Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Triedne aktivity - využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov
Dátum: Rubrika: Hry a aktivity
V príspevku predstavíme aktivity pre triedne kolektívy zamerané na využitie komunikácie s prvkami mediačných zručností v školskej praxi riešenia konfliktov. Pod pojmom „mediácia“ si možno predstaviť most, ktorý spája dva body, ktoré delí prekážka. Každý most je z rôzneho materiálu a je postavený rôznou technológiou. Záujmom učiteľa by malo byť spájanie žiakov, skúšanie nového materiálu a novej techniky. V triede, ktorá bola predmetom nášho záujmu, vznikol nový nejednotný kolektív. Niekedy v ňom dochádzalo k zbytočným konfliktom alebo k polarizácií. V rámci aktivít sme využili hru, reflexiu, humor, zábavu, zážitky aj spoluprácu.
Hra: Mission Impossible
- Cieľ: Povzbudiť a podporiť kooperatívne správanie sa medzi žiakmi, zabaviť sa, mať príjemný spoločný zážitok.
- Cieľová skupina: Po modifikácii je aktivita vhodná pre akúkoľvek vekovú skupinu.
- Forma: triednická hodina.
- Metódy: zážitkové učenie, hra, rolová hra, kooperatívna výučba.
- Pomôcky: zoznam úloh; pomôcky a predmety, ktoré žiaci majú v triede; triedny inventár a nábytok.
- Čas: 45 minút.
- Príloha: zoznam úloh „Mission Imposible“.
Zadanie:
- Urobte z dvadsiatich papúč srdiečko, odfotografujte ho a vložte ako status na sociálnu sieť školy alebo triedy, príp. po vytlačení fotografiu pripnite na nástenku a pod.
- Do každého rohu na seba naskladajte päť stoličiek.
- Oblečte 30 kusov oblečenia na spolužiaka.
- Zostavte adresár všetkých žiakov.
- Urobte 200 kľukov.
- Zozbierajte 15 predmetov na písmeno M.
- Odmerajte presné rozmery triedy.
- Zoraďte sa od najvyššieho po najnižšieho a spoločne prejdite 5 krokov vpred a 2 vzad.
- Napíšte slovo pes v 10 jazykoch a naučte sa toto slovo v piatich jazykoch naspamäť.
- Vytvorte drobný darček pre spolužiaka/spolužiačku.
Príklady ďalších zadaní: lepiacimi papierikmi oblepte celé okno; vypíšte fixu; poukladajte stoličky okolo steny v stohoch (kopách) po 5 kusov; zostavte adresár všetkých žiakov; lepiacimi papierikmi oblepte dve okná; urobte 5 postov na internet z aktivity a zverejnite ich na sociálnej sieti školy; urobte si spoločnú fotografiu, na ktorej je 5 rúk a 11 nôh vo vode; urobte reťaz z 20 balónov a jedného špagátu.
Reflexia: Žiakom sme vysvetlili, že hodina bude iná ako ostatné. Jednému zo žiakov sme odovzdali zoznam úloh. Od toho momentu už v triede ticho nebolo. Žiaci sa medzi sebou dohadovali, kto bude plniť ktorú úlohu. Kontrolovali sa navzájom. Automaticky si podelili úlohy a maximálne spolupracovali. Hluk v triede zosilňovalo prenášanie školského nábytku, počítanie klikov, učenie sa nových cudzojazyčných prekladov a pod. Na otázku: „Čo vás aktivita naučila?“, odpovedali, že „spolu toho dokážu v
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky pošlite na direktor@wolterskluwer.sk