Časové rezy (1)
od 30. 11. 2019
Ako treba postupovať pri individuálne začlenenom žiakovi so sluchovým postihnutím v základnej škole vo vzdelávacej oblasti Špeciálno- pedagogická podpora v predmete Komunikačné zručnosti a Individuálna logopedická intervencia, ak škola nemá logopéda? Môže škola vychádzať z dodatku č. 2 z 01.02.2019 – Vzdelávacie programy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a všeobecným intelektovým nadaním, kde sa uvádza, že pri tvorbe IVP sa prihliada na aktuálne podmienky školy? Môže tieto predmety učiť špeciálny pedagóg, alebo je možné, že žiak tieto predmety nebude absolvovať a nahradí si ich posilnením iných predmetov?
Pri riešení problému treba vychádzať zo ŠVP pre žiakov so sluchovým postihnutím a z metodického materiálu Aplikácia vzdelávacích programov pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a všeobecným intelektovým nadaním vydaného Štátnym pedagogickým ústavom.
Vzdelávacia oblasť Špeciálnopedagogická podpora a špecifické vyučovacie predmety:
Vyučovacie hodiny a ich časová dotácia v rámcovom učebnom pláne pre vzdelávanie žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo so všeobecným intelektovým nadaním rešpektuje špecifiká na vytvorenie podmienok pre vzdelávanie týchto žiakov. Hlavným špecifikom rámcových učebných plánov , je vzdelávacia oblasť Špeciálnopedagogická podpora. Zahŕňa špecifické vyučovacie predmety , ktoré sú povinné.
V prípade, ak poradenské zariadenie odporučí, že konkrétny žiak nepotrebuje niektorý zo špecifických vyučovacích predmetov, musí o tom vydať písomné vyjadrenie, ktoré škola vedie ako prílohu v Návrhu na vzdelávanie dieťaťa alebo žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v materskej škole, v základnej škole, v strednej škole a v špeciálnej škole.
Hodiny určené na výučbu špecifického vyučovacieho predmetu, ktorý podľa písomného vyjadrenia poradenského zariadenia žiak nepotrebuje, škola použije pre žiaka na:
a) posilnenie výučby iných špecifických vyučovacích predmetov,
b) posilnenie vyučovacích predmetov, v ktorých žiak vzhľadom na zdravotné znevýhodnenie nemôže primerane napredovať, čo musí byť zaznamenané v jeho individuálnom vzdelávacom programe.
Hodiny špecifických vyučovacích predmetov v triede zabezpečujú dvaja pedagogickí zamestnanci, čo znamená, že žiakov v triede možno deliť spôsobom, ktorý im zabezpečí individuálny prístup. Najmenej jeden z týchto pedagogických zamestnancov musí spĺňať kvalifikačné predpoklady na vyučovanie príslušného predmetu podľa platného všeobecne záväzného právneho predpisu o kvalifikačných predpokladoch a osobitných požiadavkách pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Ak druhý pedagogický zamestnanec príslušné kvalifikačné predpoklady nespĺňa, vykonáva so žiakmi činnosti, ktoré súvisia s utvrdzovaním rozvíjaných schopností žiaka a ich automatizáciou podľa usmernenia kvalifikovaného pedagóga a pod jeho vedením.
Špecifický vyučovací predmet nemôže byť zabezpečovaný v rámci (na úkor) iných vyučovacích predmetov (t. j. vybratím žiaka napr. z matematiky, hudobnej výchovy a iných vyučovacích predmetov na špecifický vyučovací predmet, ak sa nejedná o vyučovací predmet, z ktorého je žiak oslobodený rozhodnutím riaditeľa (§ 5 ods. 3 písm. e) a ods. 4 písm. c) zákona č. 596/2003 Z. z. ).
Pri zabezpečení vyučovania špecifických vyučovacích predmetov (predmety vzdelávacej oblasti špeciálnopedagogická podpora) žiaka vzdelávaného formou školskej integrácie jeho účasť na príslušných vyučovacích hodinách špecifických vyučovacích predmetov (t. j. nie v rámci odborných intervencií poskytovaných odborným zamestnancom školy alebo poradenského zariadenia) sa zapisuje do triednej knihy triedy, v ktorej je žiak zaradený. V poznámkach v zozname žiakov sa uvedie, že žiak sa zúčastňuje ... (uvedie sa názov špecifického vyučovacieho predmetu, ktorý má žiak zapísaný vo svojom individuálnom vzdelávacom programe). To znamená, že hodina zapísaná v triednej knihe v príslušnom dni sa vzťahuje len na žiaka/žiakov triedy, ktorí ju majú uvedenú v poznámkach v zozname žiakov v príslušnej triednej knihe. Ak sa žiak hodiny nezúčastní, počíta sa mu ako hodina neprítomnosti. Špecifické vyučovacie predmety sa neklasifikujú, na vysvedčení sa uvedie „absolvoval“.
Škola žiakovi v školskej integrácii vytvára podmienky na plnenie obsahu špecifických vyučovacích predmetov. Samotný obsah príslušného špecifického predmetu podľa potrieb žiaka, určený na základe odporúčaní poradenského zariadenia, sa uvedie v individuálnom vzdelávacom programe žiaka.
Konkrétne úpravy vzdelávania žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo so všeobecným intelektovým nadaním sa v základných a stredných školách uplatňujú na základe odporúčaní poradenských zariadení, ktoré pre školu vypracúvajú v súlade so všeobecnými záväznými právnymi a rezortnými predpismi.
V základných školách bežného typu výchovno-vzdelávaciu činnosť vykonávajú spravidla špeciálny pedagóg, asistent učiteľa, podľa potreby aj ďalší odborní zamestnanci (napr. tlmočník posunkovej reči –podľa VP pre žiakov so SP, 2016).
Dodatok č. 2:
„Vzdelávanie žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo žiakov so všeobecným intelektovým nadaním formou školskej integrácie sa uskutočňuje v triedach alebo výchovných skupinách spolu s ostatnými žiakmi školy podľa individuálneho vzdelávacieho programu, ak je to potrebné. Pri tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu škola vychádza zo záverov a odporúčaní uvedených v správach z diagnostického vyšetrenia Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie alebo Centra špeciálno-pedagogického poradenstva zaradeného do siete škôl a školských zariadení, s prihliadnutím na aktuálne podmienky školy.“
Zo všetkých uvedených materiálov pre Vás vyplýva:
a) predmety Špeciálnopedagogickej podpory sú povinné, môže ich učiť aj špeciálny pedagóg,
b) ak CPPP alebo CŠPP nevydala písomné vyjadrenie, že konkrétny žiak nepotrebuje niektorý zo špecifických vyučovacích predmetov, je potrebné zabezpečiť toto vzdelávanie žiaka a špecifický vyučovací predmet nemôže byť zabezpečovaný na úkor iných vyučovacích predmetov v rámci rozvrhu žiaka
c)ak CPPP alebo CŠPP vydala písomné vyjadrenie, že konkrétny žiak nepotrebuje niektorý zo špecifických vyučovacích predmetov, vtedy môžeme uplatniť jeden z variantov - posilnenie výučby iných špecifických vyučovacích predmetov alebo posilnenie vyučovacích predmetov, v ktorých žiak vzhľadom na zdravotné znevýhodnenie nemôže primerane napredovať, čo musí byť zaznamenané v jeho individuálnom vzdelávacom programe.
Zdroj:
Katarína Vladová, Viktor Lechta a kol.: Aplikácia vzdelávacích programov pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a všeobecným intelektovým nadaním, Štátny pedagogický ústav Bratislava, 2017,
Vzdelávací program pre žiakov so sluchovým postihnutím pre primárne vzdelávanie a nižšie stredné vzdelávanie, Štátny pedagogický ústav Bratislava, 2016,
DODATOK č. 2, ktorým sa dopĺňajú vzdelávacie programy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a všeobecným intelektovým nadaním pre základné vzdelávanie pre účely školskej integrácie, Schválilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 25. januára 2019 pod číslom 2019/6550:2-A1040 s účinnosťou od 1. februára 2019.