Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Prokrastinácia

Publikované: Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová , Mgr. Soňa Koreňová

Prokrastinácia (anglicky procrastination) pochádza z latinského slovesa procrastinare – kombinácia príslovky pro, ktorá implikuje pohyb dopredu, smerom k niečomu a „crastinus“ vo význame patriaci k zajtrajšku (DeSimon, 1993, In Ferrari, Johnson, McCown, 1995). Ide o odkladanie povinností, úloh na neskôr, odďaľovanie rozhodnutia a práce. Môže ísť aj o nesúlad medzi pôvodným zámerom a výsledným správaním. Sprievodným pocitom môže byť aj úzkosť z nesplnenej úlohy, pocit viny, zníženie výkonu. Výsledkom môže byť subjektívny diskomfort –„mal by som..., ale nechce sa mi“.

Príklad:

Schouwenbur a Lay (1995, In Baranovská 2021) - prokrastinácia v školskom prostredí: príprava písomných úloh v posledný možný deň; oprava testov na poslednú chvíľu; mrhanie časom, ktorý treba na prípravu na hodinu, poradu, tým, že učiteľ, resp. riaditeľ robí niečo iné; odďaľovanie začiatku činnosti zbytočnými aktivitami, ktorými si odôvodňuje, že ak ich vykoná, potom sa už bude môcť venovať určenej úlohe, napr. trávenie času na sociálnych sieťach; kontrolovanie e–mailov; čítanie časopisov; upratovanie; usporadúvanie vecí na pracovnom stole; pozeranie televízie; umývanie riadu.

Podľa Burinovej (2021) je prokrastinácia mechanizmus, pomocou ktorého človek zápasí s úzkosťou spojenou s rozhodovaním, so začatím a dokončením úlohy. Prokrastinácia nie je príčinou ťažkostí s dokončovaním úloh; je snahou vyrovnať sa s najrôznejšími hlbšími problémami, vrátane nízkeho sebavedomia, perfekcionizmu, strachu z neúspechu i úspechu, nerozhodnosti, nerovnováhy medzi prácou a voľným časom, neefektívnym stanovovaním cieľov a negatívneho pohľadu na prácu a na seba samu. Baranovská (2021) považuje za prokrastináciu dobrovoľné, ale iracionálne odkladanie začatia alebo dokončenia potrebných úloh alebo činnosti, ktoré sú pre človeka dôležité (ich význam chápe po rozumovej stránke), ale súčasne aj nepríjemné (po emocionálnej stránke). Dôležitým aspektom prokrastinácie je, že prokrastinátor nie je lenivý, svoj čas venuje často iným činnostiam. Výsledkom sú pocity úzkosti, depresie, nespavosť a často aj povesť nezodpovedného človeka.

Príklad:

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Kategórie - Riadenie školy