Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Programy riadenia triedy a disciplíny v triede na primárnom stupni školy

Dátum: Rubrika: Prevencia, tímové aktivity

Téma školskej (ne)disciplíny v súčasnej škole je témou vysoko aktuálnou. Čoraz častejšie je predmetom diskusie participantov edukačného procesu v zborovniach škôl, či rozhovorov rodičov, ale dostáva sa taktiež do pozornosti verejných médií, stáva sa námetom mediálneho spracovania rôzneho charakteru (televízia, rozhlas). Otázka riadenia disciplíny sa stáva predmetom záujmu širšej verejnosti. V našom príspevku ponúkame niekoľko programov riadenia triedy a disciplíny v triede, ktoré sú efektívnym stimulom pri riadení triedy a disciplíny v nej.

 Milujem učiť deti čítať, písať, počítať – pomáhať im dešifrovať slová, napísať prvé vety o sebe... Ale začala som mať rada aj učenie k disciplíne. Začala som si vážiť úlohu naučiť deti lepšie sa starať o seba, o seba navzájom, o triedu. Nie je to strata času. Je to pravdepodobne najstálejšia vec, ktorú učím. Vo svete plnom násilia, hrozby environmentálnej devastácie, vo svete, kde čakajú na človeka rôzne nástrahy, je učenie k starostlivosti o seba a o druhých, k zodpovednosti, učenie k budovaniu spolupracujúceho spoločenstva len ťažko stratou času. Bezpečné, zomknuté a schopné triedne spoločenstvo nie je len vedľajším produktom. Musíme sa preto pripraviť na to, ako učiť deti správať sa a musíme pochopiť, že to nie je strata času (R. S. Charney, 1992).

Úvod

Začiatkom roku 2001 prebehla médiami správa o masovom odchode učiteľov v Británii, kde museli niektoré školy dokonca zrušiť vyučovanie. Učitelia uviedli ako hlavný dôvod ich odchodu nedisciplinovaných a nezvládnuteľných žiakov (Bendl, 2011). D. Chan (1998) na vzorke viac ako 400 učiteľov v Hong Kongu, zaznamenal manažment správania sa žiakov v triede ako druhý najdôležitejší faktor, ktorý vplýva na stres napádajúci a ovplyvňujúci každodenný život učiteľov. Ďalší neopomenuteľný výskumník danej oblasti R. Ingersoll (In Lewis, 2009) študoval približne 6 700 učiteľov v USA. Výsledky jeho výskumu hovoria, že približne 30 percent zo 400 alebo z tých, ktorí sa rozhodli profesiu opustiť identifikovalo práve problémy so správaním žiakov ako jeden z rozhodujúcich dôvodov ich odchodu. Učiteľov teda netrápia len problémy sociálneho statusu, či finančného ohodnotenia, ale najmä žiaci a ich správanie v triede.

Riadenie triedy ako predpoklad kvalitnej výučby

Triedny manažment charakterizuje Vališová (2007) ako „proces vytvárania priaznivých podmienok na to, aby sa žiaci zapájali do triednych aktivít, od usporiadania učebného priestoru, navodenie a udržanie učebných situácií, sledovanie žiakovho správania, až po zvládnutie nežiaduceho správania, ktoré sa odlišuje od spoločenských noriem.“ V súčasnosti však participientov výchovno-vzdelávacieho procesu znepokojujú práve problémy, týkajúce sa nedostatku disciplíny, čo vyplýva z nekvalitného riadenia triedy (Classroom Managment), ktorý je základným predpokladom pre kvalitnú výučbu. 

Úspešný triedny manažér má premyslené otázky riadenia triedy a disciplíny, pričom vychádza z poznania individuálnych potrieb svojich žiakov, systematicky a nepretržite sa venuje prevencii nevhodného správania a intervencii už existujúcich prejavov tohto správania (Doušková, 2012).

Vývoj triedneho manažmentu v spoločenských podmienkach a jeho neustála sofistikácia odborníkmi, ktorých ženie vpred volanie o pomoc učiteľov a ich dopyt po strategickom manažmente ľudského kapitálu v triede, má za cieľ skoncovať s hazardom ľudského potenciálu a smerovať k budovaniu výchovného systému k sebadisciplíne v každej jednej triede. Triedny manažment v smere, v akom sme ho charakterizovali podmieňuje aj disciplínu v triede. 

Proaktivita učiteľa a vedenie žiakov k sebakontrole

Riadenie disciplíny v triede, ktoré je ponímané ako výchova k sebakontrole a sebaovládaniu, predstavuje pre malé deti mladšieho školského veku pomoc pri odkrývaní spôsobov poznávania, ovládania vlastných emócií a svojho správania. Opiera sa o potreby detí v tomto vývinovom veku:

  • Pre žiaka predstavuje spôsob nadobúdania sebadisciplíny. V správnom rozhodovaní dieťaťu často bráni jeho nezrelosť. Vhodne aplikovaná disciplína zvonka mu pomáha nadobúdať vzory správania, ktoré sa mu postupne stanú návykom. S narastajúcim vekom dieťa objavuje výhodu týchto návykov a zisťuje, že návyky nemusia prichádzať len zvonka, ale môžu byť výsledkom sebaovládania a sebakontroly. Nadobudne takú úroveň zrelosti a nezávislosti, že už disciplínu navodenú dospelým nebude potrebovať.
  • Dáva žiakom pocit istoty a bezpečnosti na základe primerane vymedzených hraníc a pravidiel. Primerané karhanie, vyslovené vhodným spôsobom je súčasťou výchovnej disciplíny a naznačuje deťom, že učiteľovi záleží na ich osobnej bezpečnosti a morálnom vývoji. Ak má učiteľ plniť túto náročnú úlohu, disciplína musí byť pevná a láskavá zároveň. 

Charakteristiky reaktívneho napomínania a výchovy k disciplíne sú príkladom, že postupy učiteľov v týchto prístupoch sú odlišné. Výchova k sebakontrole a sebadisciplíne vychádza z orientácie na dieťa, na jeho potreby, je zameraná na pomoc deťom v procesoch riadenia vlastného rozhodovania, konania a preberania zodpovednosti za svoje činy. Výchova k sebadisciplíne zdôrazňuje to, čo dieťa má robiť, na rozdiel od zdôrazňovania toho, čo dieťa nesmie robiť. Dôraz sa kladie na spoločné vymedzenie a rešpektovanie pravidiel, dohôd, pozitívne stimuly. Výsledkom nie je emocionálna reakcia, ale úvaha dospelého, založená na sebakontrole učiteľa i žiaka. Tento proces rozvíja kritické myslenie žiaka, nabáda k interakcii a angažovanosti. Rozvíja emocionálne a sociálne spôsobilosti, posilňuje uvedomenie si hodnoty.

Ako teda postupovať vo výchove k sebakontrole, sebadisciplíne u detí?

Ukazuje sa, že manažment správania, ktorý je založený na slobode rozhodovania sa, u mnohých detí nefunguje. Hlavne vtedy, ak sa deťom predkladá možnosť voľby správania sa bez toho, aby si najskôr pre takúto voľbu vytvorili základy. Správny výber a voľba je vždy spojená s uvažovaním, na základe ktorého treba dávať do vzťahu rozhodnutie o konaní a výsledky konania. A práve zámerné rozširovanie schopnosti rozhodovať sa a zvažovať následky svojho konania v našich školách chýba. Deti nie sú v takomto duchu vedené ani  v domácom prostredí. U rodičov a učiteľov často dominuje reaktívne pôsobenie. Reagujú až na ukončenú aktivitu dieťaťa, jeho nevhodné konanie, činnosť, ktorá je neprimeraná danej situácii. Učitelia často riešia len dôsledky nevhodného správania žiakov, hľadajú tres

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk