Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Pygmalion efekt a jeho mimoriadny význam v školskom procese

Publikované: Autor/i: PhDr. Tatiana Soroková, PhD.

Riadiaci pracovník na akomkoľvek stupni riadenia musí mať ambíciu sebareflexie a následnej sebakorekcie, ale tá je možná len vtedy, ak má záujem správne riadiť akýkoľvek kolektív alebo priamo vyučovací proces. Moc, nástrahy i záludnosti psychologického pôsobenia  v rovine riadenia spočívajú aj vo fenoméne Pygmalion a  Golem efektov, ktoré v školskom procese môžu mať mimoriadny význam.

Experiment, pozitívne špekulatívne výsledky a kľúčové faktory očakávania

Už koncom 60. a začiatkom 70. rokov minulého storočia americkí psychológovia Rosenthal a Jacobson uskutočnili experiment so študentmi Oak School v San Franciscu, realizovali „Havard Learning test“, ktorý predpovedá školský výkon a pokrok. Test je zameraný na určenie úrovne inteligencie medzi študentmi v niekoľkých triedach.

Na začiatku školského roka bol zadaný štandardný IQ test a učiteľom bolo povedané, že test je navrhnutý tak, aby zistil predpoklad žiakov byť úspešnými v štúdiu v budúcnosti, na vyššom type škôl.

Po vyhodnotení testov boli učiteľom interpretované výsledky, pričom tieto výsledky sa nezakladali na pravdivosti vyhodnotenia. Všetci učitelia dostali výsledky testu z výberom top 20 % najlepších výsledkov.

Treba zdôrazniť, že učiteľom boli predložené

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk