Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

DUŠEVNÉ ZDRAVIE - Racionálne a emocionálne správanie

Publikované: Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová

Ako nebrať veci osobne? Pri sebaovládaní je dôležité zamerať sa na obsah povedaného z perspektívy toho druhého a vytvoriť priestor pre porozumenie.

  • „Tvoja dnešná  hodina mala nedostatky.“
  • „Nemyslím si to, povedala som všetko, čo sompovedať chcela.“

Frederik Imbo (In Bregman, 2020) na príklade vysvetľuje, že keď ukladáme malé dieťa spať a ono sa hádže o zem a kričí, že nás nenávidí, neberieme to osobne. Vieme len, že nechce ísť spať. Preto, ak sa nás niečo dotkne, skúsme si položiť otázku - Prečo sa tak stalo?

Otázka „Prečo?“ je základom našej snahy pochopiť samých seba.

Cyklus uvedomovania (Luknič, 1995) zahŕňa v sebe racionálne aj emocionálne správy.

Skladá sa z:

  • VNÍMANIA (pozorovanie, opisy, fakty, predstavy, spomienky, fantázie a príbehy),
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Priznanie kreditov a 3 ročná pedagogická prax N

Publikované:

Otázka: Možno priznať 60 kreditov za rozširujúce štúdium ukončené v roku 2012, ale 3-ročnú pedagogickú prax až v roku 2016? Od 1. 9. 2018 do základnej školy nastúpila učiteľka z inej školy, ktorá v roku 2007 ukončila učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov – enviromentalistika – biológia. Rozširujúce štúdium má ukončené štátnou skúškou s údajmi: Ukončené v akademickom roku 2011/12 (22. 10. 2012) v odbore Učiteľstvo akademických predmetov, v študijnom programe: Učiteľstvo nemeckého jazyka a literatútúry. Vzdelávanie sa začalo 2. 9. 2010. Splnenie podmienky 3-ročnej pedagogickej praxe bolo až v marci 2016, takže nárok podľa mňa vzniká až v tomto termíne (marec 2016). Od 1. 9. 2015 sa priznanie kreditov za rozširujúce štúdium zrušilo. Myslím si, že nárok na kredity nemá, aj keď vzdelanie ukončila ešte pred 1. 9. 2015. Myslím, že musia byť do tohto termínu splnené obidve podmienky, inak nárok nie je. Uvažujem správne?