Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Rozvoj interkultúrnych kompetencií žiakov

Dátum: Rubrika: Didaktická hra

Multikultúrna výchova je proces, v ktorom sa jednotlivci učia osvojovať si spôsoby pozitívneho vnímania a hodnotenia kultúrnych systémov odlišných od ich vlastnej kultúry a osvojujú si adekvátne metódy regulácie svojho správania vo vzťahu k príslušníkom iných kultúr. Učiteľ v tomto procese stojí pred neľahkou úlohou. Uvedomuje si aktuálnosť globalizačných trendov, snaží sa ich uchopiť a efektívne implementovať do edukácie, napriek tomu naráža na úskalia. Často tu absentuje adekvátna pregraduálna či kontinuálna príprava, o pomôckach a podmienkach nehovoriac. Príspevok ponúka teoretický diskurz k problematike multikultúrnych kompetencií, aj niekoľko námetov na ich rozvíjanie u žiakov 1. stupňa základnej školy.

„Učitelia nevedia, ako tieto témy uchopiť, lebo nie sú na to pripravení. Samozrejme, ak má multikultúrna výchova naozaj fungovať, tak sa nesmie obmedziť na jeden predmet a navyše ona by mala fungovať ako duch školy. Multikultúrna výchova nie je o tom, naučiť sa, že Moslimovia majú nejaký sviatok a že Židia majú chanuku, ale pochopiť to, že niekto iný môže mať iný sviatok a môže sa z neho tešiť rovnako, ako ja sa teším z Vianoc. Mala by to byť celková príprava učiteľov na rozmanitosť, hocijakú rozmanitosť.“ (učiteľ – anonym)

Výzvy globalizácie a postmodernizmu nachádzajú (dnes viac ako inokedy) svoje opodstatnenie takmer vo všetkých oblastiach ľudského snaženia. „Oživili sa rozličné pokusy definovať postavenie človeka so zreteľom na nové koordináty vedy, techniky a kultúry so zreteľom na biologickú a kultúrnu evolúciu“ (Sedová 2017, s. 641). Uvažuje sa v intenciách multikulturalizmu a multikulturality, hľadajú sa prieniky multikulturality a spoločenských hodnôt, ako i stratégie vychovať multikultúrne zmýšľajúceho človeka. V tomto procese je dôležitá škola ako facilitátor multikultúrneho správania a konania žiakov i učiteľov.

Multikultúrne kompetencie v pedagogickom diskurze

„Interkultúrna kompetencia je uvedomelé prepojenie a rešpektovanie kulturologických elementov vlastnej a cudzej kultúry cez sociokultúrny a sociolingvistický rozmer. Interkultúrne kompetencie sa vzťahujú na postoje, vedomosti, zručnosti, sociálne a kultúrne povedomie, s ktorým jednotlivec zaobchádza v interkultúrnych situáciách“ (Petrasová 2022, s. 17).

V danom kontexte multikultúrne (interkultúrne) kompetencie možno chápať ako:

  • schopnosť dať do vzájomnej súvislosti východiskovú a cieľovú kultúru,
  • vnímavosť voči kultúre a schopnosť identifikovať a používať rozličné stratégie, ktoré sú potrebné na kontakt s nositeľmi iných kultúr,
  • schopnosť potrebnú na plnenie úlohy kultúrneho sprostredkovateľa medzi vlastnou a cudzou kultúrou a schopnosť účinne riešiť nedorozumenia a konflikty interkultúrneho charakteru,
  • schopnosť prekonávať predsudky a stereotypy,
  • rešpektovať existenciu subkultúr.

Ako uvádzajú Facuna a Menzlová (2018), multikultúrna kompetencia predstavuje spôsobilosť komunikovať a konať v interkultúrnych situáciách tak, aby došlo k dorozumeniu účastníkov interakcie bez narušenia ich integrity, ktorá sa prejavuje v oblasti kognitívnej (súbor vedomostí), afektívnej (porozumenie a empatia voči iným kultúrnym vzorcom) a činnostnej (konanie a správanie, zohľadňujúce kultúrne rozdiely a špecifiká jednotlivých kultúr). Takto definované kompetencie umožňujú jedincom analyzovať a vyhodnocovať nové situácie či spôsoby správania bez predsudkov a stereotypov a vytvárať tak priaznivé prostredie na komunikáciu s ľuďmi z iného kultúrneho prostredia.

Z hľadiska pedagogického diskurzu (ako fokusu nami analyzovanej problematiky) ide podľa Průchu (2006, s. 238) o „...vytváranie priaznivej atmosféry, ktorá umožňuje prijímať rôznorodú škálu názorov a nápadov. So žiakmi učiteľ diskutuje a ponecháva na ich vlastnom úsudku a výbere, čo budú sami považovať za správne.“ Z uvedeného je zrejmé, že hovoríme o multikultúrnych kompetenciách učiteľa a o formovaní multikultúrnych kompetencií žiakov, plat­formou ktorých sú doterajšie vedomosti, úroveň empatie, schopnosť a ochota spolupracovať, miera kohézie a pod.

Multikultúrne kompetencie učiteľa

Za multikultúrnu kompetenciu sa považuje schopnosť určitého správania sa v konkrétnej situácii. Nie však akéhokoľvek, ale takého, ktoré je vhodné a efektívne. Realizácia multikultúrnej výchovy v školskej a edukačnej praxi predpokladá takého učiteľa i celý manažment školy, ktorý cíti potrebu venovať sa multikultúrnym otázkam a aktívne do tohto procesu vstupuje. Škola a učitelia v nej by mali cieľavedome projektovať vyučovanie tak, aby v rámci neho učili deti a žiakov osvojovať si spôsoby pozitívneho vnímania a hodnotenia rôznych kultúrnych systémov. „Preto osobnosť učiteľa je základnou podmienkou úspešnej realizácie interkultúrnej výchovy“ (Ľuptáková 2004, s. 53).

V literatúre sa môžeme stretnúť s rozličným nazeraním na kompetencie multikultúrneho pedagóga. V zásade možno tieto kompetencie vymedziť z hľadiska všeobecnosti i špecifickosti.

Pokiaľ hovoríme o všeobecných multikultúrnych kompetenciách učiteľa, máme na mysli najmä jeho:

  • autenticitu – schopnosť byť reálny,
  • tvorivosť – pohotovosť, originálnosť,
  • slobodu – slobodné rozhodnutia v pedagogickej práci,
  • zodpovednosť – k vlastnej práci,
  • mnohostrannosť – vyhýbanie sa stereotypom, usilovanie sa o sebareflexiu,
  • celistvosť – vyrovnaný prístup k edukačným javom (Klein 2008; Ľuptáková 2004).

Špecifické multikultúrne kompetencie učiteľa vychádzajú z predpokladu, že úlohou je posilniť kultúrnu identitu detí a žiakov a zároveň dosiahnuť u nich skutočnú toleranciu a ochotu žiť v podmienkach kultúrnej odlišnosti.

Uvedené výchovné premisy predikujú kompetenčný profil, ktorý zahŕňa:

  • prejavy rešpektu – ako všeobecné platné normy správania sa,
  • orientáciu na poznanie – pochopenie svojho miesta na svete, ale aj individuálne chápanie sveta,
  • empatický postoj – schopnosť prejaviť záujem o iných a snažiť sa stotožniť s inými,
  • interakčný manažment – správne reagovať, diskutovať, prijímať a odovzdávať verbálne aj neverbálne prejavy,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk