Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Argumentačné fauly
Dátum: Rubrika: Kultúra školy
V príspevku sa pokúsime predstaviť vybrané druhy argumentačných faulov a následne spôsob, akým ich možno problematizovať. Zároveň predstavíme nástroje, akými sa dá vyhnúť tomu, aby sme sa dostali do argumentačnej núdze. Príspevok má slúžiť na zamyslenie sa pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v lepšom prípade na nastavenie pravidiel v oblasti komunikácie v škole a v školskom zariadení. Príklady používania argumentačných faulov nevychádzajú z relevantného výskumu, ale predovšetkým zo skúseností autora, resp. zo sprostredkovaných skúseností ďalších pedagogických zamestnancov.
Škola je zložitý živý organizmus, ktorého komunikačné kanály tvoria jej nervový systém. Centrálnou nervovou sústavou je užšie vedenie, teda riaditeľ a zástupcovia riaditeľa spoločne so stredným manažmentom, do ktorého možno zaradiť výchovného poradcu, kariérového poradcu a vedúcich predmetových komisií či metodických združení. Oni zbierajú všetky podnety zvnútra či zvonku a je žiadúce, aby adaptabilne na ne reagovali.
Medzi jednotlivými aktérmi vzdelávania dochádza k neustálej sociálnej interakcii, ktorá sa uskutočňuje prevažne prostredníctvom komunikácie. Obsahom komunikácie sú často identifikácie problémov a prinášanie nových riešení. Tu dochádza neraz k stretu rôznych názorov, postojov a stanovísk, ktoré treba adekvátne vyargumentovať. Stanoviská, ktoré komunikujú jednotliví aktéri, sú závislé od toho, aký sociálny status zastávajú a sociálnu rolu z neho vyplývajúcu vykonávajú.
Pri argumentácii sa neraz účastníci komunikácie dostávajú do argumentačnej núdze a uchýlia sa (náročky či nevedome) k používaniu rôznych argumentačných faulov.
Vyslovenie hodnotiaceho súdu
Častou argumentačnou chybou, s ktorou súvisí aj definovanie obsahu pojmov ako tvrdenie, argument či názor, je ponúkanie vlastného názoru, resp. vyslovenie hodnotiaceho súdu za fakt a naopak.
- „Myslím si, že mám na dvojku.“
- „Je dobré hodnotiť žiakov priebežne.“
Treba apelovať na to, že argument musí byť podporený faktom, nie názorom. Za argumenty možno považovať podporné dôkazy, ktorými sa snažíme podložiť nejaké tvrdenie.
Zovšeobecnenie a nekonkrétne konkretizovanie
Argumentačný faul, s ktorým sa môžu často stretnúť vedúci pedagogickí zamestnanci, resp. vedúci odborní zamestnanci, ale aj pedagógovia, odborní zamestnanci a žiaci je nesprávne či neadekvátne zovšeobecňovanie a nekonkrétne konkretizovanie. Oba tieto argumentačné fauly nie sú korektné, pretože alibizujú ich autora, ktorý bez toho, aby menoval ľudí, ktorí pochybili, rozriedi chybu medzi viacerých. Neraz to môže slúžiť na zastrašovanie potenciálneho oponenta. Na tento faul možno reagovať apelovaním na konkretizovanie.
- „Mnohí učitelia telefonujú na hodinách.“ – neadekvátne zovšeobecňovanie
- „Niektorí z vás si urobili zo školy holubník.“ – nekonkrétne konkretizovanie
Presúvanie zodpovednosti na autoritu, resp. odvolávanie sa na nevhodnú autoritu
Argumentačným faulom, ktorý často používajú vedúci zamestnanci škôl a školských zariadení na učiteľov, ale aj učitelia na žiakov, je presúvanie zodpovednosti na autoritu. Klasickým príkladom sú apely niektorých riaditeľov na kolegov. Najväčší problém je v spoliehaní sa na to, že človek, ktorému takto argumentujeme, si nebude overovať pravdivosť tvrdenia autority. Odvolávania na nevhodnú autoritu sa dopúšťame vtedy, keď argumentujeme výrokom človeka, ktorého skúsenosť je irelevantná.
- Riaditeľ apeluje na učiteľov: „Spravte to, pretože to inšpekcia vyžaduje“.
- Učitelia to obdobne presunú na žiakov: „Musíte sa to učiť, lebo inšpekcia to vyžaduje“.
- Odvolávanie sa na nevhodnú autoritu: „Kolegyňa z Horného Úšteku spomínala, že maturitné otázky musia byť postavené takto.“ Názor kolegyne z Horného Úšteku síce môže byť zaujímavý, ale každopádne ona nie je určujúcou autoritou pri tvorbe maturitných otázok. Treba argumentovať relevantnými autoritami
Dôraz na novosť a dôraz na tradíciu
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk