Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Analýza kariérového systému učiteľov na Slovensku
Dátum: Rubrika: Kariéra
Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.
Chcem prístup zdarmaMáte už predplatné? Prihláste sa.
Výber zo štúdie Michala Rehúša
Cieľom štúdie Inštitútu vzdelávacej politiky MŠVVaŠ SR je opísať súčasný kariérový systém na Slovensku, identifikovať jeho silné a slabé stránky a formulovať návrhy na jeho zmenu. Cieľom diskusných štúdií IVP je podnecovať a zlepšovať odbornú a verejnú diskusiu na aktuálne témy v oblasti vzdelávania, vedy a výskumu.
ODPORÚČANIA
Definovať indikátory profesijných kompetencií
Vymedziť kvalitatívne kritériá, na základe ktorých možno objektívne posúdiť úroveň profesijných kompetencií učiteľov (zamerané na vyučovaciu činnosť pedagógov). Minimalizovať riziká spojené so štandardizáciou učiteľských kompetencií (prílišná normatívnosť a preskriptívnosť obmedzujúca autonómiu učiteľov, dôraz na kontrolu a externé hodnotenie, formálnosť a byrokratický prístup a pod.).
Zaviesť obhajobu portfólia a hospitácie
Atestačnú skúšku a obhajobu atestačnej práce nahradiť obhajobou atestačného portfólia a hospitáciami. Dôraz presunúť na posudzovanie praktického uplatňovania profesijných kompetencií. Atestácia by sa mohla uskutočňovaťna základe dvoch procesov:
- obhajoba atestačného portfólia (napr. video z priamej pedagogickej činnosti, písomné prípravy, produkty žiakov a pod.) – náležitosti súvisiace s každodennou prácou učiteľov,
- určitý počet hospitácií na vyučovacích hodinách pedagóga vykonávaný akreditovanými externými hodnotiteľmi (aj učitelia z inej školy s praxou v rovnakej oblasti ako hodnotený učiteľ). Súčasťou by mohla byť aj konštruktívna spätná väzba pre prax a profesijný rozvoj pedagóga.
Zlepšiť inštitucionálne zabezpečenie atestácií
Sprísniť podmienky na organizácie uskutočňujúce atestáciu. Napríklad z vysokých škôl by sa právo realizovať atestácie udelilo len tým, ktoré preukážu spôsobilosť garantovať kvalitu atestácií. Špecifickým procesom zabezpečenia kvality by malo prejsť aj MPC. Členom atestačnej komisie by mal byť najmenej jeden učiteľ z praxe s príslušnou atestáciou, resp. na príslušnom kariérovom stupni.
Zmeniť podmienky na zaraďovanie do kariérových stupňov
Odstrániť nutnosť získať kredity na prístup k vykonaniu atestácií. Zachovať povinné adaptačné vzdelávanie pre začínajúcich učiteľov. Ďalšie kariérové stupne by nemali byť povinne naviazané na nutnosť absolvovania formálneho kontinuálneho vzdelávania. Nadobudnutie kariérového stupňa by malo byť spojené s preukázaním úrovne profesijných kompetencií. Doklad o absolvovaní kontinuálneho vzdelávania by mohol byť jeden z dôkazov obsiahnutých v portfóliu. Otvoriť diskusiu o podmienení postupu na ďalší kariérový stupeň dĺžkou praxe. Do úvahy prichádza aj možnosť znížiť počet kariérových stupňov zo štyroch na tri. V krátkodobom horizonte neposilňovať úlohu atestačného procesu na účely reatestácie.
Inovovať systém kariérových pozícií
Modifikovať systém kariérových stupňov a pozícií tak, aby sa využil potenciál učiteľov na najvyšších kariérových stupňoch, napr. zavedením nových kariérových pozícií (napr. mentor), stanoviť náplň ich činností, zaviesť za ich vykonávanie príplatok, príp. zníženie základného úväzku. Riaditeľovi by zostala kompetencia určovať štruktúru kariérových pozícií. Otvoriť diskusiu o podmienení pozície riaditeľa plnoorganizovanej základnej a strednej školy štvrtým kariérovým stupňom. Naďalej by pre riaditeľa zostala povinnosť absolvovať funkčné vzdelávanie (vo väčšej miere zamerané na rozvíjanie spôsobilostí v oblasti vedenia ľudí a poskytovania konštruktívnej spätnej väzby). Úspešné absolvovanie by malo byť vstupnou podmienkou pre uchádzanie sa o post riaditeľa školy.
Zdroj a plné znenie štúdie: http://www.minedu.sk/data/att/11848.pdf
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk