Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Mediácia

Formovanie kritického myslenia

Kategória: Mediácia Autor/i: PaedDr. Dušana Bieleszová

Zvedavosť detí je uchopiteľná v ich naliehavej potrebe dostať odpoveď na každú myslenú a vyslovenú otázku. Tejto túžbe objavovať súvislosti vieme pomôcť aj my, rodičia, učitelia, vychovávatelia.

Dieťa spočiatku skúma a popisuje vlastné predstavy o svete a o živote v ňom. Otázky kladie bez ohľadu na to, či na ne existuje odpoveď. Niekedy ho zaujíma obsah toho, na čo sa pýta, niekedy má potrebu konfrontovať počuté a niekedy si otázkou utvrdzuje túžby vidieť svet vo farbách, ktoré sú pre neho prijateľnejšie. Deti spočiatku neočakávajú hodnotenie dospelých autorít ku kvalite položenej otázky. Otázka je pre ne prirodzeným riešením pocitu naliehavosti objaviť súvislosti, ktoré sú im neznáme.

Ktoré z odpovedí na detské otázky by mohli byť pre deti prijateľnejšie?

  • Teraz sa ma nepýtaj!
  • Dokončím rozhovor a budem sa ti venovať.
  • Neotravuj stále!
  • Vieš si zapamätať otázku a položiť mi ju po obede?
  • Choď sa opýtať niekoho iného, nie mňa.
  • Teraz sa nemôžeme rozprávať, rušili by sme ostatných.

Otázky spúšťajú mnohé myšlienkové procesy, vytvárajú pocit naliehavosti spoznať odpoveď a pestujú očakávania n

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk