výdavky VÚC na zabezpečenie výkonu originálnych kompetencií. Venujeme sa aj psychologickému pohľadu na inovačné a riadiace trendy v edukačnom procese a inšpiráciu učiteľom môže priniesť aj príspevok o videohrách v kontexte vyučovacieho procesu. Pre učiteĺky materských škôl sme pripravili článok o dopravnej výchove v materskej škole.
Michal Božík: Videohry v kontexte vyučovacieho procesu
"V rámci výskumu (Božík, 2012), až 60 % hráčov herného žánru MMORPG (Multiplayer Online Role-Playing Game), jednoznačne udávalo, že vďaka hraniu hier sa ich znalosť cudzieho jazyka výrazne posunula. Podobne ako pri procese učenia, aj vytrvalosť pri hre závisí od pútavého kontextu a individuality samotného žiaka – hráča. Snaha, ako aj ponorenie do hry prirodzene zvyšujú rozsah osvojeného „učiva“ v danom jazyku. Videohry (a počítače vo všeobecnosti) majú pre ľudí z iného ako anglofónneho prostredia obrovskú pridanú hodnotu práve v tom, že z anglicky hovoriaceho prostredia vychádzajú. Kyberpriestor je plný anglického jazyka, ktorému sa nedá uniknúť (Božík, 2015).
Tento náš výskum potvrdzujú aj tureckí výskumníci Turgut a Irgin (2009). Zistili, že najpopulárnejšími prostrediami na rozširovanie si slovnej zásoby v cudzom jazyku sú online hry. Všimli si, že hráči vyvíjajú vlastné stratégie, ktoré im v tejto činnosti pomáhajú.
Napríklad: domýšľanie si významu slov podľa kontextu, vyhľadávanie slov v online slovníkoch, rada od spoluhráča alebo kamaráta v blízkosti, ktorý dobre ovláda daný jazyk."
Jana Sládečková: Porovnanie príjmov a výdavkov VÚC na zabepečenie výkonu originálnych kompetencií
Príspevok analyzuje príjmy VÚC, najmä z dane z príjmu fyzických osôb ‒ časť, ktorá sa odvíja od počtu obyvateľov VÚC vo veku od 15 – 18 rokov, výdavkov na financovanie originálnych školských kompetencií samosprávnych krajov a porovnáva ich v jednotlivých rokoch 2008 – 2012.
Ingrid Konečná Veverková: Vyhláška o stredných školách
"? Otázka: Ako sa podľa novej vyhlášky delia triedy pri vyučovaní jednotlivých predmetov?
Podľa § 2 vyhlášky sa v stredných školách pri vyučovaní povinných predmetov a voliteľných predmetov triedy delia na dve skupiny a viac skupín v súlade s rámcovými učebnými plánmi štátnych vzdelávacích programov alebo v súlade so vzorovými učebnými plánmi štátnych vzdelávacích programov.
Iná situácia je pri vyučovaní nepovinných predmetov, u ktorých možno vytvárať skupiny žiakov zložené zo žiakov rôznych ročníkov. Na vyučovanie predmetu náboženská výchova alebo predmetu etická výchova možno spájať žiakov rôznych tried toho istého ročníka. Ak počet žiakov v jednej skupine na vyučovanie náboženskej výchovy alebo etickej výchovy klesne pod 12, možno do skupín spájať aj žiakov z rôznych ročníkov.
Výnimočné sú aj konzervatória, kde sa v súlade s rámcovými učebnými plánmi štátnych vzdelávacích programov vyučovanie organizuje aj individuálne."
Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/vyhlaska-o-strednych-skolach.m-234.html
Tatiana Soroková: Psychologický pohľad na inovačné a riadiace trendy v edukačnom procese
"Technologické zmeny a inovácie sa dotýkajú takmer každého aspektu nášho života, počnúc spôsobom, akým komunikujeme, končiac tým, ako pracujeme a trávime voľný čas. Vo svete vzdelávania zatiaľ zaostávame. Triedy v našich školách, s malými zmenami, vyzerajú tak ako vždy, s učiteľmi za stolom pred tabuľou a žiakmi v laviciach. Školský deň je časovo a tematicky rozdelený podľa stanoveného kurikula. Niektoré školy v rámci tohto tradičného modelu sa v maximálnej miere snažia využívať technológie, aby proces zefektívnili, alebo zlepšili prístup k informáciám. Avšak ani táto snaha inovatívneho prístupu už nestačí."
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk