Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Zverejnenie výsledkov a medzinárodnej správy štúdie IEA PIRLS 2016

Kategória: Aktuality

Prvé výsledky medzinárodného výskumu čitateľskej gramotnosti žiakov 4. ročníka ZŠ. Do medzinárodnej štúdie PIRLS 2016 sa zapojilo 50 krajín a 10 samostatných regiónov, ktorými sú samostatné geografické alebo jazykové oblasti v rámci účastníckych krajín. 

Na Slovensku bolo na základe stratifikovaného výberu do štúdie zapojených 220 škôl, 5 451 žiakov s priemerným vekom 10,4 roku v čase testovania. Na výskume sa tiež zúčastnili rodičia testovaných žiakov (cca 5 300), ale aj 220 riaditeľov a 334 učiteľov týchto žiakov. Hlavné meranie bolo v Slovenskej republike administrované 2. – 19. mája 2016. 

PIRLS hodnotí dosiahnuté výsledky žiakov v čitateľskej gramotnosti z dvoch navzájom sa prelínajúcich aspektov, ktoré sa pri čítaní uplatňujú, ktorými sú: ciele čítania a procesy porozumenia.

Priemerný výsledok krajín sa pohybuje v rozmedzí 320 bodov (Južná Afrika) až 581 bodov (Ruská federácia). Žiaci Slovenskej republiky (535 bodov) dosiahli výsledok signifikantne vyšší ako je priemer škály PIRLS (500 bodov), porovnateľný s priemerným výsledkom krajín EÚ (540 bodov), avšak signifikantne nižší ako priemer krajín OECD (541 bodov).

Porovnateľný výkon ako žiaci SR dosiahli aj žiaci z Rakúska (541 bodov), Nemecka (537 bodov), Kazachstanu (536 bodov), Izraela (530 bodov) a Portugalska (528 bodov). Z krajín EÚ/OECD dosiahli nižší výsledok žiaci zo Španielska, Belgicka (Flámsko), Nového Zélandu, Francúzska, Belgicka (francúzska časť), Čile a Malty.

Zdroj a ďalšie informácie: 


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov