Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Riadenie školy

Financovanie regionálneho školstva

Publikované: Autor/i: Ing. Ingrid Veverková Konečná

Financovanie regionálneho školstva je viaczdrojové. K hlavným finančným zdrojom patria prostriedky zo štátneho rozpočtu, prostriedky z rozpočtov obcí a samosprávnych krajov.

Financovanie regionálneho školstva je viaczdrojové.

K hlavným finančným zdrojom patria:

  • prostriedky zo štátneho rozpočtu,
  • prostriedky z rozpočtov obcí a samosprávnych krajov.

 K doplnkovým zdrojom financovania patria:

  • prostriedky od iných fyzických a právnických osôb za prenájom priestorov a zariadenia škôl  a školských zariadení v čase, keď sa nevyužívajú na výchovno-vzdelávací proces,
  • zisk z podnikateľskej činnosti, ak školy  a školské zariadenia vykonávajú so súhlasom zriaďovateľa podnikateľskú činnosť,
  • príspevky od rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť, na čiastočnú úhradu nákladov spojených s hmotnou starostlivosťou v  školách  a školských zariadeniach podľa osobitných predpisov,
  • príspevky od zamestnávateľov a zamestnávateľských zväzov,
  • príspevky a dary,
  • iné zdroje podľa osobitného predpisu.

V rámci hlavných zdrojov financovania sú školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, a školské zariadenia financované:

a)  zo štátneho rozpočtu, a to z rozpočtovej kapitoly:

  • ministerstva školstva – konkrétne školy, v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávnych krajov,
  • ministerstva vnútra - konkrétne školy, v zriaďovateľskej pôsobnosti okresných úradov  v sídle kraja, obcí, cirkevných a súkromných zriaďovateľov a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti okresných úradov (OÚ) v sídle kraja.

b) z výnosu dane z príjmov fyzických osôb s výnimkou dane z príjmov

  • vyberá zrážkou (ďalej len „výnos dane z príjmov“), ktorý plynie do rozpočtov obcí a rozpočtov samosprávnych krajov -  konkrétne základné umelecké školy, materské školy, jazykové školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, samosprávnych krajov, cirkevných a súkromných zriaďovateľov.
Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Aktuálne články

Školský obvod základnej školy A

Publikované: Aktualizované:

Ústava Slovenskej republiky stanovuje štátu povinnosť určiť dĺžku a trvanie povinnej školskej dochádzky. Štát preniesol kompetenciu vytvárať podmienky na povinnú školskú dochádzku na územnú samosprávu - obce. Podľa § 6 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“) štát obci ustanovil povinnosť vytvárať podmienky na plnenie povinnej školskej dochádzky a to najmä tým, že obec zriaďuje základné školy.