Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Štátny vzdelávací program pre štvorročné gymnáziá

Dátum: Rubrika: Vzdelávanie

Súčasná školská výchovno-vzdelávacia sústava na Slovensku je zameraná na posilnení autonómie a zodpovednosti škôl, čo vedie ku flexibilnému rozhodovaniu o vlastných vzdelávacích programoch a efektívnej ponuke širokého spektra vzdelávacích aktivít pre žiakov a rodičov pri výbere tej najlepšej a najreálnejšej vzdelávacej cesty. Hlavné ciele výchovy a vzdelávania majú umožniť žiakovi získať kompetencie, a to najmä v oblasti komunikačných schopností, využívania informačno-komunikačných technológií, v matematickej a jazykovej gramotnosti, sociálne, kultúrne a občianske kompetencie, manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké a psychomotorické schopnosti, ako i aktuálne poznatky, s ktorými žiak nájde perspektívne uplatnenie na trhu práce.

Vzdelávací program predstavuje komplexný program riešenia cieľov, obsahu, metód a foriem vzdelávacieho procesu, stratégií a metód hodnotenia, organizácie a riadenia vzdelávania. 

Štátny vzdelávací program (ďalej „ŠVP“) predstavuje prvý stupeň programového systému, ktorý je vytvorený na celoštátnej úrovni, ide o dokument, ktorý definuje minimálne požiadavky na absolventa vzdelávacieho programu pre celú skupinu príbuzných odborov štúdia.

Školský vzdelávací program (ďalej „ŠkVP“) predstavujedruhú úroveň participatívneho modelu riadenia oblasti vzdelávania, nakoľko je v ňom prípustný voliteľný obsah vzdelávania, pri ktorom sa škola sa stáva otvoreným spoločenstvom. Štát dáva dôveru školám, aby v spolupráci so širšou komunitou spoznali požiadavky obce, regiónu a premietli ich do obsahu vzdelania v rámci voľných hodín. Poskytuje školám možnosť profilovať sa a vychádzať v ústrety potrebám a záujmom žiakom.

ŠVP vymedzuje pre jednotlivé stupne vzdelania a skupiny odborov vzdelávania povinný rámec štátom garantovaného vzdelávania a zároveň stanovuje základné cieľové požiadavky na kompetencie absolventov a od nich odvodené výkonové a obsahové štandardy všeobecnej a odbornej zložky vzdelávania, profil absolventa, základné podmienky realizácie programu, jasné pravidlá a zásady pre tvorbu ŠkVP. Zabezpečuje porovnateľnosť úrovní získaného vzdelania a kvalifikácií na danom stupni vzdelania. Cieľom, ku ktorému by postupne malo vzdelávanie smerovať, je získavanie kompetencií dôležitých pre celoživotné vzdelávanie, pre život, pre prácu, pre spoločenskú komunikáciu – tzv. kľúčové kompetencie.

ŠVP schvaľuje a vydáva ho MŠVVaŠ SR, v systéme stredoškolského vzdelávania sa tak vytvoria podmienky pre uplatnenie základných vývojových trendov, nových vzdelávacích prístupov na školskej a regionálnej úrovni, ktorými sú najmä:

  1. rozvoj kľúčových kompetencií a pripravenosť na celoživotné vzdelávanie,
  2. integrácia všeobecného a odborného vzdelávania,
  3. dôraz na široký profil absolventov,
  4. rozvoj progresívnych spôsobov konštrukcie vzdelávacieho programu (moduly) a metód výučby,
  5. prispôsobenie odborného vzdelávania a výchovy požiadavkám jednotného európskeho trhu práce.

Štátne vzdelávacie programy vymedzujú všeobecné ciele škôl a kľúčové kompetencie vo vyváženom rozvoji osobnosti žiakov a rámcový obsah vzdelania, sú východiskom pre vytvorenie školských vzdelávacích programov škôl, pri ktorých sa zohľadňujú špecifické regionálne podmienky a potreby.

Štátny vzdelávací program pre gymnáziá

Súčasné gymnáziá na Slovensku poskytujú žiakom všeobecné vzdelanie prostredníctvom záväzného dokumentu, ktorým je Štátny vzdelávací program pre gymnáziá v Slovenskej republike, ISCED 3A – vyššie sekundárne vzdelávanie. Podľa neho sa vzdelávajú žiaci gymnázií so štvorročným štúdiom a žiaci 5. až 8. ročníka gymnázií s osemročným štúdiom.

  • Vyššie sekundárne vzdelanie – úplné (maturitné) stredné všeobecné vzdelanie získa žiak úspešným absolvovaním programu ostatného ročníka najmenej štvorročného a najviac osemročného programu odboru vzdelávania v gymnáziu, ktorý sa ukončuje predpísanou štandardnou maturitnou skúškou. Dokladom o získanom maturitnom vzdelaní je vysvedčenie o maturitnej skúške. V nižších ročníkoch viacročných gymnázií sa vzdelávanie riadi ŠVP pre nižšie sekundárne vzdelávanie ISCED 2.
  • Absolventi vyššieho sekundárneho vzdelávania ISCED 3A – gymnázia môžu pokračovať v následnom vzdelávaní na terciárnej úrovni ISCED 5 (vysoká škola), prípadne v rôznych formách nadstavbového alebo pomaturitného štúdia na úrovni ISCED 4 – postsekundárneho neterciárneho vzdelávania alebo vstúpiť získanou kvalifikáciou na trh práce.

Vzdelávanie na štvorročných gymnáziách je zamerané nato, aby žiak získal všeobecný vzdelanostný základ a kľúčové kompetencie. Pripravuje ich na ďalšie vzdelávanie, no zároveň aj pre uplatnenie v praxi, osobný a sociálny život. Zmyslom gymnázia je vybaviť žiakov systematickou štruktúrou poznávania, spôsobilosťou pracovať s informáciami a zaraďovať ich do kontextu životnej praxe tak, aby sa v celom živote profesijne a osobnostne rozvíjali. Predpokladom je uplatňovanie progresívnych vzdeláv

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk

Seriály