Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Postavenie rady školy z právneho hľadiska a uplatňovanie GDPR

Publikované: Autor/i: JUDr. Matej Drotár

Aké je postavenie rady školy z právneho hľadiska a aký to má vplyv na uplatňovanie GDPR pri činnosti rady školy?

Postavenie a pôsobnosť rady školy upravuje zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“). Rada školy je v zmysle § 24 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. iniciatívny a poradný samosprávny orgán, ktorý vyjadruje a presadzuje verejné záujmy a záujmy žiakov, rodičov, pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov v oblasti výchovy a vzdelávania. V zmysle § 24 ods. 2 vyššie uvedeného zákona sa rada školy zriaďuje pri školách podľa osobitného predpisu.

Podľa § 18 ods. 2 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov právnickými osobami sú:

  1. združenia fyzických alebo právnických osôb,
  2. účelové združenia majetku,
  3. jednotky územnej samosprávy,
  4. iné subjekty, o ktorých to ustanovuje zákon.

Keďže zákon len všeobecne definuje postavenie rady školy, v aplikačnej praxi sa výkladom týchto ustanovení zaoberali aj súdy. Rada školy nemá atribúty orgánu právnickej osoby, za ktorú je oprávnená konať a mať zodpovednosť, pretože rada je len orgánom samosprávy v školstve, nezávislým od orgánu zodpovedného za školu (riaditeľa školy).

Školská samospráva nie je zriadená obcou, aj keď obec sa podieľa na jej zriadení delegovaním zástupcov, ale táto samospráva ako poradný orgán je výlučne na presadzovanie verejného záujmu a záujmu žiakov, rodičov, pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov. Je definovaná ako iniciatívny a poradný orgán pre riaditeľa, pričom činnosť rady školy od činnosti školy, pri ktorej je zriadená je nezávislá, riadi sa štatútom rady, nemá právnu subjektivitu (z rozsudku Krajského súdu v Prešove zo dňa 29. januára 2015, sp. zn. 12 CoPr 5/2014).

Postavenie rady školy možno zhrnúť nasledovne:

  • rada školy je samosprávny orgán (orgán školskej samosprávy),
  • rada školy sa zriaďuje pri škole alebo pri školskom zariadení, t. j. nie je súčasťou školy alebo školského zariadenia,
  • rada školy nie je právnickou osobou, t. j. nemá právnu subjektivitu.

Podľa čl. 4 bod 7 GDPR prevádzkovateľom je fyzická alebo právnická osoba, orgán verejnej moci, agentúra alebo iný subjekt, ktorý sám alebo spoločne s inými určí účely a prostriedky spracúvania osobných údajov. Skutočnosť, že určitý subjekt sa považuje za prevádzkovateľa, okrem iného znamená, že tento subjekt musí v súvislosti so spracúvaním osobných údajov plniť rôzne povinnosti.

Ako už bolo skôr uvedené, rada školy nie je právnickou osobou a nie je ani orgánom verejnej moci či agentúrou. Otázne je, či rada školy spadá do kategórie iný subjekt. Rada školy však nemá právnu subjektivitu na to, aby mohla byť subjektom právnych vzťahov. Nemá teda atribúty, aby mohla byť zaradená do niektorej z vyššie uvedených kategórií. Okrem toho v prípade rady školy nie je splnená ani ďalšia časť definície, že musí ísť o subjekt, ktorý sám alebo spoločne s inými určí účely a prostriedky spracúvania osobných údajov.

Rada školy neurčuje (nemala by) účely a prostriedky spracúvania osobných údajov. Prečo je tomu tak, si zodpovieme spolu s odpoveďou na ďalšiu otázku.

Viac v článku JUDr. Drotára - Aplikácia GDPR pri činnosti rady školy - Manažment školy v praxi č. 12/2023

Pripravujeme webinár s JUDr. Matejom Drotárom na tému RADA ŠKOLY A VÝBEROVÉ KONANIE NA FUNKCIU RIADITEĽA ŠKOLY - 27. 6. 2024 - online - bližšie informácie už čoskoro



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk