Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Prevencia drogových závislostí v primárnom vzdelávaní
Dátum: Rubrika: Prevencia, tímové aktivity
Nie je tak vzdialená doba, keď bol pojem „závislosti“ u nás veľmi málo používaný a ak, tak len v súvislosti s alkoholom a nikotínom. Málokto si však uvedomuje, že tieto drogy sú odrazom k tvrdým drogám, ako sú napríklad heroín alebo kokaín. Preto je nevyhnutné vytvoriť systém prevencie proti drogám a súbor foriem, metód a prístupov k jeho aplikácii u žiakov a študentov, pretože negatívne dôsledky drogových závislosti patria v súčasnosti medzi najzávažnejšie spoločenské problémy.
"Pocit neúspešnosti, nepochopenia, nuda, pocit krivdy, formálny prístup, nadmerná náročnosť, ale aj nepodnetné nízke nároky sú chyby, ktoré môžu uhasiť zvedavosť a chuť zvládať bežné ťažkosti spojené s učením. "
Výchova k zdravému životnému štýlu je nezastupiteľným priestorom pre primárnu prevenciu vzniku patologických závislostí. Na rozdiel od predchádzajúcich spôsobov prevencie v našich školách, ktoré boli zamerané na memorovanie faktov a diagramov, dnešná výchova je zameraná na individuálne rozhodovanie, prijatie osobnej zodpovednosti za vlastné zdravie a stav životného prostredia, rozvoj sebaúcty a citlivosti voči iným. Prevencia v školách a v školských zariadeniach by mala tvoriť integrálnu súčasť výchovy a vzdelania už v najútlejšom veku dieťaťa.
Medzi účinné stratégie a prístupy patria:
- preventívne programy,
- zapojenie žiakov do preventívnych aktivít,
- informačný systém o každej aktivite,
- zavádzanie nových stratégií ovplyvňujúcich pozitívne správanie,
- postupné zapájanie rodičov do mimoškolských aktivít.
Komunikácia o drogách má byť vecná, musí zodpovedať schopnostiam žiakov, ktorí ju musia spracovať v rovine racionálnej, emocionálnej a poznávacej.
Chyby v prevencii drogových závislostí v SR, možno zhrnúť do niekoľkých bodov (P. Ondrejkovič – E. Poliaková a kol., 1999):
- zjednodušovanie vzorca vzniku drogových závislostí,
- nerealistické ciele,
- neznalosti situácie a drogovej scény,
- neznalosti teórie vzniku drogových závislostí,
- neznalosti psychiky, resp. anamnézy konzumentov,
- snaha vysvetľovať všetky prípady podľa jednotnej schémy, chýbajúci individuálny prístup,
- neadekvátne metódy, nehodnovernosť a nepresvedčivosť,
- problematický obsah protidrogových aktivít,
- zastrašovanie a kriminalizácia konzumácie drog,
- rozširovanie mýtu o neliečiteľnosti a neovládateľnosti drogovej závislosti a šírenie účelového pesimizmu na odradenie konzumovania drog,
- prisudzovanie mládeži status obetí ako potenciálnym užívateľom drog,
- používanie metódy zakazovania, čím sa vytvára umelá zvedavosť a túžba po porušovaní zákazov,
- dvojitá morálka pri posudzovaní konzumácie drog,
- patemalizácia („my vieme, čo je pre teba najlepšie“),
- chýbajúce aktivity, znižujúce možnosť reálneho kontaktu s drogami.
Námety na preventívne pôsobenie (O. Bindasová, 1995):
- rozvinúť komplexnú systematickú, cielenú prevenciu na všetkých stupňoch škôl, s podporou rodiny, masovokomunikačných prostriedkov, kultúrnych a ostatných voľnočasových inštitúcií,
- neredukovať preventívne pôsobenie na masové prednáškové akcie na školách, masový prístup presadzovať najmä v médiách formou pravidelných šotov či krátkych reklamných sloganov, podporou slávnych osobností,
- naučiť deti a mládež brániť sa reklame, naučiť ich porozumieť trikom skrytej a priamej reklamy na alkohol, nikotín a iné drogy (lieky a pod.),
- otvárať a podporovať dialóg s deťmi a mládežou (dobrá, veku primeraná, objektívna informácia je užitočná a efektívna),
- naučiť deti zručnosti povedať drogám nie!
Pri realizácii preventívnych aktivít si treba získať dôveru žiakov, vedieť ich počúvať, povzbudzovať ich, aby s nami hovorili aj o návykových látkach. Dôležité je aj naučiť ich správne zahnať nudu a predchádzať jej, pomáhať žiakom prijímať hodnoty, ktoré im uľahčia návykové látky odmietnuť a posilňovať zdravé sebavedomie, chváliť ich.
Program podpory zdravia
Ponúkaný program primárnej prevencie závislostí na návykových látkach (Z. Birknerová, 2007) sme vytvorili ako celoročnú tému pod názvom „Zdravie hrou“ a je rozdelený na 5 podtém:
- 16.10. - Svetový deň výživy;
- tretí novembrový týždeň - Týždeň boja proti drogám;
- 7. 4. - Svetový deň zdravia;
- 31. 5. - Svetový deň bez tabaku;
- 26. 6. - Medzinárodný deň drogovej závislosti.
V jednotlivých projektoch (podtémach) sa opierame o niektoré preventívne programy, ktoré sa využívajú na prvom stupni ZŠ a využívame rôzne alternatívne koncepcie.
Naším zámerom bola radosť z učenia, hra, humor, zážitok, otvorená komunikácia medzi žiakmi a učiteľmi ako aj medzi žiakmi navzájom. Práve zážitkový spôsob výučby a celková atmosféra v triede môže prispieť k eliminácii a predchádzaniu problémov s drogami. Pocit neúspešnosti, nepochopenia, nuda, pocit krivdy, formálny prístup, nadmerná náročnosť, ale aj nepodnetné nízke nároky sú chyby, ktoré môžu uhasiť zvedavosť a chuť zvládať bežné ťažkosti spojené s učením. Keď žiak nemá pocit, že môže byť v niečom dobrý a ocenený, začne sa obracať k činnosti, ktorá jeho prirodzené potreby uspokojí. Žiaľ, väčšinou sú to drogy. Už od najútlejšieho veku treba klásť veľký význam výchove k bezpečnému správaniu sa voči svojmu zdraviu ako aj k zdraviu druhých, zamerať sa na výchovu k zodpovednosti voči sebe a iným, k rozvíjaniu a pestovaniu pozitívneho sebavedomia a sebaúcty
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk