Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov
ISSN 1339-925X

Online časopis

Triedne aktivity - využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov

Dátum: Rubrika: Hry a aktivity

V príspevku predstavíme aktivity pre triedne kolektívy zamerané na využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov. Pod pojmom „mediácia“ si možno predstaviť most, ktorý spája dva body, ktoré delí prekážka. Každý most je z rôzneho materiálu a je postavený rôznou technológiou. Záujmom učiteľa by malo byť spájanie žiakov, skúšanie nového materiálu a novej techniky. V triede, ktorá bola predmetom nášho záujmu, vznikol nový nejednotný kolektív. Niekedy v ňom dochádzalo k zbytočným konfliktom alebo k polarizácií. V rámci aktivít sme využili hru, reflexiu, humor, zábavu, zážitky aj spoluprácu.

Hra: Mission Impossible

  • Cieľ: Povzbudiť a podporiť kooperatívne správanie sa medzi žiakmi, zabaviť sa, mať príjemný spoločný zážitok.
  • Cieľová skupina: Po modifikácii je aktivita vhodná pre akúkoľvek vekovú skupinu.
  • Forma: triednická hodina.
  • Metódy: zážitkové učenie, hra, rolová hra, kooperatívna výučba.
  • Pomôcky: zoznam úloh; pomôcky a predmety, ktoré žiaci majú v triede; triedny inventár a nábytok.
  • Čas: 45 minút.
  • Príloha: zoznam úloh Mission Imposible“.

Zadanie:

  1. Urobte z dvadsiatich papúč srdiečko, odfotografujte ho a vložte ako status na sociálnu sieť školy alebo triedy, príp. po vytlačení fotografiu pripnite na nástenku a pod.
  2. Do každého rohu na seba naskladajte päť stoličiek.
  3. Oblečte 30 kusov oblečenia na spolužiaka.
  4. Zostavte adresár všetkých žiakov.
  5. Urobte 200 kľukov.
  6. Zozbierajte 15 predmetov na písmeno M.
  7. Odmerajte presné rozmery triedy.
  8. Zoraďte sa od najvyššieho po najnižšieho a spoločne prejdite 5 krokov vpred a 2 vzad.
  9. Napíšte slovo pes v 10 jazykoch a naučte sa toto slovo v piatich jazykoch naspamäť.
  10. Vytvorte drobný darček pre spolužiaka/spolužiačku.

Príklady ďalších zadaní: lepiacimi papierikmi oblepte celé okno; vypíšte fixu; poukladajte stoličky okolo steny v stohoch (kopách) po 5 kusov; zostavte adresár všetkých žiakov; lepiacimi papierikmi oblepte dve okná; urobte 5 postov na internet z aktivity a zverejnite ich na sociálnej sieti školy; urobte si spoločnú fotografiu, na ktorej je 5 rúk a 11 nôh vo vode; urobte reťaz z 20 balónov a jedného špagátu.

Reflexia: Žiakom sme vysvetlili, že hodina bude iná ako ostatné. Jednému zo žiakov sme odovzdali zoznam úloh. Od toho momentu už v triede ticho nebolo. Žiaci sa medzi sebou dohadovali, kto bude plniť ktorú úlohu. Kontrolovali sa navzájom. Automaticky si podelili úlohy a maximálne spolupracovali. Hluk v triede zosilňovalo prenášanie školského nábytku, počítanie klikov, učenie sa nových cudzojazyčných prekladov a pod. Na otázku: „Čo vás aktivita naučila?“, odpovedali, že „spolu toho dokážu v

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Diskusia - Počet príspevkov: 0

Odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk