Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

Sýtenie konkurencie alebo spolupráce a naše emócie

Kategória: Klíma školy Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová

„Niet nádeje pre kameň byť niečím iným než kameňom. Ale spoluprácou sa zoskupí a stane sa chrámom.“ Antoine de Saint-Exupéry

V školách a školských zariadeniach myšlienka Antoine de Saint-Exupéryho platí dvojnásobne. Spolupráca je nielen stavebným kameňom chrámu edukácie, ale aj podmienkou vytvárania zdravej klímy a kvalitných vzťahov. Spoluprácou tímu sa vytvára chrám, ktorého základy sú tak pevné, ako každý kameň v jeho základe. Rozdielne názory nemusia nevyhnutne vyústiť v hádku, konflikt a nemusia byť nevyhnutne sprevádzané pocitom frustrácie, sklamania a nedôvery.

  • My dve si nemáme čo povedať, nech poviem čokoľvek, vždy oponuješ.“
  • „Dávaj si na ňu pozor, pri najbližšej príležitosti ťa podrazí.“

Manažment škôl potrebuje byť na konfliktné situácie pripravený, potrebuje zvládať napäté situácie a naučiť sa pracovať so sebakontrolou.

Výsledkom dobre zvládnutej konfliktnej situácie môže byť pocit úľavy, pochopenia, jasnejšieho vnímania pocitov iných, ale aj zmena názoru na základe prehodnotenia situácie, ktorá prichádza s dobrou argumentáciou.

  • „K zaujímavým záverom prišla kolegyňa, konečne som pochopil, prečo jej postoj bol tak zásadový.“
  • „Nezhodneme sa, ale už viem, čo je pre neho citlivou záležitosťou a na čo si musím v budúcnosti dávať pozor.“

Pri hádkach zohrávajú dôležitú úlohu emócie. Fixná predstava o správnosti úsudku prináša boj o lepšiu argumentáciu. Čím osobnejšia je téma, tým máme väčší záujem presvedčiť niekoho o svojej pravde. V dobe dištančného vzdelávania, komunikácie na sociálnych sieťach je to o to zložitejšie, že frustrované pocity sú nefiltrovane a často aj zdieľané a čítané vo verejnom priestore sociálnych sietí. To môže spôsobiť väčší tlak na silové komunikovanie názoru a nepochopenie myšlienok autora, resp. ich skreslenie obmedzeným vyjadrovacím online priestorom. Komentovanie statusov je potom osobné, ubližujúce, zraňujúce.

  • „Hovoríš samé hlúposti, mohol by si sa chvíľu počúvať?“
  • „To je choré, čo tu píšeš. Klameš, kto ti má veriť?“

V priebehu konfliktu môže mať vývoj pocitov rôznu teplotu. Môžeme cítiť vzájomnú ľahostajnosť, zahanbenie, prekvapenie, smútok, rozrušenie, strach, náladovosť, hnev, rozčarovanie a pod. Z pohľadu sebariadenia je dôležité vedieť, že vnútorné napätie, nepokoj môže byť do určitej miery prirodzené a môže byť významným signálom, že problém treba buď riešiť, alebo zvoliť obranný mechanizmus, ktorý nám pomôže utíšiť emócie pred samotným riešením problému. Spoznať, že sa s nami niečo dej

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk