Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Témy prázdninového čísla Manažmentu školy v praxi 7 - 8/2015
Kategória: Aktuality
V prázdninovom čísle časopisu sa venujeme plánovaniu školských výletov a exkurzií, vytváraniu systému včasného varovania pred krízou vo vzťahoch v prostredí školy. Zodpovieme otázky tvorby sociálneho fondu v školách a školských zariadeniach. Rozoberáme školskú zrelosť dieťaťa, poruchy správania. V príspevku pre gymnáziá sa venujeme zmenám v štátnom vzdelávacom programe. Nevynecháme ani históriu školstva, kde oboznamujeme so životom a tvorbou humanistického pedagóga Leonarda Stöckela.
"Čas, kedy lovíme v pamäti dôležité chvíle strávené v prostredí triedy, školy a v balíčku emócií si odnášame to podstatné do života, si starostlivo a bezpečne uchovávame nielen my, dospelí, ale aj „naši“ žiaci. Siahnuť s predstavami za horizont školskej dochádzky dieťaťa, tušiť jeho najtajnejšie sny, vedieť odhadnúť jeho skryté možnosti, ale aj pripustiť si ideu, že pred učiteľom v danej chvíli nestojí len dieťa, ale aj budúci odborník na informačné technológie, známy spisovateľ, úspešný chemik, šikovný lekár, usmievavá pani predavačka, pragmatická ekonómka, ale možno aj ďalšia kolegyňa, ktorá neprestáva veriť, že každé dieťa by malo mať šancu na úspech, si pýta veľkú dávku pokory a úcty k človeku ako takému.
Aký „orbis pictus“ vieme deťom v školskom prostredí ponúknuť? Čo si odnesú v svojich spomienkach? Aký vzor im poskytneme v rovine slušnosti, vzájomnej úcty, tolerancie, ale aj schopnosti s odvahou meniť zvyky, ktoré doslúžili svojej dobe a účelu?"
Peter Lengyel: Plánovanie výletov a exkurzií v základných školách
Školské výlety a exkurzie patria neodmysliteľne k školskému roku. Nie je nezvyčajné, že v deťoch aj po rokoch rezonujú spomienky. Veselé zážitky a príhody stmeľujú kolektívy. Dobrá exkurzia, či vhodne zvolený výlet, môže šikovnému pedagógovi dať viac, než by sa mohlo zdať. Potenciál aktivít mimo školy často nevidíme pre prílišnú upätosť na zameranie, organizáciu, bezpečnosť, alebo kvôli tomu, že výlet berieme ako nutné zlo.
Ingrid Konečná Veverková: Tvorba sociálneho fondu v školách a školských zariadeniach
V príspevku upozorňujeme manažment škôl a školských zariadení na povinnosť tvoriť sociálny fond, ktorý je významným nástrojom sociálnej politiky v školách a školských zariadeniach. Odpovieme na najčastejšie otázky, ktoré sú kladené v súvislosti s tvorbou sociálneho fondu, s povinným a ďalším prídelom do sociálneho fondu a so zúčtovaním finančných prostriedkov sociálneho fondu.
Dušana Bieleszová: Vytváranie systému včasného varovania pred krízou v škole
Úspech dáva lídrom škôl energiu, optimizmus, prináša pozitívnu náladu, pocit sebauspokojenia a v mnohých prípadoch sa spája aj s obdobím, kedy si vyberajú „čas na oddych“ a ten prináša podcenenie rizík. Riaditelia škôl sú náchylnejší potláčať prejavy nespokojnosti, názorové rozdiely nepovažujú za podstatné a aktívnu pozornosť venujú skôr optimistickejším vyjadreniam pozitívnych ľudí, ktorými sa v období úspechu obklopili.
V príspevku sa venujeme prijímaniu spätnej väzby, opíšeme si jeden zo spôsobov tvorby akčného plánu školy, vytvárania systémov včasného varovania ako prevencie pred negatívnymi javmi závisti, nepochopenia, ktoré hrozia nielen školám „bojujúcim“ o počet žiakov, ale aj tým úspešným a len zdanlivo „stabilným“.
Tatiana Soroková: Školská zrelosť ako problém dnešnej doby a predpoklad úspešnosti dieťaťa
Čas nástupu dieťaťa do školy patrí medzi najvýznamnejšie ontogenetické etapy ľudského jedinca. Pre väčšinu detí je vstup do školy významnou zmenou, ktorou sa prispôsobuje životu v kolektíve s deťmi, s ktorými doteraz neprišlo do interakcie, s učiteľským a pracovným personálom, ktorý bude predstavovať určitú autoritu. Začína obdobie, keď cíti, že bude musieť plniť školské povinnosti, pričom nie každé dieťa po dosiahnutí fyzického veku je schopné čeliť tejto zmene. Z psychologického hľadiska je dôležité na tento fakt upozorňovať opakovane, nakoľko neúspech v dôsledku školskej nezrelosti bude predstavovať celé reťazenie problémov, ktoré budú rodičia a pedagógovia riešiť parciálne, v zmysle dôsledkov. Prvotnou príčinou však môže byť stav, kedy je šanca vyhnúť sa problémom tým, že odborne zistíme úroveň schopností dieťaťa pre školskú zrelosť.
Dagmar Hrašková: Štátny vzdelávací program pre štvorročné gymnáziá
MŠVVaŠ SR schválilo začiatkom roka 2015 nový ŠVP pre gymnáziá so štvorročným vzdelávacím programom, ktorý obsahuje nasledujúce zmeny: v rámcovom učebnom pláne by sa malo posilniť vyučovanie matematiky o jednu hodinu, v prírodovedných a humanitných predmetoch sa spresnia jednotlivé pojmy učebného obsahu, pri vyučovaní slovenského jazyka a literatúry budú môcť učitelia získať slobodu a tvoriť si svoje osnovy, to znamená, že vzdelávací štandard umožní učiteľom vytvoriť si osnovy chronologicky, žánrovo alebo tematicky.
Tatiana Faglicová: Poruchy správania detí predškolského veku
Vznik porúch správania nemôžeme vysvetliť jednou príčinou, ani jednoduchým súčtom niekoľkých príčin. Poruchy správania nevznikajú automaticky. Pri prehodnocovaní porúch správania musíme brať do úvahy súbor vnútorných a vonkajších faktorov a ich vzájomný vzťah.
Jozef Mikula: Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci s školách (2.)
V 7 - 8 čísle nám poskytli rozhovor žiaci a študenti v príspevku:
Čo si o školách, učiteľoch a moderných technológiách myslia žiaci, študenti?
Venovali sme sa aj týmto ďalším témam:
Výber z Pedagogicko-organizačných pokynov v školskom roku 2015/2016
Dôležité termíny pre manažment škôl od 10. augusta do 10. septembra 2015
Týždeň modrého gombíka
V rubrike Z histórie školstva sa autor venuje Leonardovi Stoeckelovi a prvému významnému školskému dokumentu na našom území.
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk
Archív článkov
Kategórie
Aktuality
Ako prežívali Vianoce v dávnejšej minulosti žiaci našich škôl?
PhDr. Vladimír Michalička, CSc., Bratislava
Publikácie 2024
redakcia
Regulácia používania mobilných telefónov
minedu.sk