Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Mediácia ako súťasť modernej kultúry školy
Dátum: Rubrika: Súčasné trendy Zo seriálu: Školská a rovesnícka mediácia
Šance na úspešné riešenie konfliktov v prostredí školy sa zvyšujú vtedy, keď sa mediácia stáva súčasťou jej kultúry. Tú vytvárajú žiaci, učitelia a rodičia prostredníctvom školskej komunity, ktorá sa postupne stáva želateľným modelom vytvárania sociálnych väzieb. Jej predpokladom je snaha po osobnej angažovanosti pri vytváraní pravidiel a komunikácia založená na osobnom prístupe. V príspevku si zhrnieme proces zavádzania mediácie do škôl.
Škola je druhým domovom dieťaťa. Žiak v nej trávi veľa času. Pulzujúci mladý život dáva o sebe vedieť pri nadobúdaní vedomostí, zručností, návykov, ale ohlasuje svoju prítomnosť aj vtedy, keď zápasí s pocitmi a túži po naplnení vlastných potrieb aj v prostredí školy. Nie vždy je súčasťou týchto prejavov premyslená reakcia. Dozrievanie si žiada čas a ponuku správnych modelov riešenia sporov zo strany dospelých autorít.
Proces mediácie treba pochopiť, prijať a nastaviť na konkrétne podmienky školy.
Pozrime sa na jej priebeh z pohľadu troch dôležitých krokov:
- objasnenia témy školskej mediácie pre učiteľov,
- výzvy pre budúcich rovesníckych mediátorov,
- tréningových aktivít rovesníckej mediácie pre žiakov.
Školská mediácia pre učiteľov
- Kedy prestávame kontrolovať správanie?
- Ktoré podnety v nás vyvolávajú negatívne emócie?
- Vieme odhadnúť prežívanie voľného času detí vyťažených rodičov?
- Ako je nútené rozmýšľať dieťa z málo podnetného prostredia?
- Ak by mala byť škola ideálnou školou, čo by mala podľa našich predstáv spĺňať?
- Čo nám bráni v dosahovaní cieľov?
- Aké správanie nám berie odvahu realizovať sny?
- V akých situáciách cítime podporu rodičov a v akých nie?
Aj na tieto otázky možno hľadať odpovede prostredníctvom prednášky, workshopu, resp. tréningových aktivít v závislosti od podmienok školy. Konflikty nepoznajú obmedzenia veku. Prichádzajú kedykoľvek, kdekoľvek a v akejkoľvek podobe. Neriešené sa stávajú súčasťou našich každodenných frustrácií.
Je dôležité poznať bariéry, s ktorými bežný učiteľ prichádza do styku a na ktoré potrebuje vedieť zareagovať.
Na stretnutí s učiteľmi hovoríme o najčastejších predmetoch sporov v pedagogickom tíme, o obranných mechanizmoch a vetách, ktoré signalizujú tendenciu k skupinovému mysleniu. Učiteľ potrebuje poznať jednotlivé štádiá konfliktu. Každé z nich si žiada inú reakciu. Riešenie problémov pri silných emóciách smeruje k útokom, ktoré oslabujú nielen racionálne argumenty, ale aj schopnosť vidieť veci z nadhľadu. Vyrovnať sa so záťažovou situáciou je náročné, ale nie nereálne. Osvojenie zručnosti pochopiť vlastné obranné mechanizmy ukazuje cestu k pochopeniu správania iných.
Ak sa rovesnícka mediácia v žiackej komunite odohráva pod ochrannou rukou pedagógov a s podporou rodičov, má jej ukotvenie v kultúre školy väčšiu šancu na úspech.
Výzva na pozíciu „rovesnícky mediátor“
Hovoriť o vzťahoch, emóciách, náladách medzi rovesníkmi je z hľadiska ich prirodzených potrieb zdieľania názorov v prostredí ich komunity žiaduce. V tomto kontexte by mohli byť témy riešenia konfliktov zaradené aj do plánov triednických hodín, napr. v podobe úvodných reflexií.
Príklad:
Ako sa zmenil život súčasnej generácie detí oproti detstvu ich rodičov? Ktoré vety učiteľov žiaci neradi počúvajú a prečo? Kedy a z čoho pociťujú žiaci stres? Ako pôsobia následky môjho konania na iných? Aká by bola ideálna hierarchia vlastností dobrého učiteľa?
Diskusia členov metodického združenia, predmetovej komisie k t
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk