Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Akontabilita školy - zodpovednosť za poskytované vzdelávacie služby
Dátum: Rubrika: Výskum, prieskum, spätná väzba
V príspevku sa venujeme kvalite poskytovaných vzdelávacích služieb a zodpovednosti škôl za ich poskytovanie. Vysvetlíme pojem akontabilita, opíšeme evaluačné nástroje, ktoré môžeme použiť pri meraní kvality školy. Uvedieme príklady aj ukážky špecifikácie úrovne kompetencií pracovnej iniciatívy.
Jednou z hraničných pedagogických disciplín je EKONÓMIA VZDELÁVANIA. Problematika, ktorou sa táto disciplína zaoberá, je pomerne široká. Môžeme ju rozdeliť do dvoch hlavných oblastí. Prvou sú záležitosti, ktoré sa týkajú financovania školstva, a to hlavne efektívnosť prostriedkov vynakladaných na vzdelávanie a druhou sú vzťahy medzi vzdelaním, kvalifikáciou a uplatnením sa na trhu práce. Obe oblasti majú spoločný základ, ktorým je kvalita poskytovaných vzdelávacích služieb. S kvalitou vzdelávania súvisí akontabilita školy (zodpovednosť školy za poskytované vzdelávacie služby).
Pojem akontability vyjadruje to, že škola alebo iné vzdelávacie zariadenie má svoju zodpovednosť za kvalitu poskytovaných vzdelávacích služieb. Túto zodpovednosť má škola voči svojim „klientom“ (žiakom), rodičom, organizáciam, ktoré školu financujú. Zodpovednosť si má škola nielen uvedomovať, ale musí byť schopná ju vhodným spôsobom prezentovať na verejnosti.
Akontabilita je znakom kvality školy. Pre jej naplnenie môžeme použiť aj tieto evalvačné nástroje:
- Peer review;
- Profesné portfólia;
- 360°spätná väzba;
- Skupinová bilancia absolventov školy;
- Spätná väzba absolventov školy a významných regionálnych zamestnávateľov.
Ukážka evalvačného nástroja - 360° spätná väzba
Ciele - Poskytnúť hodnotenému komplexnú spätnú väzbu, riaditeľovi školy informácie o pracovnom výkone, o slabých a silných stránkach pracovníkov, o plnení stanovených cieľov, zamerať sa na kľúčové kompetencie pracovníka a porovnať súčasný a žiadúci stav. Poskytnúť riaditeľovi školy informačný podklad k ďalšiemu hodnoteniu pracovníkov. Získať podklady pre ďalšie rozhovory medzi nadriadeným a pracovníkom. Zistiť motiváciu. Zvýšiť úroveň komunikácie nadriadený-pracovník. Využiť systém k získavaniu informácií o
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk