Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Nové prístupy v technickom vzdelávaní v súčasnej škole

Dátum: Rubrika: Metodika, obsah vzdelávania

Vytvoriť modernú školu v nižšom sekundárnom vzdelávaní možno s využitím inovačných metód a novších koncepcií vyučovania. Aplikovaním inovačných metód a koncepcií vyučovania by bolo možné efektívnejšie dosiahnuť všetky stanovené výchovné a vzdelávacie ciele v oblasti Človek a svet práce v predmete Technika. Využívanie nových prístupov, metód, foriem, novších koncepcií vyučovania vo vyučovacom procese, vedie k všestrannému rozvoju osobnosti žiaka.

Analýza obsahu učiva v predmete „Technika“

V predmete „Technika“ na II stupni základnej školy, resp. v nižšom sekundárnom vzdelávaní sú zadefinované všeobecné a pracovné kompetencie žiakov v technickom vzdelávaní.

Predmet „Technika“ je určený pre žiakov základnej školy. Je zapracovaný do koncepcie vzdelávacej oblasti „Človek a svet práce“, ktorá vychádza z konkrétnych životných situácii, v ktorých žiaci prichádzajú do priameho kontaktu s ľudskou činnosťou a technikou v jej rozmanitých podobách a širších súvislostiach.

Medzi tematické okruhy, ktoré rozvíjajú všeobecné a pracovné kompetencie žiaka patria (Žáčok, 2010):

  • Človek a technika,
  • Grafická komunikácia,
  • Materiály a technológie,
  • Elektrická energia,
  • Technika – domácnosť – bezpečnosť.

V prvom tematickom okruhu s názvom „ČLOVEK A TECHNIKA“ žiaci majú pochopiť a vedieť vysvetliť pojmy technika, technické prostredie a technické dielo ako produkt ľudskej činnosti. Vedieť vymenovať pozitívne a negatívne dôsledky techniky. V tomto celku sa žiaci oboznamujú taktiež so základnými informáciami z dejín techniky a s najvýznamnejšími technickými objavmi a vynálezmi 18.-20. storočia. Pozornosť venujú technologickému postupu a opisu vzniku výrobku. Pri preberaní nového učiva sa nadväzuje na vedomosti žiakov z učiva fyziky zo 6. a 7. ročníka ZŠ.

V druhom tematickom okruhu s názvom  „GRAFICKÁ KOMUNIKÁCIA” sa žiaci učia čítať jednoduchý technický náčrt a výkres. Žiaci si osvojujú základné termíny z pravouhlého premietania (priemetňa, priemet, nárysňa, nárys, pôdorysňa, pôdorys, bokorysňa, bokorys). Kreslia, načrtajú a doplňujú priemety jednotlivých zobrazovaných útvarov. Žiaci majú vedieť zobraziť vnímaný predmet (súčiastku) jednoduchým technickým výkresom. Najskôr jedným priemetom a neskôr s využitím všetkých troch priemetov alebo priestorovým zobrazením. Žiaci sa učia vytvárať a realizovať technické myšlienky pre vlastné potreby, pre potreby školy, pre komerčné aktivity a pod. V rámci medzipredmetových vzťahov je možné nadviazať na poznatky matematiky (základy technického zobrazovania).

V treťom tematickom okruhu s názvom „MA­TE­RIÁLY A TECHNOLÓGIE” žiaci spoznávajú základ­né technologické postupy pri spracovaní technických materiálov, zodpovedajúce základné nástroje, náradie a pomôcky na ich ručné opracovanie. Spoznávajú všetky základné vlastnosti drevených, kovových a plastických materiálov. Učivo je rozšírené o pokusy a pozorovania. Žiaci v rámci experimentu určujú druhy dreva a kovov podľa vzoriek. Uskutočňujú skúšky tvrdosti listnatých a ihličnatých drevín. Teoretické vedomosti nadobudnuté v tomto tematickom celku si žiaci upevňujú tým, že ich spájajú s konkrétnou praktickou činnosťou s konkrétnym pracovným nástrojom a náradím pri rôznych technologických operáciách na cvičnom materiály, respektíve pri výrobe navrhnutého výrobku. Pozornosť venujú technologickému postupu a opisu vzniku výrobku. Žiaci sa oboznámia aj s pravidlami správania sa v školskej dielenskej učebni. V rámci medzipredmetových vzťahov je možné nadviazať na poznatky biológie (surovina, materiál, polotovar, výrobok).

V tematickom celku „ELEKTRICKÁ ENERGIA“ musí učiteľ venovať veľkú pozornosť bezpečnosti práce (práca s nástrojom pri úprave koncov vodičov). Obsahom tohto celku sú schémy elektrických zapojení a jednoduché elektrotechnické práce. Žiaci nadviažu na učivo z nižších ročníkov tým, že si zopakujú základné elektrotechnické schematické značky a rozšíria ich o ďalšie značky elektrotechnických súčiastok. Čítaním a kreslením vybraných elektrotechnických značiek a schém dochádza k ich postupnému osvojovaniu. Učiteľ poukáže na rôzne zdroje elektrického napätia (monočlánok, batéria) a ich účinky v zapojenom elektrickom obvode, pritom zdôrazní funkciu vodiča a nevodiča v elektrickom obvode a praktickou ukážkou dokumentuje odizolovanie vodiča a jeho zapojenie v elektrickom obvode. Žiaci získavajú praktické zručnosti a návyky pri mechanickom zostavovaní a zapájaní elektrických spotrebičov (žiarovka, zvonček, žiarivka) do elektrických obvodov pomocou spínačov.

Žiaci spoznávajú základný elektroinštalačný mate­riál, jeho funkciu a použitie (spínače, vidlice, zásuvky, žiarovkové objímky, poistky a ističe). Zapájanie jednotlivých ele

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk