Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Aktuality

Články z archívu odborného časopisu Didaktika aktuálne aj dnes

Kategória: Aktuality Autor/i: redakcia

Odborné články pre pedagogickú prax 

Rozšírte svoje poznatky o moderných prístupoch vo vzdelávaní s odbornými článkami, ktoré pokrývajú široké spektrum tém – od rozdielov medzi sumatívnym a formatívnym hodnotením, cez význam skupinových hier pre inklúziu v materských školách, až po zážitkovú pedagogiku či tvorbu výchovných programov. Dozviete sa tiež, ako efektívne riadiť poradné orgány školy a bojovať proti šikane. Články sú praktickým sprievodcom pre pedagógov, ktorí chcú zlepšiť kvalitu vzdelávacieho prostredia.

Sumatívne verzus formatívne hodnotenie

doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.PaedDr. Andrea Lešková, PhD.RNDr. Ivana Sotáková, PhD.

Príspevok „Sumatívne verzus formatívne hodnotenie“ je v poradí druhým zo série príspevkov zameraných na sprístupnenie poznatkov o formatívnom hodnotení. Cieľom príspevku je poukázať na rozdiely medzi sumatívnym a formatívnym hodnotením z pohľadu učiteľa a žiaka. Obidva typy hodnotenia sú prezentované ukážkami príkladov k vybraným témam z obsahu predmetov chémia a biológia na gymnáziu.

Prečítať tu: Sumatívne verzus formatívne hodnotenie | direktor.sk

Skupinové hry s dôrazom na akceptáciu rôznorodosti v materskej škole

PaedDr. Barbora Kováčová, PhD.

Akceptovať (prijať) každé dieťa bez rozdielov, také aké je, bez poukazovania na jeho odlišnosť, je jedným z predpokladov pre úspešné fungovanie začlenenia (inklúzie). Akceptáciu možno považovať za základnú a špecifickú vlastnosť každej edukačnej hry, ktorá je realizovaná v materskej škole. Od ranného veku zohráva každé prostredie (napr. materskej školy, materského centra, a pod.) dôležitú rolu vo formovaní postojov detí k iným deťom. Aj úspešné začlenenie dieťaťa, napr. s problémami v komunikácii, do hry, potvrdzuje ústretové a pripravené prostredie na proces inklúzie.

Prečítať tu: Skupinové hry s dôrazom na akceptáciu rôznorodosti v materskej ... | direktor.sk

Zážitok – jeden z najmocnejších prostriedkov zážitkovej pedagogiky

PhDr. Katarína Vanková, PhD.PhDr. Ivan Rác, PhD.

Zážitok je každý duševný jav, ktorý jedinec prežíva; je vždy vnútorný, subjektívny, citovo sprevádzaný; je zdrojom osobnej skúsenosti, hromadí sa celý život a utvára jedinečné duševné bohatstvo. Zážitok je výsledok prežívania. V súčasnej dobe sa zážitkové učenie využíva hlavne na posilnenie rozvoja osobnosti, sebapoznanie, ovplyvnenie postojov ľudí, lepšiu kooperáciu tímu, poznanie tímových rolí, odhalenie silných a slabých miest tímovej práce, vedenie ľudí, rozvoj kreativity a posilnenie spontánnosti. Zážitkové vyučovanie sa snaží prostredníctvom zážitku a skúsenosti pomôcť žiakovi získať vedomosti, schopnosti a zručnosti tak, aby si ich osvojil na celý život. Zážitkové vyučovanie sa nesústreďuje len na vyvolanie zážitku, ale predovšetkým na jeho spracovanie.

Prečítať tu: Zážitok – jeden z najmocnejších prostriedkov zážitkovej ... | direktor.sk

Poradné orgány v škole - predmetové komisie

Ing. Mgr. Zdenka Juríková Matulová

Riaditeľ základnej školy môže zriadiť ako poradný orgán metodické združenie, predmetovú komisiu alebo koordinačný tím. Tieto orgány pomáhajú riaditeľovi pri pedagogickom riadení, ale i pri kontrole výchovno-vzdelávacieho procesu školy. Metodické orgány školy vznikajú s cieľom plniť úlohy, realizovať výchovno-vzdelávacie ciele. Riaditeľ školy poverí jedného zo zamestnancov vedením metodického orgánu. V príspevku sa venujeme predmetovým komisiám, ktoré sú súčasťou metodických orgánov školy.

Prečítať tu: Poradné orgány v škole - predmetové komisie | direktor.sk

Malý sprievodca tvorbou výchovného programu ŠKD

Mgr. Gabriela Zábušková

V príspevku odpovedáme na otázky týkajúce sa inovovaného obsahu Štátneho výchovného programu pre školský klub detí. Našim cieľom je upozorniť na dobré pedagogické skúsenosti. Štátny výchovný program pre školský klub detí nie je vzorom, ale východiskom, ktoré umožní mapovať odlišnosti školských výchovno-vzdelávacích zariadení. Sme presvedčení, že každé školské výchovno-vzdelávacie zariadenie by malo postupovať individuálnym spôsobom a pripraviť si dokument, ktorý zodpovedá ich konkrétnym možnostiam a podmienkam.

Prečítať tu: Malý sprievodca tvorbou výchovného programu ŠKD | direktor.sk

Boj proti šikane ako súčasť metodického riadenia školy

Mgr. Peter Lengyel, PhD.

Každý riaditeľ školy, školského zariadenia sa dostáva v rámci svojich riadiacich a rozhodovacích úloh do situácií, kedy sám nestačí na nejaký problém. Kvalitná činnosť poradných metodických orgánov školy môže byť vedeniu školy oporou, ale aj určitým odborným nástrojom, ktorý pomáha tvoriť ucelenú sústavu riešení jednotlivých problematík. Ako môžu poradné orgány školy pomáhať vedeniu školy v konkrétnych situáciách? Pozrime sa na metodické uchopenie problematiky šikanovania.

Prečítať tu: Boj proti šikane ako súčasť metodického riadenia školy | direktor.sk


Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Archív článkov