Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Chyby v komunikácii učiteľa a rodiča
Dátum: Rubrika: Ľudské zdroje
V príspevku sa venujeme chybám v komunikácii rodiča a učiteľa. Ponúkame niekoľko komunikačných omylov, ktoré sú pomerne častými formami komunikácie medzi učiteľmi a rodičmi, napr. interpretácia na základe vlastnej skúsenosti, kultúrny kontext, projekcia, odvádzanie rozhovoru k iným témam a pod. Pre lepšiu názornosť uvádzame aj konkrétne príklady z praxe.
Umenie priznať si omyl je, pre ľudí všeobecne a pre učiteľov špeciálne, náročný proces. Veľké množstvo učiteľov sa stále domnieva, že ich úlohou je mať správnu odpoveď na všetko a robiť všetko správne. Poučovanie a opravovanie sa potom stáva prirodzenou súčasťou komunikácie. Čapek (2013) vo svojej publikácii ponúka niekoľko komunikačných omylov, ktoré sú pomerne frekventovanými spôsobmi komunikácie práve vo vzťahu učiteľov a rodičov.
Interpretácia na základe vlastnej skúsenosti
Jedným z najväčších nebezpečenstiev vôbec je tendencia človeka automaticky reflektovať situáciu vychádzajúc zo svojej skúsenosti a pozície. S týmto prístupom zvyčajne končíme frustrovaní a nahnevaní domnievajúc sa, že nám ten druhý snáď robí dané veci naschvál, alebo nás chce naštvať.
Príklad: Učiteľka sa pýta otca, ktorý si poobede vyzdvihuje svoje dieťa v škôlke: „Pán Horváth, ako sa správa váš syn, keď doma rodine recituje básničky?“ Zaskočený otec sa v rýchlosti snaží vybaviť si, kedy mu jeho dieťa niečo recitovalo a ako sa pri tom správalo. Nechápavo odpovedá učiteľke v zmysle, že si pamätá, že jeho syn neudržoval očný kontakt. Učiteľka povie začudované „aha“ a zmizne späť v triede plnej detí. Otec si zvláštny rozhovor prehráva v mysli, analyzuje učiteľkin tón aj výraz tváre, ktorý mala pri kladení otázky. Postupne doňho vstupuje zlosť, lebo mu to pripomína staré časy, keď ho jeho učiteľka vysmiala pred celou triedou za to, ako sa počas odpovede pri tabuli na ňu pozerá „ako teliatko na nové vrátka“. Vráti sa mu trpký pocit. Predstavuje si, že toto isté možno zažíva aj jeho dieťa s touto učiteľkou. Dôvodom učiteľkinej otázky však bolo, že ju dieťa v daný deň milo prekvapilo, ako krásne a pokojne prednieslo básničku z minulého týždňa.
Nesprávne zvolený komunikačný kanál alebo jazyk
Komplikované a príliš odborné vyjadrovanie môže vyústiť do nepríjemných situácií. Či už je to zámerne alebo nie, dôsledkom tejto chyby je mocenská prevaha jedného nad druhým.
Príklad: Počas prestávky sa strhne šarvátka medzi dvoma deťmi. Učiteľka si deti vypočuje, situáciu sa snaží
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk