Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Sociálny pedagóg v kontexte legislatívnych zmien
Dátum: Rubrika: Legislatíva
V príspevku sa venujeme významu a postaveniu sociálneho pedagóga v školskom prostredí v kontexte požiadaviek doby, legislatívnych zmien. Pomenujeme profesionálne, osobnostné predpoklady sociálneho pedagóga, opíšeme metódy, techniky práce. Rozoberieme oblasť prevencie sociálno-patologických javov, sociálno-pedagogickú diagnostiku, poradenstvo, ponúkneme riešenia sociálno-výchovného problému.
Sociálna pedagogika má v Európe dlhoročnú históriu, ale na Slovensku sa začala rozvíjať len v 70. rokoch 20. storočia zásluhou profesora Ondreja Baláža z Ústavu experimentálnej pedagogiky SAV v Bratislave. Jolana Hroncová, ako pokračovateľka „Balážovej školy sociálnej pedagogiky“, so spolupracovníkmi z Katedry pedagogiky I. Emmerovou, M. Niklovou, L. Kamarášovou, M. Dulovicsom a ďalšími vysokoškolskými učiteľmi z iných slovenských fakúlt, napr. so Z. Bakošovou, C. Határom od 90-tych 20. storočia rokov rozvíjali sociálnu pedagogiku v teoreticko-empirickej rovine. Po roku 1989 sa spoločenské zriadenie zmenilo a prinieslo aj expanziu sociálno-patologických javov, ktoré bolo nutné riešiť. Nastal rozmach pomáhajúcich profesií, ktoré mali participovať na riešení vzniknutých problémov. Profesia sociálneho pedagóga sa medzi nich zaradila. Jej ťažisko spočívalo v pomáhaní deťom, mládeži, aj dospelým.
Cieľové skupiny sociálnych pedagógov
V súčasnosti sú možnosti uplatnenia sociálneho pedagóga lepšie ako pred rokom 2008. Sociálny pedagóg nachádza uplatnenie v školách. Ťažisko jeho práce spočíva v uskutočňovaní prevencie sociálno-patologických javov, v sociálno-pedagogickej diagnostike, sociálno-pedagogickom poradenstve, terapii a reedukácii, ako aj v ďalších odborných činnostiach.
Cieľovými skupinami sú najmä:
- žiaci pochádzajúci zo sociálne znevýhodneného prostredia,
- žiaci ohrození sociálno-patologickými javmi,
- drogovo závislí alebo inak znevýhodnení,
- zákonní zástupcovia detí a žiakov,
- pedagogickí zamestnanci škôl a školských zariadení.
V školách narastá výchovne problémové správanie u detí a mládeže a sociálny pedagóg musí v tomto smere riešiť, resp. eliminovať vzniknuté negatívne správanie, ktoré sprevádzajú konflikty nielen so žiakmi, ale aj s rodičmi, a preto v tomto smere vidíme význam a opodstatnenie jeho profesie.
Legislatívne ukotvenie sociálneho pedagóga
V roku 2018 vzniklo na Slovensku prvé Občianske združenie Asociácia sociálnych pedagógov, ktoré má sídlo na Katedre pedagogiky Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici. Predsedníčka O. z. ASPg J. Hroncová (2018, s. 23) uvádza predpoklad, že občianske združenie bude osožné nielen pre sociálnych pedagógov v praxi pri riešení ich problémov a zefektívňovaní preventívnej sociálno-výchovnej práce v školách a školských zariadeniach, ale aj pre ďalší rozvoj slovenskej sociálnej pedagogiky.
Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“) v § 6 odseku 2 vymedzuje pracovnú činnosť odborných zamestnancov nasledovne:
- výkon činnosti psychologickej, logopedickej, sociálno-pedagogickej, liečebno-pedagogickej alebo špeciálno-pedagogickej a reedukácia detí a žiakov a ostatné činnosti s tým súvisiace,
- poskytovanie karierového poradenstva, sociálneho poradenstva a prevencie vo výchove a vzdelávaní a ostatné činnosti s tým súvisiace,
- výkon špecializovaných činností alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení.
V legislatívnej úprave zákona č. 138/2019 Z. z. vo vzťahu k odborným zamestnancom, a najmä vo vzťahu ku kategórii sociálneho pedagóga, nastali zmeny. Podľa § 23 zákona č. 138/2019 Z. z. sa vymedzujú kategórie odborných zamestnancov na:
- psychológ a školský psychológ,
- špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg,
- kariérový poradca,
- logopéd a školský logopéd,
- liečebný pedagóg,
- sociálny pedagóg.
Nová legislatívna úprava posilňuje školy o novú kategóriu odborných zamestnancov ako je kariérový poradca, ktorý bol v zákone č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 317/2009 Z. z.“) v kategórii pedagogických zamestnancov.
Sociálny pedagóg je v uvedenej kategorizácii na poslednom mieste, čo je na škodu veci. V evalvačnej správe projektu Prined (2015) podľa názoru riaditeľov škôl najväčšie opodstatnenie v školách prináleží špeciálnemu pedagógovi, školskému psychológovi a sociálnemu pedagógovi, čo hodnotíme pozitívne. Z výpovedí učiteľov vyplýva, že od odborných zamestnancov potrebujú predovšetkým pomoc pri práci so žiakmi a ich rodičmi, čo vnímajú ako najdôležitejšie (2015, s. 29).
K najčastejším argumentom zo strany sociálnych pedagógov pre ich pôsobenie v školách patrila:
- potreba poradenstva a spolupráce s rodičmi, ktorí podľa odborných zamestnancov nedokážu niektoré problémy riešiť a potrebujú pomoc pri komunikácii so školou, <
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk