Podľa Petláka, E., Bieleszovej, D. (2021) sa sebareflexia uskutočňuje v týchto etapách: naštartovanie procesu sebareflexie, zhromaždenie a usporiadanie reflexívnej činnosti, analýza a interpretácia, vytváranie plánu budúcej činnosti. Vedúci zamestnanci môžu v rámci vlastnej sebareflexie využívať pozorovanie, resp. sebapozorovanie, hospitácie kolegov, sebareflexívne rozhovory, sebareflexívne dotazníky, sebareflexívne denníky.
Človek, ktorý cestuje s túžbou dozvedieť sa, smeruje cez všetky diaľky hlavne k sebe samému. Jan Werich
Sebakontrola a autoregulácia
Pri práci s emóciami je dôležitá sebakontrola. Ak sme schopní sebakontroly, ak si uvedomujeme signály emočnej nepohody, teda neschopnosť v daný moment ovládať negatívne emócie, máme možnosť výberu našej reakcie.
História nášho správania pri voľbe riešenia konfliktných situácií zohráva dôležitú úlohu. Emočne nastavený program do nás „nahrávali“ naše prirodzené výchovné autority – rodičia, starí rodičia, učitelia. Tento program je obohatený o vlastné životné skúsenosti. Vedomosť o dôvodoch nášho reagovania nám pomáha pochopiť naše pocity a reagovať na ne, kontrolovať sa. Máme potrebu sa vracať do zdrojov našich skúseností a hľadať tam riešenia pre vzniknutý problém. Ak sa stretneme s negatívnou skúsenosťou, najmä takou, ktorá je pre nás úplne nová, máme pocit, že sa nám život zbytočne komplikuje. Až s odstupom času si vieme pripustiť, že aj nepríjemné skúsenosti majú pre nás veľký význam.
Schopnosť sebakontroly je jednou zo základných schopností emocionálnej inteligencie (modifikované podľa Petrides a kol., 2007, In. Kaliská, L. 2016). Patrí tu:
EMOCIONÁLNA REGULÁCIA – kontrola vlastných citov
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).