Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Témy 11. čísla časopisu Manažment školy v praxi
Kategória: Aktuality
V 11. čísle časopisu Manažment školy v praxi rozoberieme novely školských zákonov, venujeme sa prenesenému výkonu štátnej správy v školských úradoch, ponúkneme vybrané aktivity k témam dopravnej výchovy. analyzujeme príjmy VÚC, najmä z dane z príjmu fyzických osôb, výdavkov na financovanie originálnych školských kompetencií samosprávnych krajov. Pozornosť sústredíme aj na nárast sociálno-patologických javov v spoločnosti, ktorý sa prejavil aj v problémovom správaní detí a mládeže. V rukrike Osobnosti si rozoberieme životný príbeh tvorcu pragmatickej pedagogiky Johna Deweyho. Nevynecháme ano dôležité termíny pre riadenie činnosti škôl a odpovede odborníkov na vaše otázky a odpovede.
Ingrid Konečná Veverková - Novely školských zákonov
"Novela zareagovala aj na skutočnosť, že nie vždy technické podmienky školy alebo školského zariadenia umožňujú splnenie zákonných povinnosti v súvislosti s vedením centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov. V takýchto prípadoch splnenie týchto zákonných povinností škola alebo školské zariadenie zabezpečí prostredníctvom svojho zriaďovateľa, a ak to technické podmienky zriaďovateľa neumožňujú, tak prostredníctvom orgánu miestnej štátnej správy v školstve. Škola alebo školské zariadenie najmenej desať dní pred uplynutím zákonnej lehoty oznámi údaje zriaďovateľovi alebo orgánu miestnej štátnej správy v školstve na účely ich spracovania v centrálnom registri. Ak došlo k rozhodujúcej udalosti alebo k zmene v lehote kratšej ako desať dní pred uplynutím zákonnej lehoty, škola alebo školské zariadenie oznámi údaje zriaďovateľovi alebo orgánu miestnej štátnej správy v školstve na účely ich spracovania v centrálnom registri bezodkladne."
Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/novely-skolskych-zakonov.m-242.html
Anna Böhmerová - Školský úrad - prenesený výkon štátnej správy
"Jednou z dôležitých úloh školského úradu je výkon kontrolnej činnosti, pričom kontrolná činnosť je zameraná na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti výchovy a vzdelávania a v oblasti školského stravovania (okrem kontroly kvality výchovno-vzdelávacieho procesu, ktorá je výlučne v kompetencii Štátnej školskej inšpekcie – § 13 zákona č. 596/2003 Z. z. ) vo všetkých školách a školských zariadeniach v zriaďovateľskej pôsobnosti obce.
Odporúča sa, aby obce, ktoré sú školskými úradmi, uzatvorili písomné dohody, ktoré by určovali postup poverovania zamestnancov školského úradu na vykonávanie kontrol podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov. Dohoda medzi starostami obcí a školským úradom by určovala výkon kontroly školským úradom v zmysle zákona č. 596/2003 Z. z. Je vhodné, aby školský úrad vypracoval svoj plán kontrolnej činnosti na jeden kalendárny rok s uvedením kontrolovaného subjektu, predmetu kontroly, cieľa kontroly a termínu vykonania kontroly. Školský úrad by mal postupovať podľa interného predpisu, ktorý upravuje systém vnútornej kontroly podľazákona č. 10/1996 Z. z."
Viac na: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/skolsky-urad.m-243.html
Jana Kmeťová - Dopravná výchova v materskej škole (2.)
"Odporúčania pre prax - Väčšina detí v triede vníma, že doprava a problematika chodca v cestnej premávke je neodmysliteľnou súčasťou každého človeka.
- Za účelom zistenia aktuálneho vývinu detí v triede v danej tematike dôkladne deti diagnostikujeme pred začiatkom aktivít.
- Staviame na aktuálnej úrovni vedomostí detí a následne ju rozvíjame.
- Používame veľké množstvo názorných pomôcok zameraných na dopravu a situácie v doprave.
- Staviame na zážitkovom učení, ktoré je pre deti predškolského veku najpríťažlivejšie.
- Deti pri činnostiach zameraných na dopravnú tematiku rozdelíme na skupiny podľa záujmu konkrétneho dieťaťa.
- Nepreťažujeme deti, pretože uvedená tematika je pomerne náročná na predstavivosť a pochopenie.
- ..."
Viac na:
- 2. časť: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/dopravna-vychova-v-materskej-skole-subor-aktivit.m-248.html
- 1. časť: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/dopravna-vychova-v-materskej-skole-1.m-236.html
Jana Sádečková - Porovnávanie príjmov a výdavkov VÚC na zbezpečenie výkonu originálnych kompetencií (2.)
"Implementácia fiškálnej decentralizácie mala vytvoriť reálne predpoklady pre zvýšenie efektívnosti, transparentnosti a kvalitnejšieho poskytovania verejných statkov a služieb. V praxi sa v súvislosti s finančnou decentralizáciou objavujú viaceré problémy, ktoré súvisia s nedostatkom finančných zdrojov a s rozdielnym prístupom jednotlivých samospráv k financovaniu svojich originálnych školských kompetencií, čo potvrdili aj výsledky výskumu."
Viac na:
- 2. časť: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/porovnanie-prijmov-a-vydavkov-vuc-na-zabezpecenie-vykonu-originalnych-kompetencii-2.m-249.html
- 1. časť: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/porovnanie-prijmov-a-vydavkov-vuc-na-zabezpecenie-vykonu-originalnych-kompetencii.m-238.html
Ingrid Emmerová - Agresívne správanie žiakov voči učiteľom
"Preventívna sociálno-výchovná práca v škole má už v Slovenskej republike legislatívne ukotvenie a tiež vymedzených aktérov. Hlavnú funkciu pri jej realizácii má zohrávať sociálny pedagóg. Profesionalizácia preventívnej sociálno-výchovnej práce v škole je nevyhnutným predpokladom zvýšenia jej efektívnosti a prevencie sociálneho ohrozenia žiakov. Na škodu veci školská prax zatiaľ ešte v plnej miere nerešpektuje školskú legislatívu a sociálny pedagóg sa v školách vyskytuje iba ojedinele. Sociálny pedagóg ako pomáhajúci profesionál – neučiteľ – je nápomocný v škole v mnohých oblastiach, tak žiakom, ako aj učiteľom a rodičom."
Emília Krajňáková - John Dewey - tvorca pragmatickej pedagogiky
"Pragmatická pedagogika vyžaduje, aby výchova bola aktívna, tesne spojená so záujmami dieťaťa. Opiera sa o tvrdenie, že dieťa má prirodzenú dispozíciu učiť sa tomu, čo je spojené s jeho záujmami a čo mu pomôže riešiť jeho problémy. Je však tiež základom toho, čomu sa dnes hovorí „aktívna pedagogika“. Dieťa potrebuje vedenie učiteľov, ktorí sú schopní posúdiť jeho záujmy realistickejšie. Učiteľ orientovaný podľa pragmatickej pedagogiky v Deweyovom poňatí má ovplyvňovať rast svojich žiakov nie tým, že im vtĺka do hlavy dielčie informácie, ale skôr kontrolovaním prostredia, v ktorom prebieha ich rast."
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Zvýšenie maximálnych súm nemocenských dávok, materského, tehotenského a ošetrovného od januára 2025
socpoist.sk
Tretie kolo registrácie pre základné školy na zavádzanie nového vzdelávacieho programu od školského roka 2025/2026
vzdelavanie21.sk