Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Obava ako príčina brzdy vo vzdelávaní
Dátum: Rubrika: Vzdelávanie
V článku nám nejde o vedecké vysvetľovanie postupov modernizovania a inovovania edukácie. Ide nám predovšetkým o dobre mienený apel na učiteľov zameraný na to, aby si uvedomovali svoje vedomosti, schopnosti, aby si viac verili a nachádzali v sebe odvahu k experimentovaniu. V príspevku nezaujímame žiadne hodnotiace stanoviská. Venujeme sa Medzinárodnej štúdii OECD o vyučovaní a vzdelávaní TALIS 2018, dôležitým otázkam a úvahám vyplývajúcich z nej, ako aj príčinám zotrvávania v klasických prístupoch k edukácii. Ponúkneme aj východiská pre zmenu.
Medzinárodná štúdia TALIS 2018
Dňa 19. júna 2019 bola zverejnená prvá a 23. marca 2020 druhá časť medzinárodnej štúdie OECD o vyučovaní a vzdelávaní TALIS 2018. Podľa štúdie je v krajinách OECD priemerný vek učiteľov 44 rokov a riaditeľov 52 rokov. Podobne je to aj na Slovensku. V porovnaní s priemerom krajín OECD je na Slovensku nižší podiel učiteľov do 30 rokov a vyšší podiel učiteľov vo veku 30 až 49 rokov. Za posledných 10 rokov na Slovensku máme významný pokles podielu mladých učiteľov vo veku do 30 rokov. Slovenské školy poskytujú žiakom bezpečné prostredie na učenie.Vzťahy medzi učiteľmi a ich žiakmi sú mimoriadne pozitívne. V dimenzii školskej klímy máme významný nárast pozitívneho hodnotenia vzťahov medzi učiteľmi a žiakmi od roku 2008.
Aktivity, metódy a stratégie využívané na vyučovaní a ďalšie vzdelávanie učiteľov
Pre riaditeľov škôl na Slovensku je najvážnejším problémom limitujúcim kvalitné vyučovanie nedostatok alebo nevhodnosť učebného materiálu. V porovnaní s rokom 2013 sme zaznamenali nárast percentuálneho podielu riaditeľov, ktorí uviedli, že kvalitnú výučbu na ich škole veľmi obmedzuje nedostatok učiteľov s odbornou spôsobilosťou vo výučbe žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
V porovnaní s priemerom krajín OECD:
- významne viac našich učiteľov (približne 85%) využíva vyučovacie stratégie: vysvetlím žiakom, čo očakávam, že sa naučia; vysvetľujem súvislosti medzi starým a novým učivom; na začiatku vyučovacej hodiny stanovím ciele; zhrniem učivo z poslednej doby,
- významne menej našich učiteľov: necháva žiakov pracovať v malých skupinách, aby spoločne našli riešenie problému alebo úlohy; ukazuje žiakom úlohy, ktoré nemajú zjavné riešenie; necháva žiakov používať IKT pri projektoch alebo pri práci v triede; zadáva žiakom projekty, ktoré si vyžadujú najmenej týždeň na dokončenie.
Ďalšie vzdelávanie učiteľov
Viac ako tri štvrtiny riaditeľov u nás uviedlo, že poskytuje prístup k formálnym aj neformálnym aktivitám pre začínajúcich učiteľov. Len 3,7 % riaditeľov uviedlo, že noví učitelia k týmto aktivitám nemajú prístup, ale 72,6 % začínajúcich učiteľov uviedlo, že sa počas prvého zamestnania nezúčastnili formálnych ani neformálnych zaškoľovacích aktivít.
V krajinách OECD má najviac učiteľov vysokú mieru potreby ďalšieho vzdelávania v oblasti: vyučovania žiakov so ŠVVP; IKT zručností vo vyučovaní a vyučovania v multikultúrnom alebo multilingválnom prostredí. Slovenskí učitelia deklarujú vysokú mieru potreby ďalšieho vzdelávania v oblasti vyučovania žiakov so ŠVVP; správania žiakov a vedenia triedy, IKT zručností vo vyučovaní a vyučovania medzipredmetových zručností.
Stres, jeho hlavné príčiny a spolupráca učiteľov
Hlavnými príčinami stresu riaditeľov (68,8 % OECD; 85,3 % Slovensko) je priveľké množstvo administratívnej práce, udržiavanie súladu s meniacimi sa požiadavkami zriaďovateľov, VÚC alebo ministerstva školstva, zodpovednosť za výsledky žiakov, reagovanie na obavy rodiča alebo opatrovníka, udržiavanie disciplíny v triede.
Najvýraznejší pokles spolupráce učiteľov bol zaznamenaný v oblastiach tímového vyučovania v triede, výmeny vyučovacích materiálov a v diskusii o pokroku vo vzdelávacích výsledkoch určitých žiakov. Významný pokles spolupráce nastal v hospitáciách na hodine a poskytnutí spätnej väzby; pri výmene vyučovacích materiálov; účasti na kolaboratívnom odbornom vzdelávaní a pri zapojení rôznych tried a vekových skupín do spoločných činností. Významný nárast spolupráce nastal v
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk