Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Témy 11. čísla časopisu Manažment školy v praxi

Kategória: Aktuality

V novom čísle časopisu Manažment školy v praxi sa venujeme hospodáreniu s majetkom v školách a školských zariadeniach, pokračujeme v téme príspevku o učebných štýloch žiakov a pozreli sme sa na význam poradenských konzultácií pre pedagogických zamestnancov. Ako riešia šikanovanie v školách v susednom Česku, sme sa zhovárali s Milanom Kotíkom, manažérom projektu Minimalizace šikany. Problematiku videohier a sociálnych sietí sme riešili zo psychologického pohľadu a výskumov, ktoré vyvracajú niektoré predsudky spojené s touto témou. Nechýba ani stretnutie s históriou a terminovník plánov na mesiac december pre manažérov škôl a školských zariadení.

Z obsahu vyberáme

Psychologický pohľad na problematiku videohier a sociálnych sietí - Tatiana Soroková

Psychológ Christopher Ferguson zo Stetsonovej univerzity upozorňuje, že zistené korelácie medzi agresivitou a videohrami sa spravidla týkajú prejavov, ktoré majú ďaleko od agresívneho správania, ktoré je predmetom záujmu spoločnosti. Svoj výskum založil na skúmaní videohier, kde napr. ide o hodnotenie slovných doplňovačiek, alebo možnosť uštedriť protivníkovi po výhre ľubovoľne hlasný nepríjemný zvuk. Ak hranie násilných hier v dátach sprevádzalo častejšie vyberanie „agresívnejších“ slov (zavážilo napr. to, že účastník doplnil štvorpísmenovú doplňovačku začínajúcu na písmeno „k“ slovom „kill“ namiesto povedzme „kiss“), alebo častejšie uštedrovanie hlasnejšieho nepríjemného zvuku, toto sa interpretovalo ako dôkaz zvýšenej agresivity. Ba čo viac, zistené korelácie boli nedostatočné. Hodnota korelačného koeficientu (r) 0 znamená žiadnu a 1 najsilnejšiu koreláciu (priamu závislosť). Zistené korelácie medzi násilnými videohrami a niektorými aspektmi údajne násilného správania sa pohybujú v rozmedzí r = 0,1 a r = 0,3. Naproti tomu korelácia medzi rastom predaja týchto hier a poklesom (!) počtu násilných činov na stotisíc mladistvých dosahuje takmer perfektné hodnoty r = 0,95.

Považovať časovú zhodu javov (koreláciu) automaticky za dôkaz príčinnej súvislosti (kauzality) je častá logická chyba.

Christopher Ferguson, psychológ zaoberajúci sa problematikou videohier, násilia a závislosti na videohrách, vníma násilné videohry takto: „Násilné videohry sú ako arašidové maslo. Pre veľkú väčšinu detí sú neškodné, ale deťom s prítomnosťou osobnostných alebo psychických porúch, môžu vážne škodiť.“

 

Hospodárenie s majetkom v školách a školských zariadeniach - Ingrid Konečná Veverková

Je povinnosťou zriaďovateľa, aby škole odovzdával majetok do správy písomne a je žiaduce, aby spolu s písomnými formami rozhodnutia o zverení majetku do správy bol majetok škole odovzdaný aj protokolárne a aby tento protokol obsahoval všetky náležitosti dôležité pre zaevidovanie majetku do evidencie.

Učebné štýly žiakov stredných škôl - Simona Sámelová

Ak učitelia pravidelne vyučujú spôsobom, ktorý vyhovuje len žiakom s istým učebným štýlom, ostatní žiaci s inými štýlmi učenia sa môžu cítiť diskriminovaní. Títo žiaci môžu získavať oveľa horšie učebné výsledky, než na ktoré potenciálne majú. Žiaci sú z výsledkov často demotivovaní, volia skôr povrchový prístup k učeniu, respektíve sa mu nevedia prispôsobiť vôbec, cítia sa frustrovaní, zažívajú pocit krivdy, neuvedomujú si dôležitosť vzdelávania. Môže sa dokonca stať, že škola sa žiakom sprotiví natoľko, že nevidia zmysel ju navštevovať, odmietajú sa zúčastňovať vyučovania. Pri klasickej výučbe si žiaci osvojujú jeden učebný štýl, ktorý je efektívny len pri spracovaní určitej informácie. Učiteľ tak nerozvíja ďalšie učebné štýly, ktoré by mohol žiak v budúcnosti potrebovať. Rozhodovanie, riadenie, vysvetľovanie a kontrolovanie sú typické najmä pre učiteľa v tradičnej výučbe.

 

 Rozhovor s Milanom Kotíkom - Šikanovanie v školách

Deti sa vedia sťažovať aj na to, že sú šikanované zo strany vyučujúceho? Čo by ste odporučili vedeniu školy, ako postupovať v prípade, že je vyslovené práve takéto podozrenie?

Každé podezření na šikanu třeba důkladně vyšetřit, zejména pokud jejím aktérem může být učitel. Profesní solidarita je v tomto případě naprosto falešná a krátkozraká, když si uvědomíme, že závažnost šikany má tendenci narůstat. Šikana je definována jako vědomé ubližování, kdy oběť se nemůže (z jakýchkoli příčin) účinně bránit. Pokud ubližuje učitel prokazatelně vědomě, měl by být okamžitě a bez pardonu vyhozen. Mnohdy ale učitelé ubližují nevědomky, svojí neprofesionalitou. V takovém případě bych doporučoval jasně cílené vzdělávání a dlouhodobou supervizi.

 

 Poradenské konzultácie pedagogických zamestnancov - Milena Lipnická

Pre úspešný priebeh a výsledky poradenských konzultácií so zákonnými zástupcami detí/žiakov je vhodné, ak pedagogickí zamestnanci rešpektujú pravidlá, ako napr.: Neporovnávať dieťa/žiaka a jeho výchovno-vzdelávacie výsledky so spolužiakmi, lebo každý z nich je jedinečný.Zákonní zástupcovia môžu nespravodlivo vnímať a s rozhorčením prijať porovnávanie vzdelávacích výsledkov a problémov svojho dieťaťa s úspechmi iných detí. Výhodnejšie je porovnávať pokroky a nedostatky rozvoja a vzdelávania dieťaťa/žiaka s ním samým za určité obdobie. Neposkytovať „recepty“ návody riešenia problému dieťaťa/žiaka, ale obracať sa na zdroje možných riešení nachádzajúcich sa v samotných subjektoch poradenstva. Pomáhať im tieto zdroje identifikovať a využívať, aby pozitívne menili výchovno-vzdelávaciu situáciu a výsledky dieťaťa/žiaka. Pedagogickí zamestnanci by nemali zákonných zástupcov poučovať, ani kritizovať. Naopak, mali by ich viesť, povzbudzovať a inšpirovať k hľadaniu riešení a pomoci pre svoje dieťa/žiaka v spolupráci s pedagogickými a odbornými zamestnancami. ....

 

Preventívny rozmer mediálnej výchovy v škole - Mário Dulovics

Cyberpriestor sa stal v 21. storočí novým dejiskom života pre spoločnosť. Reálne vzťahy a priateľstvá sú mnohokrát nahrádzané virtuálnymi. Pre súčasnú dobu je charakteristické zoznamovanie sa prostredníctvo sociálnych sietí, chatu, či rôznych fór. Mladí ľudia sa navzájom dostávajú do kontaktov a utvárajú si citové väzby bez toho, aby sa v reálnom živote, čo i len raz stretli. Účelom vyhľadávania kontaktov v cyberpriestore mnohokrát býva aj uspokojovanie sexuálnych potrieb a túžob jednotlivca.

 

Zdroj: Archív časopisu: https://www.direktor.sk/sk/casopis/manazment-skoly-v-praxi/archiv


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov