Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Vytváranie systému včasného varovania pred krízou v škole

Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje Zo seriálu: Školská a rovesnícka mediácia

V príspevku sa venujeme prijímaniu spätnej väzby, opíšeme si jeden zo spôsobov tvorby akčného plánu školy, vytvárania systémov včasného varovania ako prevencie pred negatívnymi javmi závisti, nepochopenia, ktoré hrozia nielen školám „bojujúcim“ o počet žiakov, ale aj tým úspešným a len zdanlivo „stabilným“. 

Úspech dáva lídrom škôl energiu, optimizmus, prináša pozitívnu náladu, pocit sebauspokojenia a v mnohých prípadoch sa spája aj s obdobím, kedy si vyberajú „čas na oddych“ a ten prináša podcenenie rizík. Riaditelia škôl sú náchylnejší potláčať prejavy nespokojnosti, názorové rozdiely nepovažujú za podstatné a aktívnu pozornosť venujú skôr optimistickejším vyjadreniam pozitívnych ľudí, ktorými sa v období úspechu obklopili.

Prijímanie spätnej väzby

V čase, kedy problémy ešte nie sú tak zjavné, kedy si škola zažíva úspech, prichádza často v jej vývoji k negatívnym javom. Nebezpečným pre riaditeľa školy v tomto období sa ukazuje pocit sebauspokojenia. Pedagógovia pripravujú tradičné aktivity, mnohé z nich sa stávajú rutinnou záležitosťou. Prestávajú vnímať nové príležitosti, trendy, podceňujú vplyv rýchlo sa meniacej doby na formovanie názorov rodičov, myslenia detí, nevnímajú roztvárajúce sa nožničky sociálno-ekonomických rozdielov, resp. dôsledky, ktoré prinášajú, považujú za bezvýznamné. Strácajú schopnosť nadhľadu, majú skreslené vnímanie. Uzatvárajú sa pred okolitým svetom, ktorý by mohol, okrem ponúkaných možností, odkryť aj slabiny riadenia a manažovania škôl.

? Zmeny sú prirodzenou súčasťou života školy. Byť pripravený na to, že každý riaditeľ môže prežívať dobré i menej dobré obdobia, je jednou z ciest, ako čeliť rizikám.

Spôsoby zisťovania spätnej väzby

Zisťovať spätnú väzbu, ktorá nám môže dať čo najreálnejší prehľad o škole, treba nepretržite. Informácie možno nachádzať v externom, ale aj v internom prostredí.

Získavanie informácií z interného prostredia školy ‒ Cieľovými skupinami, ktoré môžu poskytnúť dôležité informácie, sú žiaci, ich rodičia, učitelia, vychovávatelia, nepedagogickí zamestnanci, ale aj odborní zamestnanci školy. Na získanie informácií môžu riaditelia škôl:

  • Viesť nezáväzné spontánne rozhovory a z pozície riaditeľa školy, manažéra vyzývať kolegov, aby sa nebáli predkladať riešenia, návrhy. Môžu učiteľov ubezpečovať, že inšpirácia je vítaná a množstvo pohľadov na vec je výhodou, pretože vďaka nim je možné vygenerovať najoptimálnejšie riešenie.
  • Pripraviť pre každú výraznejšiu aktivitu školy krátku cielenú anketu, dotazník spokojnosti, návrhov, odporúčaní.
  • Deklarovať ústretovosť a možnosť osobného stretnutia s rodičmi, učiteľmi pri akýchkoľvek pochybnostiach, nedôvere, napríklad, keď rodičia pociťujú neistotu, frustráciu, potrebujú si svoje videnie veci vydiskutovať, vytvoriť priestor na diskusiu sporných záležitostí priamo na pôde školy, vytvárať prostredie dôvery.
  • Zisťovať formou skupinových aktivít, napr. v predmetových komisiách, rôzne pohľady kolegov na silné, slabšie stránky školy. Vidieť ich očami nové príležitosti, spoznávať nové kontakty, reagovať na blížiace sa hrozby.
  • Znižovať obavy učiteľov zo vzájomných návštev tried, ktorých cieľom je pomáhať si, porovnávať vlastné „videnie“ toho, ako sa ich trieda javí im, kolegom, aké sú vzájomné vzťahy medzi rovesníkmi, kto je v triede dominantnejší, kto sa radšej nechá inými viesť, ako sa medzi sebou správajú.

Získavanie informácií z externého prostredia školy ‒Získať nadhľad sa nedá vždy len v „domácom prostredí“. Niekedy je nevyhnutné, prizvať na objektívnu spätnú väzbu aj odborníkov zvonku. Riaditelia škôl môžu:

  • Pozvať na metodické stretnutia kolegov z iných škôl, napr. na ukážku vyučovacej hodiny. Stretnutia môžu byť vzájomnou inšpiráciou, ale môžu byť aj novou možnosťou, ako zlepšovať kvalitu školy. Môžu byť plánované, ale aj nárazové, uskutočňované priebežne.
  • Prizývať nezávislých konzultantov zvonku, aby navštívili školu, uskutočnili prieskum, štúdiu, zhodnotili vyskytujúci sa čiastkový jav, priniesli komplexný pohľad, spätnú väzbu, napr. prostredníctvom dotazníkovej metódy realizovanej externým dodávateľom. Môžeme tak eliminovať riziko podsúvania „vhodných“ otázok, ich nejasnej, alebo nejednoznačnej formulácie.
  • Požiadať o spätnú väzbu na konkrétne javy odborníkov z rôznych oblastí, napríklad ak „bojujeme“ so stereotypmi rodičov pri začleňovaní hendikepovaných žiakov, odborníci z poradní alebo výskumných pracovísk univerzít, ktorí vedia zhodnotiť klímu školy, prínos, riziká krokov, ktoré riaditelia škôl podnikli, môžu byť ako odborná autorita nápomocní prijatiu zmien.

Príznaky blížiacej sa krí

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály