Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

Únik a rezignácia v konflikte

Kategória: Mediácia Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová

Konflikty v školskom prostredí prinášajú množstvo nečakaných situácií a zvratov. Zdanlivo jednoduché riešenia sa vplyvom obranných mechanizmov menia na prekážky a stávajú sa vážnou bariérou na ceste zmierovania. 

Obranné mechanizmy pomáhajú prekonávať nepríjemné stavy frustrácie, sú dôležité pre rovnováhu a pohodu človeka. V určitom ohľade môžu byť dynamickým nástrojom zabezpečenia jeho duševného zdravia. Majú šancu eliminovať deštruktívne účinky nahromadených emócií v sporoch. V situáciách, kedy odvádzajú od jadra problému, však môžu riešenie blížiacich sa konfliktov aj komplikovať.

Únik

Mladá triedna učiteľka šiestakov má v triede veľmi „živé“ a neposedné deti. Situáciu sa rozhodne riešiť úpravou a zútulnením prostredia. Lavice umiestni tak, aby vytvárali písmeno U. Na druhý deň po prvej hodine matematiky v 6. B triede za ňou dobehne skúsenejšia kolegyňa matematikárka a požiada ju, aby si v triede urobila poriadok a so zhrozením jej opíše stav úpravy triedy žiakmi. Poznamená, že žiakom kázala upratať lavice naspäť. Triedna učiteľka po príchode do triedy požiada žiakov, aby vyhoveli pani učiteľke matematiky a lavice nechali v pôvodnom stave.

Triedna učiteľka volila obranný mechanizmus úniku. Ten zvykneme prijímať vtedy, ak máme pocit, že situácia je príliš zložitá,

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk