Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Diagnostika grafomotoriky a poruchy písania (1.)
Dátum: Rubrika: Problémy z praxe Zo seriálu: Diagnostika grafomotoriky a poruchy písania
Grafický prejav dieťaťa
Dorozumievanie sa je jednou z najdôležitejších zručností, ktorú si musí osvojiť každý človek, aby dokázal komunikovať a byť súčasťou sociálnych vzťahov. Medzi oblasti, v ktorých sa už krátko po nástupe do školského prostredia prejavuje nerozvinutie detí, patrí aj oblasť jemnej motoriky a grafomotoriky. Pritom optimálny rozvoj grafomotoriky je jedným z prvých predpokladov k úspechu dieťaťa a následného rozvoja ďalších schopností a zručností.
Už od začiatku rozvoja grafomotoriky dieťa nadobúda základné hygienické návyky, učí sa systematickej činnosti, postupnému dosahovaniu cieľov, riadenej činnosti aj základom existencie v kolektíve, osvojuje si pojmy, rozvíja viziomotoriku, vnímanie proporčnosti, učí sa prostredníctvom písania, kreslenia sprostredkovať svoje myšlienky. Znalosť písma je napokon jedným z prvých ukazovateľov kultúrnosti človeka a proces písania ako dôsledok výchovno-vzdelávacích aktivít a činností je nielen procesom poznávacím, ale aj procesom tvorivým.
Začiatky detského grafického prejavu
Začiatky grafického prejavu, podľa A. C. Looseovej a kol. (in Gurbaľová, 2001), sú spojené s radosťou z pohybu ruky po papieri a z nakreslených čiar, ktoré zanecháva farbička. Dieťa s obľubou kreslí na rôzne materiály a mnohokrát svoje kresby zviditeľní na okolitých predmetoch. Najprv je to čmáranie bez plánu. Neskôr túto spontánnu radosť vystrieda zámerné úsilie o kresbu. Pohyby rúk sa postupne zjemňujú a začínajú byť kontrolované zmyslami. Adekvátny vývin psychických a motorických funkcií sa odráža vo zvyšovaní úrovne jeho grafomotorických schopností. Kvalita grafických tvarov a línií sa zdokonaľuje, pohyby ruky pri kreslení sa uvoľňujú. Dieťa sa ich učí ovládať, aby dokázalo zrealizovať vlastné grafické predstavy.
Grafomotorika dieťaťa sa vyvíja etapovite a individuálne, avšak fyziologicky daným postupom. Z toho dôvodu sa u detí určitého veku prejavujú približne rovnaké znaky kresby, či písma. S prihliadnutím k individuálnym zvláštnostiam sa môžu objaviť špecifické odchýlky v zmysle pomalšieho alebo rýchlejšieho grafomotorického vývinu.
Charakteristika grafomotorického vývinu
Charakteristika grafomotorického vývinu dieťaťa podľa autorov A. C. Looseová, N. Piekertová, G. Dienerová (in Gurbaľová, 2001) ‒ postupný etapovitý rozvoj podľa veku dieťaťa.
- 2 - 4 mesiace - náhodné uchopenie,
- 4 - 6 mesiacov - dlaňový úchop,
- 11 - 13 mesiacov - jemný pinzetový úchop,
- 16 - 18 mesiacov - prvé, skôr len náhodné skúsenosti s ceruzkou,
- 18 - 24 mesiacov - koordinované pohyby, dovnútra otočený priečny úchop,
- 2 - 3 roky - pohyby ruky pri kreslení sú koordinovanejšie a jemnejšie formy sú rozmanitejšie (najskôr hranaté, neskôr guľatejšie) dieťa listuje, začína obdobie intenzívneho čmárania,
- 3 - 4,5 roka - začínajú pravidelné, kontinuálne pohyby pri kreslení, uchopenie je priečne s natiahnutým ukazovákom, dieťa dokáže kresliť čiary, robiť pohyby orientované určitým smerom – kruhy (najprv otvorené – neskôr zatvorené), môže skladať papier, vymaľovať kruh,
- 4,5 - 5 rokov - kresbu hlavonožca predstavujúcu panáka, dva body spojí čiarou, dokáže nakresliť kríž, od 5 rokov môže vedome meniť smer pri pohybe ceruzkou,
- 5 - 7 rokov - dieťa dokáže obkresliť a samostatne namaľovať veľké postavy, panák má približne desať detailov, kreslí správne uchopenou ceruzkou,
- 6 - 7 rokov - môže písať a kresliť v riadkoch, písmo a kresby sa zmenšujú,
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk