Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

ROZHOVOR: Skúsenosť s vyriešeným konfliktom robí riaditeľa schopnejším čeliť výzvam

Kategória: Mediácia Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová

ROZHOVOR - Mgr. Dušana Bieleszová – mediátorka, lektorka odborného vzdelávania, ktorá sa špecializuje na oblasť školskej a rovesníckej mediácie. Je autorkou knihy Školská a rovesnícka mediácia – riešenie konfliktov v školách a školských zariadeniach.

S akými učiteľmi sa stretávate?

Stretávam sa s rôznymi učiteľmi, čo sa týka veku, povahových čŕt, temperamentu, skúseností aj predstáv, kam sa má naše školstvo a vzdelávanie v ňom uberať. Ich schopnosti, vízie, ale aj spôsob komunikácie naprieč generáciami sa odráža v kultúre školy, v tom, ako vnímajú konflikty, ako ich vedia spracovať, riešiť, ako sa vedia vzájomne počúvať, ako si vedia pomôcť v náročnejších situáciách. Dokonca ten istý človek môže meniť svoje správanie v závislosti od toho, či je šťastný, spokojný alebo frustrovaný a stresovaný.

Čo tieto situácie ovplyvňuje?

Ak napríklad učiteľ cíti istotu a bezpečie od nadriadených, ak je zvyknutý prijímať a „čítať“ spätnú väzbu žiakov, ak ho kolegovia vedia podporiť a ak je jeho vzťah s rodičmi postavený na dôvere, spolupráci, je možné to spoznať aj na komunikácii s ním. Aj náročné situácie, ktoré sú v školskom prostredí bežné, zvláda s nadhľadom. Ak je však kultúra školy postavená na manipulácii, intrigách, osočovaní, zákulisných hrách, súčasťou takýchto škôl je aj strach a následná snaha problémy vytesniť, nepripúšťať si ich. V takomto prostredí sa objavuje ticho tolerované rodinkárstvo, klientelizmus aj šikanovanie. Človek, pre ktorého sú demokratické princípy dôležité, ale nemá možnosť to, čo vidí, pomenovať pravým menom, sa dostáva do kolobehu frustrujúcich situácií, ktoré nevie prijať, nevie spracovať. Na prvý pohľad aj jednoduchý konflikt takýto človek prežíva stresujúco a v pochybnostiach.

Ako napäté situácie zvládajú riaditelia škôl?

Udržať si vnútornú rovnováhu v takej náročnej pozícii, akou riadenie školy bezpochyby je, by malo byť pre riaditeľa školy kľúčové. Neexistuje fungovanie v bezkonfliktnom prostredí, nie je škola, ktorej sa konflikty vyhýbajú. Máme však školy, ktoré s konfliktmi vedia účinne pracovať. Pre riaditeľov škôl je dôležité spolu s prijatím funkcie pripraviť sa na prekonávani

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk