Vyhľadávanie v aktualitách
Aktuality
Závery medzinárodnej vedeckej konferencie Dieťa v ohrození
Kategória: Aktuality
V dňoch 30. novembra a 1. decembra sa konala v Bratislave XXVI. medzinárodná vedecká konferencia Dieťa v ohrození. Jej cieľom bolo analyzovať systém poradenstva a prevencie, odborníci sa venovali psychologickým, sociálnym, právnym a etickým problémom detí a rodín v kríze, prevencii pred závislosťami, ochrane duševného zdravia detí, rodín, aj inklúzii vo vzdelávaní.
Prednášajúci sa venovali potrebe reformovania edukakačných prístupov, redefinovania cieľov a organizačných princípov učebného procesu. Odzneli príspevky, v ktorých bolo skonštatované, že pri poradenskej a terapeutickej práci treba zohľadniť meniacu sa rolu otca v modernej spoločnosti. Medzi príčiny patologického odcudzenia rodiča a dieťaťa patrí hlavne rozpad rodiny a mentálna manipulácia dieťaťom. V súvislosti s drogovou závislosťou mladistvých sa odporúča medzinárodná spolupráca pri tvorbe preventívnych politík nielen v školstve.
V oblasti poradenstva treba podstatne zvýšiť počet školských a poradenských psychológov. Ich práca sa má sústrediť aj na pozitívne stránky, potencionality žiakov, podporu duševného zdravia a implementáciu pozitívnej psychológie do poradenskej psychologickej práce. Dôležitým záverom je sledovanie atmosféry, klímy v triede, škole, emocionality, vzťahom medzi žiakmi, vzťahmi medzi učiteľmi a žiakmi a aj vzťahmi v učiteľskom zbore.
V rovine prevencie závislostí sa treba zamerať na nové formy subpatológie modernej doby, akými sú kyberšikana, zajatie dieťaťa v informačno-komunikačných technológiách, gamblerstvo, látkové a nelátkové závislosti. Mal by sa klásť väčší dôraz na metódy a techniky zvládania stresu, na mediálnu, etickú výchovu, na rozvíjanie kritického myslenia žiakov, zaviesť internetové poradenstvo a je potrebné hľadať možnosti včasného poznania rizikových žiakov a ich včasnú intervenciu.
Účastníci konferencie sa venovali aj téme krízy rodiny. Navrhujú zlepšiť spoluprácu medzi rezortmi pri ochrane detí, zdravia a funkčnosti rodiny, pri tvorbe legislatívnych a iných dokumentov dotýkajúcich sa detí po rozvode, pri striedavej starostlivosti, ale aj pri umiestňovaní detí do detských domovov, reedukačných zariadení, sociálnych zariadení. Odborníci z oblasti psychologickej starostlivosti by mali viac participovať pri riešení krízových problémov rodín, a najmä detí týchto rodín.
V oblasti inkluzívneho vzdelávania účastníci konferencie požadujú, aby MŠVVaŠ SR čo najskôr legislatívne upravilo inkluzívnu edukáciu vo vzťahu k integrovanému vzdelávaniu. V školách, ktoré sa pokúšajú zaviesť inkluzívne vzdelávanie, chýba inkluzívny tím (školský psychológ, sociálny pedagóg, špeciálny pedagóg, asistent, logopéd). Zaznela požiadavka, aby sa budúci učitelia pripravovali na prácu s deťmi so špecifickými edukačnými potrebami. Odborníci odporúčajú zaviesť povinné predškolské vzdelávanie a výchovu.
Pri zabezpečovaní integrovaného poradenského systému je dôležitá medzirezortná spolupráca, zjednotenie riadenia poradenského systému, lepšie personálne a materiálne vybavenie, nadväznosť poradenského systému s inklúziou. Ako významné sa ukazuje vyzdvihnutie teórie autoregulácie, autoregulatívneho učenia.
Zdroj a ďalšie informácie: https://www.komposyt.sk/o-projekte/aktuality/vsetky-spravy/zavery-z-xxvi-medzinarodnej-vedeckej-konferencie-dieta-v-ohrozeni-205
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk