Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Program podpory zdravia (primárne vzdelávanie)
Dátum: Rubrika: Hry a aktivity
Výchova k zdravému životnému štýlu je nezastupiteľným priestorom pre primárnu prevenciu vzniku patologických závislostí. Cieľom prevencie je nielen odovzdávať vedomosti o drogách a správania sa k nim, ale najmä k budovaniu postojov k návykovým látkam a k nácviku sociálnych zručností (vyjadrenia citov, povedania nie, k riešeniu konfliktov, hierarchii hodnôt) až k fenoménu šťastného človeka. Prevencia v školách a v školských zariadeniach by mala tvoriť integrálnu súčasť výchovy a vzdelania už v najútlejšom veku dieťaťa.
Úvodná časť príspevku - Ochrana zdravia a prevencie drogových závislostí v primárnom vzdelávaní (1.)
- Celoročná téma: Krajina zdravia, podtéma: Svetový deň zdravia, preventívny program: Filipove dobrodružstvá
- Kľúčové učivo: Rozšíriť elementárne predstavy o ľudskom tele, rozvíjať tvorivé a samostatné myslenie, komunikatívnosť, priateľstvo, súdržnosť a spoluprácu. Získať pozitívny vzťah k svojmu telu, zdraviu a hygiene .
Postup a aktivity:
1. KOMUNITA
Cieľ: oboznámiť žiakov s príbehom, zopakovať základné pojmy: úraz, choroba, prežiť a zdramatizovať príbeh, vyjadriť vlastný názor.
Postup: Žiaci sedia v kruhu na koberci, hrá relaxačná hudba, je zapálená vonná lampa. Pravidlá komunity si zopakujú piesňou: "Otvoríme očká, napneme si ušká, srdiečko sa otvorí, lebo jeden hovorí. Ten, kto nechce vravieť, bude tíško sedieť, keď ho niečo napadne, počká si na poradie." Po iskričke energie žiaci počúvajú príbeh o Filipových dobrodružstvách.
Príbeh: „Ahoj, deti! Volám sa Filip a predstavujem vám moju sestru Katku, kamaráta Tomáša a kocúrika Murka. Toto je susedov pes Max. Som malý chlapec, viem vystrájať a mám silu. Som zdravý a veselý. Ale vždy to tak nebolo. Predtým som musel často ležať v posteli. Mával som vysokú teplotu a kašeľ. Občas ma pálilo aj v hrdle. Niekedy ma boleli uši alebo hlava...“(J. Breuil, J.Breuil, 1997).
1.1 ROZHOVOR
Postup: Učiteľ ukazuje obrázky Filipa a jeho kamarátov. Spolu sa rozprávajú, aké choroby mohol mať Filip, keď ležal v posteli. Zopakujú si rôzne choroby a ich príznaky, rozprávajú vlastné zážitky. Hľadajú rozdiely medzi chorobou a úrazom.
1.2 HRA NA PRÍBEH
Zaklínadlom TENE – BENE ORION, TENE – BENE SAPION, TENE – BENE ORA sa žiaci stanú súčasťou príbehu. Učiteľ pošepká jednému žiakovi úraz alebo chorobu (napr. bolesť zubov, nádchu, zlomenú ruku..). Pantomímou to napodobňuje a ostatní hádajú, čo znázorňuje.
1.3 HRA „FILIP CESTUJE“
„..Až jedného dňa – bol som zasa chorý – prišiel ku mne do izby taký zvláštny doktor. Nikdy predtým som ho nevidel. Ahoj ,Filip, vstávaj! Prichystaj sa na cestu do Krajiny zdravia.“ Keďže ideme na dlhú cestu, musíme sa pobaliť. Do kufra si zoberiem sveter. Žiak vedľa učiteľa pokračuje: „Zoberiem si sveter a pridá svoju vec“ (nohavice). Ďalší žiak: „Zoberiem si sveter, nohavice a mobil“. Takto žiaci pokračujú, zopakujú všetky veci a pridajú svoju vec.
1.4 OTÁZKA KOMUNITY
Predstav si, že si Filip a cestuješ sám na opustený ostrov. Aké tri veci by si so sebou zobral a prečo? Žiaci sa postupne vyjadrujú podľa vlastnej fantázie a podávajú si slovo. Žiak má právo zdržať sa a neodpovedať.
2. CESTOVANIE LIETADLOM
Cieľ: zopakovať dopravné prostriedky, upevniť pohotové počítanie numerických príkladov z matematiky.
Postup: Žiaci si zoberú "letenky", správne vypočítajú numerické príklady z matematiky a sadnú si na palubu lietadla pripravenú zo stoličiek. „Keďže je to ďaleko, pocestujeme najrýchlejším dopravným prostriedkom. Čo je to? (lietadlo). Akými dopravnými prostriedkami by sme ešte mohli cestovať?“
Úloha: „Skôr, ako nastúpime na pal
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk