Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Prevencia drogových závislostí v primárnom vzdelávaní

Dátum: Rubrika: Prevencia, tímové aktivity

Nie je tak vzdialená doba, keď bol pojem „závislosti“ u nás veľmi málo používaný a ak, tak len v súvislosti s alkoholom a nikotínom. Málokto si však uvedomuje, že tieto drogy sú odrazom k tvrdým drogám, ako sú napríklad heroín alebo kokaín. Preto je nevyhnutné vytvoriť systém prevencie proti drogám a súbor foriem, metód a prístupov k jeho aplikácii u žiakov a študentov, pretože negatívne dôsledky drogových závislosti patria v súčasnosti medzi najzávažnejšie spoločenské problémy.

"Pocit neúspešnosti, nepochopenia, nuda, pocit krivdy, formálny prístup, nadmerná náročnosť, ale aj nepodnetné nízke nároky sú chyby, ktoré môžu uhasiť zvedavosť a chuť zvládať bežné ťažkosti spojené s učením. "

Výchova k zdravému životnému štýlu je nezastupiteľným priestorom pre primárnu prevenciu vzniku patologických závislostí. Na rozdiel od predchádzajúcich spôsobov prevencie v našich školách, ktoré boli zamerané na memorovanie faktov a diagramov, dnešná výchova je zameraná na individuálne rozhodovanie, prijatie osobnej zodpovednosti za vlastné zdravie a stav životného prostredia, rozvoj sebaúcty a citlivosti voči iným.  Prevencia v školách a v školských zariadeniach by mala tvoriť integrálnu súčasť výchovy a vzdelania už v najútlejšom veku dieťaťa.

Medzi účinné stratégie a prístupy patria:

  • preventívne programy,
  • zapojenie žiakov do preventívnych aktivít,
  • informačný systém o každej aktivite,
  • zavádzanie nových stratégií ovplyvňujúcich pozitívne správanie,
  • postupné zapájanie rodičov do mimoškolských aktivít.

Ko­mu­nikácia o drogách má byť vecná, musí zodpovedať schopnostiam žiakov, ktorí ju musia spracovať v rovine racionálnej, emocionálnej a poznávacej.

Chyby v prevencii drogových závislostí v SR, možno zhrnúť do niekoľkých bodov (P. Ondrejkovič – E. Poliaková a kol., 1999):

  • zjednodušovanie vzorca vzniku drogových závislostí,
  • nerealistické ciele, 
  • neznalosti situácie a drogovej scény,
  • neznalosti teórie vzniku drogových závislostí,
  • neznalosti psychiky, resp. anamnézy konzumentov,
  • snaha vysvetľovať všetky prípady podľa jednotnej schémy, chýbajúci individuálny prístup,
  • neadekvátne metódy, nehodnovernosť a nepresvedčivosť,
  • problematický obsah protidrogových aktivít,
  • zastrašovanie a kriminalizácia konzumácie drog,
  • rozširovanie mýtu o neliečiteľnosti a neovládateľnosti drogovej závislosti a šírenie účelového pesimizmu na odradenie konzumovania drog,
  • prisudzovanie mládeži status obetí ako potenciálnym užívateľom drog,
  • používanie metódy zakazovania, čím sa vytvára umelá zvedavosť a túžba po porušovaní zákazov,
  • dvojitá morálka pri posudzovaní konzumácie drog,
  • patemalizácia („my vieme, čo je pre teba najlepšie“),
  • chýbajúce aktivity, znižujúce možnosť reálneho kontaktu s drogami.

Námety na preventívne pôsobenie (O. Bindasová, 1995):

  • rozvinúť komplexnú systematickú, cielenú prevenciu na všetkých stupňoch škôl, s podporou rodiny, masovokomunikačných prostriedkov, kultúrnych a ostatných voľnočasových inštitúcií,
  • neredukovať preventívne pôsobenie na masové prednáškové akcie na školách, masový prístup presadzovať najmä v médiách formou pravidelných šotov či krátkych reklamných sloganov, podporou slávnych osobností,
  • naučiť deti a mládež brániť sa reklame, naučiť ich porozumieť trikom skrytej a priamej reklamy na alkohol, nikotín a iné drogy (lieky a pod.),
  • otvárať a podporovať dialóg s deťmi a mládežou (dobrá, veku primeraná, objektívna informácia je užitočná a efektívna),
  • naučiť deti zručnosti povedať drogám nie!

Pri realizácii preventívnych aktivít si treba získať dôveru žiakov, vedieť ich počúvať, povzbudzovať ich, aby s nami hovorili aj o návykových látkach. Dôležité je aj naučiť ich správne zahnať nudu a predchádzať jej, pomáhať žiakom prijímať hodnoty, ktoré im uľahčia návykové látky odmietnuť a posilňovať zdravé sebavedomie, chváliť ich.

Program podpory zdravia

Ponúkaný program primárnej prevencie závislostí na návykových látkach (Z. Birknerová, 2007) sme vytvorili ako celoročnú tému pod názvom „Zdravie hrou“ a je rozdelený na 5 podtém: 

  • 16.10.  - Svetový deň výživy;
  • tretí novembrový týždeň - Týždeň boja proti drogám;
  • 7. 4. - Svetový deň zdravia;
  • 31. 5. - Svetový deň bez tabaku;
  • 26. 6. - Medzinárodný deň drogovej závislosti.

V jednotlivých projektoch (podtémach) sa opierame o niektoré preventívne programy, ktoré sa využívajú na prvom stupni ZŠ a využívame rôzne alternatívne koncepcie.

Naším zámerom bola radosť z učenia, hra, humor, zážitok, otvorená komunikácia medzi žiakmi a učiteľmi ako aj medzi žiakmi navzájom. Práve zážitkový spôsob výučby a celková atmosféra v triede môže prispieť k eliminácii a predchádzaniu problémov s drogami. Pocit neúspešnosti, nepochopenia, nuda, pocit krivdy, formálny prístup, nadmerná náročnosť, ale aj nepodnetné nízke nároky sú chyby, ktoré môžu uhasiť zvedavosť a chuť zvládať bežné ťažkosti spojené s učením. Keď žiak nemá pocit, že môže byť v niečom dobrý a ocenený, začne sa obracať k činnosti, ktorá jeho prirodzené potreby uspokojí. Žiaľ, väčšinou sú to drogy. Už od najútlejšieho veku treba klásť veľký význam výchove k bezpečnému správaniu sa voči svojmu zdraviu ako aj k zdraviu druhých, zamerať sa na výchovu k zodpovednosti voči sebe a iným, k rozvíjaniu a pestovaniu pozitívneho sebavedomia a sebaúcty

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk