Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Pôsobenie pedagóga v penitenciárnej starostlivosti v pomáhajúcej profesii
Dátum: Rubrika: Informujeme, upozorňujeme
Príspevok informuje o možnostiach pôsobenia pedagóga v pomáhajúcej profesii, ktorá súvisí s penitenciárnou starostlivosťou. Článok popisuje pedagogickú prácu vo výkone trestu odňatia slobody. Proces s odsúdenými pozostáva zo súboru zámerných, cieľavedomých a zákonmi vymedzených činností vo vzťahu k odsúdeným. Tieto činnosti sa komplexne zameriavajú na účelné naplnenie spoločenského cieľa výkonu trestu odňatia slobody, ktorý zabezpečuje ochranu spoločnosti, zabraňuje v páchaní ďalšej trestnej činnosti a vytvára podmienky na pre/výchovu. Zaobchádzanie s odsúdenými spočíva v súhrne aktivít, ktorých účelom je zabezpečiť výkon práv a povinností, podporovať a rozvíjať zmysel pre zodpovednosť, dodržiavanie zákonov a spoločenských noriem, rozvíjať pozitívne osobnostné vlastnosti, úctu k iným, sebaúctu a pozitívny vzťah k rodine.
Penintenciárna starostlivosť predstavuje sociálnu starostlivosť, vzdelávanie, zamestnávanie, návštevy, korešpondenčné činnosti, reedukačné činnosti, psychologické a psychiatrické intervencie, terapeutické činnosti, duchovné naplnenie, aktívne trávenie voľného času akultúrno-osvetové činnosti. Každý odsúdený má právo na poskytovanie pedagogickej, psychologickej a sociálnej starostlivosti v súlade s jeho individuálnymi resocializačnými potrebami (Vanková, 2020).
Na zistenie potrieb odsúdeného vo výkone trestu odňatia slobody absolvuje odsúdený psychologické vyšetrenie osobnosti, podľa ktorého sa vyhotovuje program zaobchádzania. Po zaradení odsúdeného do skupiny a po jeho adaptačnom procese vypracuje sociálny pracovník spolu so psychológom plán výchovného pôsobenia (program zaobchádzania). Je základným prostriedkom na realizáciu individuálnej starostlivosti a výchovnej práce s odsúdením. Obsahuje všestrannú starostlivosť vo všetkých oblastiach života odsúdeného, napr. výchovné a vzdelávacie aktivity, pracovné zaradenie, voľnočasové aktivity, výchovné postupy, kontakty s primárnym prostredím, návštevy, korešpondencia, vzťahy a väzby k rodine. Pri vytváraní cieľov programu sa musí prihliadať na stupeň a povahu pozitívnych rezerv osobnosti na jeho správanie, dĺžku trestu, termín možného podmienečného prepustenia, možnosti zapojenia do individuálnych alebo skupinových aktivít, ako aj na možnosti a rozsah kontaktov s vonkajším svetom a bezpečnostné predpisy. Program obsahuje možnosti zaradenia do tréningového alebo terapeutického skupinového procesu, na ktorom sa dohodnú pedagóg, psychológ a sociálny pracovník. Odsúdený prípadné zmeny v programe zaobchádzania počas jeho konania konzultuje so psychológom, sociálnym pracovníkom a pedagógom.Vo vystavaných cieľoch sa vždy stanoví jeden hlavný perspektívny cieľ, ktorý by sa mal počas výkonu trestu odňatia slobody dosiahnuť cez naplňovanie čiastkových cieľov.Za priebeh a úspešné absolvovanie programu zaobchádzania je zodpovedný pedagóg (Hejdiš, 2011; Vanková, 2020).
Legislatíva a zásady peniterciárneho zaobchádzania s odsúdenými
- Vyhláška č. 368/2008 Z. z., ktorou sa vydáva Poriadok výkonu trestu odňatia slobody.
- Vyhláška č. 437/2006 Z. z., ktorou sa vydáva Poriadok výkonu väzby.
- Zbierka rozkazov generálneho riaditeľa Zboru väzenskej a justičnej stráže č. 16/2000 o sociálnej práci vo výkone trestu odňatia slobody a o poskytovaní sociálnych služieb vo výkone väzby.
- Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon.
- Zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- Zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky.
- Zákon č. 475/2005 Z. z. o výkone trestu odňatia slobody a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- Zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov.
- Zákon č. 221/2006 Z. z. o výkone väzby.
- Zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície.
Definovanie penitenciárnej starostlivosti nájdeme v zákone č. 475/2005 Z. z., ktorý upravuje aj ďalšie podmienky výkonu trestu odňatia slobody a zaobchádzania s odsúdenými. Neodmysliteľnou súčasťou života odsúdených v ústave na výkon odňatia slobody je režim, tzv. ústavný poriadok, s ktorým sa musia odsúdení čo najskôr po nástupe trestu oboznámiť a riadiť sa ním. Pri penitenciárnom zaobchádzaní platí zásada, žekaždý odsúdený má právo na poskytovanie sociálnej, pedagogickej a psychologickej starostlivosti, pritom berieme do úvahy jeho požiadavky v súlade s osobitnými resocializačnými potrebami.
Ciele zaobchádzania s odsúdenými vychádzajú z odporúčaní, ktoré sú zakotvené v Minimálnych štandardných pravidlách zaobchádzania s väznenými osobami, ako aj z Európskych väzenských pravidiel. Obsahujú program zaobchádzania, pričom sa prihliada na výsledky vyšetrení, odporúčania psychológa, dĺžku trestu a pod.
Obsah, ciele a metódy penitenciárneho zaobchádzania majú konkrétny charakter a zásady. Patria sem:
- podstata zákonnosti - je závislá od prísneho dodržiavania právnych noriem a zachovávania zákonnosti;
- zásada humanity - dodržiavanie ľudských a občianskych práv postavených na zásade úcty človeka k človeku;
- zásada dôslednosti - môže byť zabezpečená vysokou profesionalitou;
- zásada sústavnosti - má svoje zákonitosti, nemôže sa uplatňovať náhodne;
- zásada participácie - je dôležitá v rámci resocializačného a reedukačného programu.
Hlavnými zamestnancami, členmi väzenského personálu sú: referent režimu, pedagóg, psychológ, sociálny pracovník. Program zaobchádzania je rozdelený na pracovné, záujmové, vzdelávacie, špeciálne a výchovné aktivity.
V peniterciárnom zaobchádzaní rozlišujeme:
- individuálne formy - tvoria systémový prístup k výchove a tiež komplex postupov, ktoré sa individuálne stanovujú s cieľom dosiahnuť úspešnú resocializáciu odsúdeného po prepustení na slobodu (penitenciárnu diagnostiku, intervenciu, poradenstvo, iné postupy a metódy zaobchádzania)
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk