Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Triedny učiteľ a triedne stretnutia s rodičmi žiakov
Dátum: Rubrika: Manažment
V príspevku sa venujeme organizácii triednych stretnutí učiteľa s rodičmi žiakov, ktorých cieľom je informovanie o výchovno-vzdelávacích výsledkoch ich detí, ale aj vytvorenia partnerského vzťahu medzi rodičom a učiteľom. Ponúkame niekoľko tipov, ako úspešne zvládnuť takéto stretnutie. Ďalším dôležitým faktorom je zohľadnenie názorov a potrieb rodičov a zabezpečenie priestoru na vzájomnú výmenu informácií. V neposlednom rade sa zameriavame na význam získavania spätnej väzby a jej využitie na zlepšenie vzťahu medzi rodičom a učiteľom.
Cieľom spolupráce rodiny a školy je vytvorenie partnerského vzťahu založeného na vzájomnom rešpekte, dôvere a otvorenosti. Rodičia a učitelia sú považovaní za rovnocenných a vzájomne nezastupiteľných partnerov.
Podľa Kmeťovej (2014) zo spolupráce medzi rodinou a školou benefitujú všetci aktéri.
- Rodičia vo forme informácií a spätnej väzby o svojom dieťati, o jeho počínaní v kolektíve, o psychickom vývine. Rodič na problémy s dieťaťom nie je sám, má k dispozícii poradenskú pomoc (triedneho) učiteľa.
- Učitelia benefitujú vo forme informácií o rodinnej klíme, životnom štýle rodiny, zásadách, normách, tradíciách, zdravotnom stave, o problémoch aj radostiach, ktoré zažívajú. Poznanie rodinného zázemia umožní prevenciu školských problémov. Medzi učiteľom a rodičom existuje spoločné úsilie pomôcť dieťaťu.
- Deti môžu benefitovať vo forme opory doma aj v škole.
Stabilita vzťahu učiteľ – rodič podporuje imunitu voči stresom a pomáha predchádzať sociálno-patologickým javom, zlepšuje školský výkon.
Aktivity, ktoré vyživujú a podporujú spoluprácu zamestnancov školy so zákonnými zástupcami žiakov, rodičmi, môžeme rozdeliť z hľadiska:
- času – pravidelné a príležitostné aktivity,
- formy – osobné, telefonické, písomné aktivity,
- zamerania – exekutívne (cieľom je niečo riešiť a vyriešiť), informačné, budujúce vzťahy, rozvojové (fundraisingové) aktivity,
- cieľovej skupiny – celoškolské stretnutia, triedne stretnutia/rodičovské združenia, ad hoc stretnutia k rôznym témam (napr. vzdelávacie aktivity školy pre rodičov, riešenie problémových situácií – šikana), individuálne stretnutia a konzultácie.
Kmeťová (2014) definuje 3 kategórie spolupráce medzi školou a rodičmi:
- Osobný kontakt pedagóga s rodičmi detí – tu vníma prvú návštevu školy, kedy má rodič možnosť zoznámiť sa s programom školy a metodikou, ktorú učitelia využívajú, s odbornými učebňami a pod. Zaraďuje sem aj rôzne orientačné stretnutia, návštevy pedagógov v rodine, telefonické rozhovory, konzultácie „učiteľ – rodič – žiak“, spoločné stretnutia rodičov, spoločné schôdzky, akcie, vzdelávacie podujatia pre rodičov a pod.
- Písomné formy komunikácie a spolupráce – radí sem komunikáciu prostredníctvom letákov, brožúr, príručiek, webových stránok, triedny, resp. školský časopis, informačné nástenky pre rodičov, schránka pre návrhy, ktorá poskytuje aj anonymné vyjadrenie vlastného názoru, e-mailové adresy, sms služby.
- Účasť rodičov v triede/v škole – situácie, keď môže rodič byť pozorovateľom, príp. návštevníkom v triede. Patria sem aj zasadnutia rady školy.
Triedne stretnutia
Triedne stretnutia sú v našich končinách stále jednou z najrozšírenejších príležitostí na stretnutia rodičov s učiteľmi. Cieľom týchto stretnutí je zvyčajne informovať rodičov zo strany učiteľov o aktuálnych vzdelávacích a výkonových výsledkoch dieťaťa a triedy ako celku. Je to priestor pre rozhodovanie o dôležitých otázkach, napr. voľba kandidátov do Rady školy, zástupcu rodičov do Rady rodičov, tajomníka triedneho aktívu. Je to však aj priestor na konzultáciu pálčivých tém triedneho kolektívu (šikana, záškoláctvo, rovesnícke vzťahy ), či priestor pre spoznávanie sa rodičov navzájom a predovšetkým spoznávanie triedneho učiteľa rodičmi a naopak.
Korektný vzťah medzi učiteľmi a ro
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk