Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Novely školských zákonov
Dátum: Rubrika: Legislatíva
Začiatok roku 2018 nám opäť prináša novely dvoch dôležitých školských zákonov – zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V príspevku upozorníme manažment škôl a školských zariadení na podstatné zmeny týchto zákonov účinné od 15. marca 2018 a od 1. augusta 2018 a na ich aplikáciu v riadiacej praxi.
Národná rada Slovenskej republiky schválila dva poslanecké návrhy zákonov, ktorými sa menia a dopĺňajú:
- zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“),
- zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Novela zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Cieľom je odstrániť problémy interpretačnej a aplikačnej praxe. Novela tak môže získať prívlastok „malá“ novela. Aké zmeny teda s účinnosťou od 15. marca 2018 prináša?
V § 3 sa novelou dopĺňa nový odsek 16, ktorý rieši situáciu, ktorá sa v aplikačnej praxi často stáva v prípade, ak dochádza k zriadeniu novej školy alebo nového školského zariadenia a treba riešiť otázku riaditeľa. Ustanovuje sa, že ak riaditeľ novozriadenej školy alebo novozriadeného školského zariadenia nebol vymenovaný, zriaďovateľ poverí pedagogického zamestnanca školy alebo školského zariadenia vedením školy alebo školského zariadenia do vymenovania riaditeľa podľa osobitného predpisu.
V súvislosti s týmto dochádza aj k novele § 23a ods. 3 písm. h), t. j. k doplneniu údajov v centrálnom registri škôl, školských zariadení, elokovaných pracovísk a zriaďovateľov, ktorý je informačným systémom verejnej správy a ktorý tvoria podregister škôl, školských zariadení a elokovaných pracovísk a podregister zriaďovateľov. Do podregistra sa dopĺňajú údaje o pedagogickom zamestnancovi školy alebo školského zariadenia, ktorého zriaďovateľ poveril vedením školy alebo školského zariadenia do vymenovania riaditeľa, konkrétne jeho titul, meno, priezvisko a kontakt na účely komunikácie. Dôvodom je potreba informácie pre orgány štátnej správy v školstve ako aj ďalšie osoby, ktoré vstupujú do právnych vzťahov so školou alebo školským zariadením o osobe, ktorá je dočasne poverená riadením školy alebo školského zariadenia, ak bol doterajší riaditeľ odvolaný alebo v prípade zriadenia novej školy alebo nového školského zariadenia riaditeľ ešte nebol vymenovaný.
Novelou § 23a ods. 1 dochádza k ochrane osobného údaju, ktorým je rodné číslo fyzickej osoby, ktorý sa ako údaj zapísaný do centrálneho registra škôl, školských zariadení, elokovaných pracovísk a zriaďovateľov nezverejňuje.
Novela zákona sa dotkne aj ustanovenia o zriaďovacej listine školy alebo školského zariadenia – podľa § 22 zákona č. 596/2003 Z. z. zriaďovacia listina školy alebo školského zariadenia, ktorú vydáva zriaďovateľ po zaradení školy alebo školského zariadenia do siete musí obsahovať:
- a) označenie zriaďovateľa,
- b) názov školy alebo školského zariadenia vylučujúci možnosť zámeny s názvom iných právnických osôb, druh a typ, jej sídlo (adresa) a identifikačné číslo,
- c) názov a adresu subjektu, ktorý je súčasťou školy alebo školského zariadenia,
- d) výchovný jazyk alebo vyučovací jazyk,
- e) formu hospodárenia,
- f) dátum zriadenia školy alebo školského zariadenia,
- g) vymedzenie základných verejnoprospešných činností alebo verejných funkcií, pre ktoré sa škola alebo školské zariadenie zriaďuje, a tomu zodpovedajúci predmet činnosti,
- h) označenie štatutárneho orgánu,
- i) vecné a finančné vymedzenie majetku, ktorý škola alebo školské zariadenie spravuje,
- j) určenie času, na ktorý sa škola alebo školské zariadenie zriaďuje,
- k) dátum a číslo rozhodnutia ministerstva o zaradení do siete.
V § 22 sa dopĺňa nový odsek 4, podľa ktorého všetky údaje v zriaďovacej listine ako aj v dodatku k zriaďovacej listine musia byť zhodné s údajmi uvedenými v právoplatnom rozhodnutí o zaradení do siete, právoplatnom rozhodnutí o zmene v sieti, právoplatnom rozhodnutí o vyradení zo siete, alebo v potvrdení pri zmene adresy zriaďovateľa, zmene popisného čísla školy alebo školského zariadenia, udelení alebo odňatí čestného názvu školy alebo školského zariadenia.
Upozorňujeme manažment škôl a školských zariadení, že údaje v zriaďovacej listine musia byť v zhode s údajmi ministerstva školstva (rozhodnutiami ministerstva školstva o zaradení do siete, zmene v sieti alebo o vyradení zo siete a inými rozhodnutiami podľa § 16 až 18 zákona č. 596/2003 Z. z.).
Otázka č. 1: Na akú skutočnosť by ste chceli manažment škôl a školských zariadení zvlášť upozorniť?
Za dôležité považujeme skutočnosť, že novela zákona mala riešiť interpretačné nezrovnalosti v otázke rozhodovania riaditeľov škôl a riaditeľov školských zariadení. Podľa § 5 ods. 3 zákona č. 596/2003 Z. z. riaditeľ základnej školy vykonáva štátnu správu v prvom stupni.
Rozhoduje o:
- a) prijatí žiaka do školy,
- b) odklade začiatku povinnej školskej dochádzky žiaka,
- c) dodatočnom odložení plnenia povinnej školskej dochádzky žiaka,
- d) oslobodení žiaka od povinnosti dochádzať do školy,
- e) oslobodení žiaka od vzdelávania sa v
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk